Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 4:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Arklo
InläggPostat: tis okt 14, 2003 3:11 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jag skulle väldigt gärna vilja veta om någon här på forumet (kanske någon i kontakt med Erik Andersson själv?) har någon teori om varifrån Andersson har fått namnet Arklo som översättning av Archet. Själv förstår jag ingenting av den svenska termen, och Tolkien själv skriver ju att man bör behålla ursprungstermen i en översättning (med reservation för de stavningsförändringar som kan behövas).

Har någon någon idé?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2003 5:27 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Översättningen är inte min grej riktigt...

Men kommer inte Archet från ett samband till Chetwood?

Kanske att Andersson har bildat någon form på "Kloskog" och därigenom Arklo?

Var är Gustav när han behövs?

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2003 8:44 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jo, Archet och Chetwood innehåller samma element, vilket är keltiska för "skog". (Chetwood betyder alltså "skog-skog" :) .)

Men Tolkien ansåg att denna del av namnet skulle lämnas oöversatt, vilket skulle innebära något i stil med Arkätt och Kättskogen.

Om Erik Andersson har hittat något gammalt svenskt ord i stil med "klo" som betyder "skog", så är det OK för mig. Jag undrar bara var han fått det ifrån! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 10:43 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Är det ingen här som vet något mer? :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 8:30 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Sorry...Jag kn ta upp frågan i nästa nummer av Frågespaltetn, så får alla våra experter titta på det.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 31, 2003 3:03 pm 
Vad heter det i Ohlmarks översättning :?:


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 31, 2003 4:30 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Undomiel skrev:
Vad heter det i Ohlmarks översättning :?:


Gamleby, vilket Tolkien tyckte var helt uppåt väggarna. Som redan påpekats är Archet och Chetwood besläktade (och har inget med "archaic" att göra, vilket ÅO antagligen trodde), så man måste göra något liknande på svenska.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 9:07 pm 
Okej.. tack.. jag såg det senare på "Nyheter" från Augusti..


Upp
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Arklo
InläggPostat: mån aug 26, 2013 6:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Citera:
Vi ha sannolikt här att göra med jämförelsenamn av vanlig typ; den närmaste parallellen erbjuda namn som Klorna, udde i Singö sn, Väddö och Häverö skg, Sthlms 1., Arklo, by i Indals sn och tg, Ynrl. 1. (j arneclo (2 ggr) l8/5 1478 u. o. RAP, arnaclo (mawz), arnaclo (manz) 30/9 1485 VHAA, jfr Nordlander Norrl. saml. 1 s. 242). Det senare bör säkerligen uppfattas som ett ursprungligt *Arnarklo 'örnklo'; delvis annorlunda, men oriktigt Nordlander a. st. Om norska namn som Klo, Kloi se t. ex. NG 1 s. 212, 16 s. 389, Indrebø MoM 1921 s. 135. (C.I. Ståhle, Studier över de svenska ortnamnen på -inge, 1946, s. 256-7.)

Örnklo. Det gjorde ju inte direkt Anderssons tanke begripligare.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erik Andersson
InläggPostat: tor jun 19, 2014 7:58 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Detta inlägg och de två nedanför flyttades från tråden om Erik Andersson, varvid nedanstående kamelcitat klipptes in för att bevara sammanhanget. /Kamelen


Den stegrande kamelen skrev:
Arklo (Archet)
Den här översättningen är, fick vi något förvånat veta, tydligen helt gripen ur luften! Enligt Tolkiens instruktion har namnet keltiska rötter och skall bevaras oförändrat så när som på att anpassa stavningen till målspråket, då namnet inte är begripligt för hobblarna. Så har Andersson mycket riktigt också gjort när det gäller det närbelägna Chetwood, där samma keltiska chet förekommer kopplat till det engelska wood, som däremot enligt anvisning skall översättas. (Chet betyder tydligen också "skog", så namnet betyder bokstavligen "skogskog".) Andersson översatte här till "Ketskogen". Men när han sedan ville göra samma sak med Archet så tyckte han helt enkelt inte att "Arket" såg tillräckligt bra ut. (Vilket vi utan vidare kunde hålla med om!) Därför behöll han bara Ar- och grep en ändelse mer eller mindre på måfå. "Arklo" är ett existerande ortnamn (förekommer på flera ställen i Norrland) och det finns även en del andra namn som slutar på "-klo". Han tyckte att det lät bra, så därför fick det bli så. Några djupare funderingar, som t ex vad namnet betyder, ligger inte bakom. Om jag förstod honom rätt så är det oklart vad det där "-klo" i ortnamn egentligen syftar på. Däremot finns det tydligen en ganska vanlig ortnamnsändelse "-lo", som om jag minns vad han sade betyder något i stil med "strandäng". Men det visste han inte då. Hade han behövt hitta på ett sånt här namn ur luften nu för tiden, nu när han vet lite mer om ortnamnsforskning, så skulle han ha varit mer noga med vad det faktiskt betydde, sade han.

Tack för den fylliga rapporten, Kamelen!

Den stegrande kamelen skrev:
"Arklo" är ett existerande ortnamn (förekommer på flera ställen i Norrland) och det finns även en del andra namn som slutar på "-klo". Han tyckte att det lät bra, så därför fick det bli så. Några djupare funderingar, som t ex vad namnet betyder, ligger inte bakom. Om jag förstod honom rätt så är det oklart vad det där "-klo" i ortnamn egentligen syftar på.

Efter att ha läst vad Ståhle säger är det för mig omöjligt att inte läsa det som Örnklo! :razz:

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erik Andersson
InläggPostat: tor jun 19, 2014 9:34 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3814
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Efter att ha läst vad Ståhle säger är det för mig omöjligt att inte läsa det som Örnklo! :razz:

Den tolkningen ligger onekligen nära till hands! Men vad skall man då tro om namn som t ex Granklo (Tierp) eller Ängklo (Västervik)?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erik Andersson
InläggPostat: tor jun 19, 2014 10:35 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Men vad skall man då tro om namn som t ex Granklo (Tierp) eller Ängklo (Västervik)?

Ingen aning. Men förleden innebär nog att man i båda fallen kan utesluta betydelsen "böjd hornbildning" hos efterleden.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010