Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 13, 2013 1:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Precis som för förra filmen tycker jag att vi kör en egen tråd för recensioner och synpunkter även om hobbitfilm nr 2. Det vore väldigt trevligt om ni som har sett filmen kunde skriva ner några allmänna intryck! Vad ger ni den för helhetsbetyg? Vad var bäst? Vad var sämst? Kommer ni att se den igen?

Förhoppningen är att vi kan samla alla lite mer genomtänkta omdömen i en och samma tråd, istället för att de ligger utspridda i diverse andra trådar över hela forumet. (Den som vill diskutera någon specifik detalj snarare än mer generella omdömen är självklart välkommen att skapa en annan tråd för ändamålet!)

Hela tråden lär förstås bli genomlusad med SPOILERS, så läs den inte, du som inte sett filmen än och vill låta dig överraskas.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 13, 2013 1:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
För min del så blev jag faktiskt klart positivt överraskad. Jag skall se den igen (snart!) innan jag säger något mer definitivt - första intrycket har en tendens att bli lite för översvallande i såna här sammanhang - men jag gick från bion med en klart belåten känsla, och en längtan att se filmen igen omedelbart. Det är alltid ett gott tecken!

Den här filmen låg betydligt längre från boken än vad den förra gjorde, kändes det som, och det var faktiskt en ren fördel. Det gjorde det mycket lättare att se den som en helt fristående historia "löst baserad på Tolkiens bok", och bedöma den på egna meriter istället för att reta sig över skillnaderna. Med det som utgångspunkt skulle jag säga att det var en riktigt bra äventyrsfilm, varken mer eller mindre.

Dessutom såg jag den i 3D, vilket jag av någon anledning aldrig gjorde med ettan, och jag måste säga att filmen i det formatet imponerar stort rent visuellt! Jag kommer definitivt att se den i 3D igen nästa gång.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 13, 2013 10:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jag blev också positivt överraskad av filmen! Precis som Kamelen säger så hjälpte det att den bara har små, små likheter kvar med boken, så att alla försök till jämförelser blir fullständigt meningslösa. Det var en spännande, rolig actionfilm med min favorithobbit och favoritdvärgar, så jag är rätt så nöjd!

Tror dock att den skulle ha vunnit på att lägga lite mer tid på annat än actionscener som t.ex. Legolas som studsar omkring på tunnorna (eller på att stryka Legolas helt och hållet! Herregud, han var mycket värre än vad han någonsin var i LOTR-filmerna, and that's saying something :roll: ), och istället gett scener som kringirrandet i Mörkmården eller i Beorns hus större utrymme. Kanske den förlängda versionen kommer ha något att komma med här?

Och Smaug var riktigt imponerande! Han var inte ens alldeles för stor! Tyvärr stör jag mig lite på allt guld i Erebor, så alla scener där är lite sämre än de "skulle behöva vara", men men.

Men Bard var inte alls så illa som jag trodde! Och inte Tauriel heller, även om hennes lilla kärlekshistoria eller vad man ska kalla det med Kíli är rätt löjlig och onödig. Men jag kan leva med den - filmerna har som sagt inte längre det minsta med Tolkiens bok att göra, så jag kan nog förlåta dem det mesta, så länge de lyckas upprätthålla mitt intresse hela vägen igenom, vilket den här absolut gjorde!

Jag kanske återkommer med mer synpunkter och tankar efter att ha sett den igen på söndag! :D

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: lör dec 14, 2013 6:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ja, inte hade den mycket att göra med vad Tolkien skrev. Tror inte heller att Sauron skulle ha varit så "jamesbondskurkaktig" och väntat med att ha dödat Gandalf om han fick chansen. I boken så drev ju Gandalf, och det vita rådet, bort Sauron och inte tvärtom. Kanske hade det räckt med att Gandalf undkommit med nöd och näppe? Men nu misstänker jag i och för sig att Radagast blir lite av en räddande ängel för Gandalf i nästa film. Nog om det.

Striderna var stundtals väldigt utdragna, och även om Smaug var mycket bra så blev det lite för mycket där ett tag. Dvärgarnas smältugnar var imponerande liksom i princip allt som hade med miljöer att göra. Filmen var trots allt minst lika bra som den förra. Kanske eftersom man vant sig vid stora avsteg ifrån vad Tolkien tänkte sig. Jag ger den 8/10 i alla fall.

P.S Tolkien hade nog inte gillat att se grisar som mumsar på athelas. Slöseri med magiska plantor om något.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: mån dec 16, 2013 12:27 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Så, nu har jag sett filmen en andra gång! :D Jag tycker fortfarande den fungerar bra som actionspäckad äventyrsfilm, men visst finns det problem med den. Rätt stora problem... Men, men. Jag gillar den verkligen!! Den är klart bättre än förra filmen.

De saker jag framför allt stör mig på är väl, eh, THRANDUILS ÖGONBRYN. Och Legolas. Och att Jackson inte har någon respekt för Tolkiens original längre. Och eftertextsången. Annars så är det väl mest småsaker :P

Men jag längtar redan efter nästa film!!!! Och EE-versionen! Och självklart efter att se bioversionen igen! Det lär nog bli någon gång i mellandagarna. Whoop! :D

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: sön dec 22, 2013 7:44 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Jag tyckte också mycket mer om den här filmen än den förra. Visserligen så saknade jag ganska många delar, t ex när de var tvungen att bära Bombur genom halva Mirkwood. Tauriel var en positiv överraskning men jag blev en aning besviken på det mesta när det gällde alverna, speciellt Thranduil... Jag hade velat sett när dvärgarna var jättehungriga och följde efter alverna i skogen och på så vis blev tillfångatagna istället för att alverna upptäckte dem under spindeljakten.

Och precis som typ alla andra säger så har ju filmen knappt någonting att göra med boken men jag trodde att jag skulle störa mig mer på det än jag gjorde faktiskt. Filmen var bra men jag måste nog ta och se den en gång till innan jag kan säga exakt vad jag tycker.

Jag tyckte däremot väldigt mycket om sången vid eftertexterna. Visserligen är den kanske inte så "hobbitig" men den var bra :P Hur som helst så var jag väldigt nöjd när jag gick ut från biografen och det är ju alltid något bra ;)

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: mån dec 23, 2013 5:23 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 05, 2008 10:20 pm
Inlägg: 28
Ort: överallt
Hej allesammans!

Jag tror inte någon kommer ihåg mig, sist jag var inne här var för fem år sedan. Känns som en evighet sen!

Hur som haver så tänkte jag dela med mig lite av mina åsikter vad gällande Bilbo 2 :D

- Gandalf säger skinbytare i närheten/i Beorn stuga.
- Mörkmården var inte så som jag tänkt mig och när Bilbo tittade upp över träden i boken så vill jag minnas att han inte kunde se slutet av skogen då dom befann sig långt ner.
- Azogs armlösning är fortfarande likadan. D.v.s. den ser häftig ut på bekostnad av effektivitet.
- Jag saknade lite episk musik. Det fanns mkt bra musik men dock inte av den typen i de tillfällen som jag ville.
- Vissa av scenerna med guld var lite för mycket för min smak.
- Dvärgarna kanske gav upp lite för enkelt när dom inte hittade hålet till nyckeln.

+ Gillar att slaget mellan Gandalf och Sauron egentligen bestod av ljus, luft och mörker som låste horn.
Eftersom Manwe är gud över luft, himmel, och ljus så tyckte jag att det var passande att Gandalfs magi tog den här Manwe-skepnaden visuellt.
+ När Bilbo satt på sig ringen så förstod han spindlarna.
+ Kemin mellen Tauriel och Kili var väldigt intressant.
+ Att Athelas fick vara med igen var häftigt.
+ Alvrustningarna såg riktigt riktigt riktigt coola ut.
+ Bolg och att dom jagade dvärgarna överallt. Blev bra action utav det.
+ Gillade allt med Gandalf, Radagast och Dol Guldur.
+ Allt med Smaug.
+ Scenen när Bombur(tror jag) slogs i tunnan var guld!

? Om hans stav går sönder, vad händer då med Gandalf?
? Det hände ju när han slogs emot the Witchking också, undrar om man får se hur han fick tillbaka staven i tredje Bilbo filmen. Han fick ju tillbaka den efter han slogs mot Witchking men å andra sidan var det en extended scen.
Också, om han kunde stå emot Sauron så där bra, hur kommer det sig att The Witchking krossade Gandalf den vite relativt enkelt i de tidigare filmerna?
? Vem vinner, Bolg eller Lurtz? mohaha :)

_________________
Do you not know death when you see it old man!


Senast redigerad av King of the Iron-crown lör dec 28, 2013 6:26 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: lör dec 28, 2013 12:01 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Jag såg filmen igår och ska försöka sammanfatta mina intryck och åsikter nu...

Bra inledning med flashbacken där Thorin och Gandalf pratar om att dra igång uppdraget. Det var något jag saknade i första filmen, men jag förstår att prologen med Frodo passade bättre där.
Jösses vad snabbt de hastade igenom Beorn och Mörkmården, där fanns ju massor med skön stämning att visa.
Tauriel var inte så hemsk som jag befarat, Legolas var mycket värre. Men kärlekshistorien mellan henne och Kili är befängd. Att hon hjälper dvärgarna kan jag köpa dock.
Hela Esgaroth-akten var märklig. Bards familj tyckte jag inte alls passade in. Och även om jag är ett stort fan av Stephen Fry tyckte jag att härskaren av staden var alldeles för karikatyrisk, förhoppningsvis manusförfattarnas fel och inte Frys.
Smaug var ju riktigt nice (även om jag hade tänkt mig honom lite... slätare. vad hade han för färg i boken förresten?), fast han hade abnormt mycket guld. Men det sämsta med filmen är dvärgarnas flykt/kamp mot Smaug - det är alldeles för mycket!
Dol Goldur-historien tycker jag är bra. Antar att Vita rådet/Radagast får komma och rädda Gandalf snart, ska bli intressant hur det fortsätter nästa år.
Slutscenerna är snygga. Hoppas dock att Smaug överlever en bra bit in i tredje filmen.

Överlag är det en bra och underhållande film, men det finns så mycket potential som har förstörts...
Det är kul hur Jackson får in igenkännande referenser till LotR, men samtidigt är det alldeles för mycket copy/paste i karaktärerna, någon som håller med mig? Här är några exempel på hur jag tycker filmversionerna är för... bekanta.

Thorin = Boromir
Bard = Aragorn
Tauriel = Legolas
Legolas = Legolas 2.0
Alfrid = Grima
Thranduil = Denethor
Blev Beorn Lavskägge då kanske?

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: lör dec 28, 2013 9:33 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 05, 2008 10:20 pm
Inlägg: 28
Ort: överallt
Lord of the Grey Havens skrev:
Jag såg filmen igår och ska försöka sammanfatta mina intryck och åsikter nu...

Bra inledning med flashbacken där Thorin och Gandalf pratar om att dra igång uppdraget. Det var något jag saknade i första filmen, men jag förstår att prologen med Frodo passade bättre där.
Jösses vad snabbt de hastade igenom Beorn och Mörkmården, där fanns ju massor med skön stämning att visa.
Tauriel var inte så hemsk som jag befarat, Legolas var mycket värre. Men kärlekshistorien mellan henne och Kili är befängd. Att hon hjälper dvärgarna kan jag köpa dock.
Hela Esgaroth-akten var märklig. Bards familj tyckte jag inte alls passade in. Och även om jag är ett stort fan av Stephen Fry tyckte jag att härskaren av staden var alldeles för karikatyrisk, förhoppningsvis manusförfattarnas fel och inte Frys.
Smaug var ju riktigt nice (även om jag hade tänkt mig honom lite... slätare. vad hade han för färg i boken förresten?), fast han hade abnormt mycket guld. Men det sämsta med filmen är dvärgarnas flykt/kamp mot Smaug - det är alldeles för mycket!
Dol Goldur-historien tycker jag är bra. Antar att Vita rådet/Radagast får komma och rädda Gandalf snart, ska bli intressant hur det fortsätter nästa år.
Slutscenerna är snygga. Hoppas dock att Smaug överlever en bra bit in i tredje filmen.

Överlag är det en bra och underhållande film, men det finns så mycket potential som har förstörts...
Det är kul hur Jackson får in igenkännande referenser till LotR, men samtidigt är det alldeles för mycket copy/paste i karaktärerna, någon som håller med mig? Här är några exempel på hur jag tycker filmversionerna är för... bekanta.

Thorin = Boromir
Bard = Aragorn
Tauriel = Legolas
Legolas = Legolas 2.0
Alfrid = Grima
Thranduil = Denethor
Blev Beorn Lavskägge då kanske?


Jo blir väldigt intressant att se hur vita rådet spelar in i Gandalfs räddning. För övrigt så tycker jag att han blir tillfångatagen känns lite copy/paste. Det du säger om karaktärerna håller jag med om till viss del men egentligen kan man se väldigt många saker i filmen som copy/paste på det viset.

Håller med dig i att mörkmården samt Beorn kändes lite väl hastigt! Även det du tar upp om dvärgarna vs Smaug håller jag med om.

Dock så är kemin mellan Tauriel och Kili inte något negativt i min mening. Ur en läsares perspektiv är det ju befängt men Gimli smickrade faktiskt Galadriel i Lothlorien, varför skulle inte Tauriel kunna
se något i Kili? Det skedde i film så väl som bok att en dvärg lyckas smickra en alv. Här har vi ju också copy/paste om man vill hålla på hehe :)

Viktigt att komma ihåg tror jag är att böckerna inte samma sak som filmerna, en tuff läxa man fått lära sig om man läser mycket serietidningar och gillar att kolla på filmer. Dom som gör filmerna använder endast referenspunkter och försöker uppnå fansens mål inom vissa ramar. Här lyckades Lotr väldigt bra enligt mig. Sen finns det ju saker som faller bort (Tom Bombadill) och grejer som skedde annorlunda. I Hobbit så har dom lagt till eget, ändrat en hel del på befintligt men däremot inte utelämnat så mycket (stora/generella saker).

Kili Tauriel grejen var för mig något som passade in i Hobbit filmerna; som vi redan vet inte precis är i enlighet med boken.

_________________
Do you not know death when you see it old man!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tis dec 31, 2013 12:29 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Såg filmen ikväll. Måste säga att jag är positivt överraskad, men jag orkar inte ge någon längre recension nu. Det får vänta tills jag är piggare.

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre jan 03, 2014 12:22 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Hej alla. Det var länge sedan jag var inne på den här sajten, men är det någonstans jag vill diskutera tolkiens värld så är det ju här, hos fantasterna.

Jag har nu också sett den nya filmen the hobbit och i överlag är jag väl nöjd. Men det beror mest på att jag förberett mig på att PJ gör sin egen tolkning och jag tvingade mig från början att tänka att han nog skulle hitta på lite eget också. För att det ska passa filmpubliken bättre. Och i huvudsak tycker jag att filmen tog upp det viktigaste som händer Bilbo och hans vänner under den här delen av äventyret.

+Beorn, tycker att han blev bra och att han som björn var rätt mäktig att se på vita duken. Däremot hade jag förstås gärna sett lite mer av honom. Kanske får vi se det i nästa film under femhärarslaget.
+ Bilbo. Tycker han var trovärdig och jag kände verkligen med honom i de händelser han hamnade i och de beslut han var tvungen att fatta.
+Förhållandet mellan ringen och Bilbo. Man fick en annan förståelse kring vilken inverkan ringen hade och varför det var så svårt för honom att skilja sig från den i Lord of the Rings.
+ Smaugs röst och att han blev snyggt gjord. Däremot tycker jag man förolämpar hans intelligens en aning genom att lura honom att gå i dvärgarnas fälla.


-Åter kopplat med Smaug och de händelser som utspelade sig i Ensamma berget. Nämligen att Bilbo tidigt upptäckte att draken var sårbar på bröstet. Han borde givetvis ha berättat detta för Thorin innan han inledde sitt fruktlösa försök att hälla flytande guld över Smaug.
-Lite för mycket tid med Legolas. Även om jag gillar karaktären hade jag gärna viljat se lite mer interaktion mellan dvärgarna och Bilbo som ju egentligen är kärnan i berättelsen.
-Kanske inte så mycket ett minus egentligen men var jobbigt att se Gandalf fängslad. :P Däremot var det bra att man fick en hint om hur stark Sauron är, trots att han inte ens är i sin 100 % form.

Ger filmen 7 ringar av 10. Kanske ger den lite mer senare när jag ännu mer försöker se "bortom" boken om Bilbo. :D

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre jan 10, 2014 8:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Såg precis filmen och måste säga att mönstret går igen från LOTR. Efter att ha gjort sin plikt med en någorlunda Tolkien-trogen och sansad första del släpper Jackson-klanen loss sina talanglösa egon och producerar en riktig soppa. Stundtals underhållande javisst, men det var "Clash of the Titans" också, utan att behöva profitera på Tolkiens namn.

Jag är ändå inte särskilt besviken på denna film, däremot är jag grymt besviken över att halvamatörerna från Nya Zealand fick sätta klorna i Tolkien överhuvudtaget. Det finns massor av hyfsade regissörer och manusförfattare som kunde ha gjort ett bra jobb; istället låter man Peter Jackson och Fran Walsh förvandla Tolkiens arv till ett familjeprojekt där vilka korkade idéer som helst släpps igenom utan eftertanke eller kvalitetskontroll. Jag tycker det är obegripligt och sorgligt.

Grattis till er som gillar deras tolkning av Tolkiens värld, jag avundas er. Själv tycker jag nog att slutrepliken var det bästa i filmen och något som Team Jackson själv borde fråga sig:
Citera:
What have we done?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: sön jan 19, 2014 9:13 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 05, 2008 10:20 pm
Inlägg: 28
Ort: överallt
^
Jag känner att även om man har sin egna bild, som för övrigt kan stämma överens med Tolkien själv, så får man ändå vara realistisk och inse hur svårt det måste vara att göra film på dom här böckerna som dels består av mycket information men dessutom har en otrolig fanbase. En film är inte en bok så mycket går dessutom förlorat bara i omvandlingsprocessen. Sen måste man nå ut till fler än dom riktigt dedikerade. Åt vilken målgrupp riktar man sig, fans eller the GA?

Filmerna behöver ha lite nya element för att stärka upplevelsen med exempelvis action (tänker på The Hobbit speciellt) på bekostnad av scener som t.ex. ett fan skulle vilja se , men kanske inte en "normal" betraktare. Ur ett rent story perspektiv så hänger LOTR med bra och Hobbit inte alls. Ur ett affärs- och filmperspektiv så är alla filmer P.J gjort i världsklass.

Personligen är jag glad att någon gör filmer på böckerna som täcker min uppfattning av litteraturen relativt bra samtidigt som dom gör filmerna av hög kvalité med musik, skådespeleri osv.
Det är dock inget snack om att Lotr ur de flesta aspekter är bättre än The Hobbit, eller så upplever iaf jag det :)

_________________
Do you not know death when you see it old man!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: mån jan 20, 2014 12:27 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
King, jag håller med dig principiellt, men mina invändningar handlar inte om att min bild av Tolkiens värld inte stämmer överens med Jackson-gängets. Tvärtom har jag alltid gillat miljöerna och kostymerna som jag tycker är väldigt välgjorda jämfört med vad man brukar se i fantasy-filmatiseringar.

Jag har heller inget principiellt emot ändringar i handlingen. Många bra filmatiseringar av böcker är inte särskilt trogna originalet, t.ex. Kubricks The Shining, och Tolkiens berättelser kan naturligtvis inte klämmas in i filmformatet utan några ändringar.

Att jag har så förtvivlat svårt för Jackson, Walsh och Boyens beror på att jag tycker de gör ett dåligt jobb med manus och regi. Det är givetvis subjektivt, men jag tror inte jag är ensam om att undra vad alla konstiga utvikningar i storyn egentligen ska tjäna till. Och att action-sekvenserna tar över berättandet är det bevisligen fler än jag som tycker. Jag är väl helt enkelt mer intolerant mot detta än andra.

Med det sagt erkänner jag gärna att jag är överdrivet bitter för några filmers skull. :) Jag har själv funderat på varför och tror jag kommit på svaret. Jag anser nämligen att Tolkiens berättelser har fantastiska möjligheter att bli bra film: de är naturligt “filmiska” i sin dramaturgi och har massor av scener som skulle kunna bli episka i händerna på en bra filmmakare. Därför blir jag mycket mer besviken när dessa filmer inte blir som jag vill, jämfört med t.ex. Harry Potter som jag inte har samma känsla för.

Men nu har jag fått utlopp för denna besvikelse och lovar att bara säga snälla saker om del tre när den kommer. 8)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Smaugs ödemark - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tis jan 21, 2014 2:50 am 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 05, 2008 10:20 pm
Inlägg: 28
Ort: överallt
Man ska alltid ge både plus och minus juuu! :) Nää kom igen nu, bitter är du väl int. Även om jag tycker att Bilbo ska vara less epic/serious more adventure/humor så måste jag hålla med dig om att man ser många bra sätt filmatisera Hobbit på: bättre sätt än de nuvarande.

Utvikningarna ska tjäna till en film som möter en större målgrupp. Jo det blir action på bekostnad av story telling och det är hemskt tråkigt men jag förstår att det handlar om pengar bl.a.. Dock så tycker jag att Bilbo filmerna borde ha en så pass stor budget och trygghet att det inte ska spela någon roll, så ja, här är manus och regi inte nå vidare. Lotr vill jag däremot inte säga något om manus och regi.

Angående HP, det var nog tur att filmkritikern inom mig inte brutit sig ut när HP filmerna kom ut, undrar hur det hade gått! Är nämligen ginormous HP fan :mrgreen:

_________________
Do you not know death when you see it old man!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010