Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2225 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 145, 146, 147, 148, 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: mån jan 14, 2013 3:25 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 14, 2013 3:19 pm
Inlägg: 10
Hemsöborna. Ganska underhålladne faktiskt. trodde inte att den skulle vara det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: mån jan 14, 2013 5:57 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Jag håller på att läsa A Game of Thrones just nu. Har länge tänkt läsa den men det har liksom aldrig blivit av. Nu när jag väl har kommit in i den så tycker jag faktiskt att den är bra! Många har ju jämfört George R.R. Martin med Tolkien men jag vet inte riktigt om jag kan hålla med... Tolkien har en mycket lugnare och beskrivande berättarstil. Dessutom tycker jag att det är svårt att bestämma sig vem man ska gilla i A Game of Thrones och vem som är den "onde". Visst, i verkligheten är det väl sällan en "god" och en "ond", men jag föredrar det nästan när jag läser. Men förutom det så är det ju en jättebra bok! När jag är klar med den får jag ta och gå och köpa nästa i serien!

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: mån jan 14, 2013 6:12 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Shadow and Betrayal av Daniel Abraham

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: sön mar 10, 2013 11:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Eftersom den här tråden är främsta beviset på att vi är en samling bokläsare här på forumet så är den kanske bästa stället att lägga in detta, även om det inte direkt handlar om vad jag läser just nu:

Berglins i SvD är en mycket pricksäker och rolig samhällsbetraktande seriestripp, som jag rent allmänt kan rekommendera varmt! Och extra bra var den i dag, när de med ironin till hjälp slår ett slag för bokläsandets ädla men utdöende konst. Begreppet "asociala medier" var klockrent! Jag känner mig av någon anledning träffad... :lol:
http://www.svd.se/kultur/serier/berglin ... e=20130310

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: ons maj 15, 2013 12:04 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
The legend of Eli Monpress av Rachel Aaron.

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tor maj 16, 2013 8:02 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Anna Karenina. Inte direkt den typ av bok jag normalt läser (tvingad av min svenskalärare), men helt okej faktiskt.

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tor maj 16, 2013 8:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Jag gillar Gogol och Dostojevskij bättre. Men Anna Karenina är ändå bättre än LotR.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tor maj 16, 2013 8:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Du börjar bli förutsägbar, min bäste Ohlmarxist! Jag hade läst Elles inlägg, och såg sedan att du hade skrivit ett inlägg i samma tråd. Min första tanke innan jag gick in och tittade på inlägget var: Aha, han har förstås bara glidit in för att påpeka att Anna Karenina är bättre än LotR... :P

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tor maj 16, 2013 10:29 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Både Gogol, Tolstoy och framförallt Dostojevskij är väldigt bra, men bättre än LotR? Njae... :)

Jag läser för närvarande The Man Who Was Thursday av Chesterton. Underhållande, men hans stil blir lite väl repetetiv efter ett tag.

Och på tal om vad Kamelen sa ovan: http://writers-write-creative-blog.post ... rs-comic-1


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: fre maj 17, 2013 7:30 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Du börjar bli förutsägbar, min bäste Ohlmarxist!

Bara konsekvent! :wink: Har du förresten läst Anna Karenina?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: fre maj 17, 2013 11:52 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Konsekvent i så mening att du finner alla böcker bättre än LotR, menar du? ;) Sist var det väl Joyce, om jag inte minns fel.
Nej, jag har inte läst Anna Karenina, och vad jag minns inte heller något annat av Leo Tolstoj. (Däremot har jag en bok av Nikolaj Tolstoj i hyllan! Men så har han också vett att skriva fantasy, till skillnad från sin förfader. Fast jag tyckte boken var ganska seg och pretentiöst skriven, om jag minns rätt.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: fre maj 17, 2013 2:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Konsekvent i så mening att du finner alla böcker bättre än LotR, menar du? ;)

Jag läser visserligen om Tolkien och den svarta magin just nu. Men så långt har det ändå inte gått. :wink: Och Anna Karenina är verkligen värd att läsa! :)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: fre maj 17, 2013 6:53 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Kan nämna vilka böcker jag läst på sistone.

Locke Lamoras lögner av Scott Lynch, första delen i en serie om några tjuvar/svindlare. Den var seg inledningsvis, kom igång bra och slutade väldigt plötsligt. Lär fortsätta läsa serien så småningom.

Den Utvalde (The Giver). En barn/ungdomsdystopi om en 12-åring som ska få sin "livsuppgift" i ett samhälle där man tagit bort arbetslöshet, konflikter, skilsmässor och fattigdom. Tänkvärd och bra skriven. Har sina konstiga moment dock, men läsvärd.

Och just nu är jag tillbaka i "underbara" Panem eftersom jag läser Mockingjay, sista delen i Hunger Games-trilogin, ska bli spännande att se hur det slutar!

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tor jul 04, 2013 10:20 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Ohlmarxisten skrev:
Jag gillar Gogol och Dostojevskij bättre. Men Anna Karenina är ändå bättre än LotR.

Hm... Jag kan säga att jag aldrig kom att läsa ut Anna Karenina och hade ett presentation om boken utan att ens ha läst 10 % av den... Det kändes lite sådär lagom stabilt ;)

Hursomhelst, just nu håller jag på att läsa A Hitchhiker's Guide to the Galaxy (The Restaurant at the end of the Universe). Läste den första delen för några år sedan men hade glömt bort att den var sååå skruvad :P Ibland så är den lite för konstig för min smak men man kan inte säga annat än att den är underhållande!

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tor jul 04, 2013 10:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Elle skrev:
Hm... Jag kan säga att jag aldrig kom att läsa ut Anna Karenina och hade ett presentation om boken utan att ens ha läst 10 % av den... Det kändes lite sådär lagom stabilt ;)

Det är sånt man har Sparknotes till! :wink: Hoppas presentationen gick bra i alla fall :) Men förstår att du inte kom igenom den, de där ryska romanerna är jobbiga... Jag klagade mig faktiskt igen om hela Brott och straff en gång, men orkade aldrig göra mer än titta på Anna Karenina (och känna dess anklagande närvaro i bokhyllan…).


Själv läser jag just nu GRRMs A Song of Ice and Fire, och halvvägs igenom sista boken är jag ordentligt fast! Efter Tolkien (som jag nästan räknar som en kategori för sig) så är det den överlägset bästa fantasyserie jag någonsin har läst! Har inte varit såhär känslomässigt engagerad i någon bok på mycket länge! Bokmalslyckan är just nu total :D (Och separationspaniken nästan lika stor :cry: )

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2225 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 145, 146, 147, 148, 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010