Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jun 26, 2026 10:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fylke-kalenderns månader?
InläggPostat: ons nov 06, 2013 11:04 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 4:19 pm
Inlägg: 367
Fylkes första månad heter ju Afteryule och det sträcker 23 december till 21 januari i den gregorianska kalendern. Så min fråga är: Hur "översätter" Tolkien den första dagen i Afteryule? Till 23 december (eftersom det motsvarar det i den gregorianska kalendern) eller 1 januari (eftersom det är den första dagen på året)?

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fylke-kalenderns månader?
InläggPostat: fre nov 08, 2013 4:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 10:40 pm
Inlägg: 3220
Ort: Hobsala
The White Wizard skrev:
Hur "översätter" Tolkien den första dagen i Afteryule? Till 23 december (eftersom det motsvarar det i den gregorianska kalendern) eller 1 januari (eftersom det är den första dagen på året)?

Till den 1 januari eftersom det är den första dagen i efterjul; det är den andra dagen på året.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fylke-kalenderns månader?
InläggPostat: lör nov 09, 2013 11:31 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 4:19 pm
Inlägg: 367
Så om jag fattar det rätt, så är 1 efterjule (1 januari) den andra dagen på året i Fylke-kalendern?

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fylke-kalenderns månader?
InläggPostat: sön nov 10, 2013 9:28 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 10:40 pm
Inlägg: 3220
Ort: Hobsala
Yep, andrejul är årets första dag.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010