Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jacksons rättighetsproblem
InläggPostat: fre jan 04, 2013 12:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
På ett ställe i filmen pratar de ju om de blå trollkarlarna, och Gandalf säger, något överraskad: "Do you know, I've actually forgotten their names!" (Eller något liknande - jag citerar ur minnet.) En charmig liten scen utan någon större baktanke, trodde jag. Men nu har jag sent om sider blivit varse (fast ni andra kanske redan visste det?) att det beror på rättigheter!

Jackson & Co har rättigheterna till LotR-trilogin och The Hobbit, och inget mer. Det kanske vid första anblicken låter som om det borde räcka, men det sätter faktiskt käppar i hjulet för Jackson i hans försök att vidga världen med diverse glimtar av bakgrundshistoria och sånt. De blå trollkarlarnas namn nämns t ex bara i Unfinished Tales, och om de hade tagits med i filmen hade filmbolaget troligen fått en stämning på halsen från den alltid så snarstuckna Tolkien-familjen, som sitter på resten av rättigheterna. De kunde inte heller t ex låta Elrond vid åsynen av Glamdring säga att "Nämen titta! Det här svärdet tillhörde ju min farmors far Turgon!". Detta framgår nämligen bara av Silmarillion, som de heller inte har rätten till. Och risken finns att den där stämningen dyker upp i brevlådan ändå, då Jackson kanske har balanserat lite för nära gränsen på ett ställe...

Allt detta enligt den här mycket intressanta artikeln (som jag i vanlig ordning hittade via TheOneRing.net, som ju snappar upp det mesta av vad som dyker upp på nätet och är Tolkien-relaterat och läsvärt).

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jacksons rättighetsproblem
InläggPostat: fre jan 04, 2013 2:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Det där var ju lite småkul. :) Och det blir på sätt vis roligare anspelningar än om Jackson hade haft fullständiga rättigheter. Särskilt när de kan tolkas som pikar mot rättighetsägarna.

Det finns en del sådana där saker även i LotR-filmatiseringen, fast kanske mindre skämtsamt utfört. Vi diskuterade ju termen "halvlingsblad" tidigare. Det är väl en sådan liten detalj att det är svårt att stämma Jackson för det och heller inget jag sett någon annan uppmärksamma. Men Barahirs ring, det andra exemplet i den tråden på att manusförfattarna bedrivit "källforskning", verkar vara ett solklart legalt övertramp. Ringen nämns i LotR, men beskrivningen är mer eller mindre hämtad från andra källor. Och jag vill minnas att det var det exempel som då nämndes flitigast som ett övertramp.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jacksons rättighetsproblem
InläggPostat: fre jan 04, 2013 4:04 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2012 6:44 pm
Inlägg: 53
Ort: Oslo
Ohlmarxisten skrev:
Det där var ju lite småkul. :) Och det blir på sätt vis roligare anspelningar än om Jackson hade haft fullständiga rättigheter. Särskilt när de kan tolkas som pikar mot rättighetsägarna.

Det finns en del sådana där saker även i LotR-filmatiseringen, fast kanske mindre skämtsamt utfört. Vi diskuterade ju termen "halvlingsblad" tidigare. Det är väl en sådan liten detalj att det är svårt att stämma Jackson för det och heller inget jag sett någon annan uppmärksamma. Men Barahirs ring, det andra exemplet i den tråden på att manusförfattarna bedrivit "källforskning", verkar vara ett solklart legalt övertramp. Ringen nämns i LotR, men beskrivningen är mer eller mindre hämtad från andra källor. Och jag vill minnas att det var det exempel som då nämndes flitigast som ett övertramp.


Offtopic, men nämns det någon gång i filmerna att det är Barahirs ring? Om jag inte helt har missat en scen ur någon av filmerna så skulle det ju egentligen lika gärna kunnat vara en vanlig ring som Aragorn bär i filmerna (även om det så klart är Barahirs ring) och då förstår jag inte hur det kan vara ett "rättighets-fel".

Upplys mig! :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jacksons rättighetsproblem
InläggPostat: fre jan 04, 2013 7:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Turukáno skrev:
Upplys mig! :D

Citera:
Grima rides up to Orthanc

SARUMAN: Gandalf the White. Gandalf the Fool! Does he seek to humble me with his newfound piety?

GRIMA: (enters the room) There were three who followed the wizard. An Elf, a Dwarf and a Man.

SARUMAN: You stink of horse. The Man......was he from Gondor?

GRIMA: No, from the North. One of the Dunedain Rangers, I thought he was. His cloth was poor. And yet he bore a strange ring Two serpents with emerald eyes.. One devouring, the other crowned with golden flowers.

SARUMAN: (flicks through pages in a book and taps his finger on one page) The Ring of Barahir. So Gandalf Greyhame thinks he has found lsildur's heir. The lost king of Gondor. He is a fool. The line was broken years ago. (he closes the book) It matters not. The world of Men shall fall. It will begin at Edoras.

Jag minns inte längre hur de ursprungliga versionerna av filmerna ser ut, det var så länge sen jag såg dem. Men jag tror att den här scenen bara finns i den utökade versionen av TTT. Fast det spelar väl ingen roll för rättighetsfrågan.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jacksons rättighetsproblem
InläggPostat: fre jan 04, 2013 9:29 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2012 6:44 pm
Inlägg: 53
Ort: Oslo
Åååh, tack! Såklart, vad dum jag är! Det har jag ju sett! :D

Jag gillar Christopher Lee's sätt att uttala namn, Barahir låter skitgött från hans mun!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jacksons rättighetsproblem
InläggPostat: lör jan 05, 2013 10:12 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Den stegrande kamelen skrev:
Jag minns inte längre hur de ursprungliga versionerna av filmerna ser ut, det var så länge sen jag såg dem. Men jag tror att den här scenen bara finns i den utökade versionen av TTT. Fast det spelar väl ingen roll för rättighetsfrågan.


Ja, den scenen finns bara i den utökade versionen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jacksons rättighetsproblem
InläggPostat: lör jan 05, 2013 10:14 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Turukáno skrev:
Åååh, tack! Såklart, vad dum jag är! Det har jag ju sett! :D

Jag gillar Christopher Lee's sätt att uttala namn, Barahir låter skitgött från hans mun!


Tolkien ville ju att Lee, om någon, skulle spela Gandalf ifall det blev tal om en filmatisering. Men jag tror inte han insåg hur perfekt Lee är för att spela Saruman! Troligen så tänkte han först och främst på den som skulle kunna tänkas vara Gandalf eftersom hans roll är större i Ringarnas Herre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jacksons rättighetsproblem
InläggPostat: fre sep 27, 2013 5:36 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 23, 2013 4:45 pm
Inlägg: 39
Ort: Dimmiga Bergen
Den stegrande kamelen skrev:
På ett ställe i filmen pratar de ju om de blå trollkarlarna, och Gandalf säger, något överraskad: "Do you know, I've actually forgotten their names!" (Eller något liknande - jag citerar ur minnet.) En charmig liten scen utan någon större baktanke, trodde jag. Men nu har jag sent om sider blivit varse (fast ni andra kanske redan visste det?) att det beror på rättigheter!

Jackson & Co har rättigheterna till LotR-trilogin och The Hobbit, och inget mer. Det kanske vid första anblicken låter som om det borde räcka, men det sätter faktiskt käppar i hjulet för Jackson i hans försök att vidga världen med diverse glimtar av bakgrundshistoria och sånt. De blå trollkarlarnas namn nämns t ex bara i Unfinished Tales, och om de hade tagits med i filmen hade filmbolaget troligen fått en stämning på halsen från den alltid så snarstuckna Tolkien-familjen, som sitter på resten av rättigheterna. De kunde inte heller t ex låta Elrond vid åsynen av Glamdring säga att "Nämen titta! Det här svärdet tillhörde ju min farmors far Turgon!". Detta framgår nämligen bara av Silmarillion, som de heller inte har rätten till. Och risken finns att den där stämningen dyker upp i brevlådan ändå, då Jackson kanske har balanserat lite för nära gränsen på ett ställe...

Allt detta enligt den här mycket intressanta artikeln (som jag i vanlig ordning hittade via TheOneRing.net, som ju snappar upp det mesta av vad som dyker upp på nätet och är Tolkien-relaterat och läsvärt).



I vilken film nämns detta om dom blå trollkarlarnas , inte noterat det i Hobbit filmen nämligen ?

_________________
En ring att sämja dem,
en ring att främja dem,
en ring att djupt i mörkrets
vida riken tämja dem.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jacksons rättighetsproblem
InläggPostat: fre sep 27, 2013 5:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Det är i hobbitfilmen, Gandalf säger till Bilbo att det finns fem trollkarlar - han själv, Saruman, Radagast och två blå som han har glömt namnet på.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jacksons rättighetsproblem
InläggPostat: fre sep 27, 2013 5:53 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 23, 2013 4:45 pm
Inlägg: 39
Ort: Dimmiga Bergen
NammiKisulora skrev:
Det är i hobbitfilmen, Gandalf säger till Bilbo att det finns fem trollkarlar - han själv, Saruman, Radagast och två blå som han har glömt namnet på.


På det viset , ska notera detta och tänka på det då jag ser filmen .

_________________
En ring att sämja dem,
en ring att främja dem,
en ring att djupt i mörkrets
vida riken tämja dem.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010