Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Eget skrivande
InläggPostat: sön dec 16, 2012 10:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Randalin skrev:
mina egna verk

Vad nu? Det här vill vi höra mer om! Är det i fantasy-genren?
(Om du har lust att svara, Randalin, så kan du ogenerat göra det i den här tråden, så lyfter jag ut det till en ny tråd senare. Om inte (och det är förstås högst frivilligt!) så är min fråga inte värd en egen tråd, så därför får den ligga och skvalpa här så länge.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: sön dec 16, 2012 10:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
Randalin skrev:
mina egna verk

Vad nu? Det här vill vi höra mer om! Är det i fantasy-genren?
(Om du har lust att svara, Randalin, så kan du ogenerat göra det i den här tråden, så lyfter jag ut det till en ny tråd senare. Om inte (och det är förstås högst frivilligt!) så är min fråga inte värd en egen tråd, så därför får den ligga och skvalpa här så länge.
Du får lägga det i vilken tråd du vill. Det här syftar inte på något utgivet, utan på något som med några omarbetningar till bör bli utgivet. Bortsett från att historien (en barnsaga för sisådär 5 - 12-åringar) har en alldeles egen historia, har den blivit en sorts alternativ "Sagan om ringen" för barn, så till vida att huvudkaraktären måste föra ett gyllene ting in på fiendemark. Orsaken är helt annorlunda, så fullkomligt att jag inte ens såg likheten förrän mot slutet. Den största likheten vad det ambelangar, är nog snarast att det är ett uppdrag där en skatt ska lämnas, inte sökas.

Ja, det är i fantasygenren, men snarare lik Narnia-serien, då det handlar om ett barn från vår värld som, genom magi, kan skapa sin egen fantasivärld mer konkret än bara i fantasin. Men samtidigt är den en uppgörelse med föräldrarna i den verkliga världen, och jag har målmedvetet skapat tre ganska olika platser, som samtidigt speglar olika delar i barnets personlighet - typ "jaget", "överjaget" och "detet".

Den måste delas upp i tre delar, även detta alldeles oavsett att Tolkiens verk är i tre delar. (Han ville ju för övrigt inte göra så.) Men när jag nu upptäckte vissa kontextuella likheter, kunde jag inte låta bli att avsluta del 1 och del 2 med varsin: "Här slutar första/andra delen av... Nästa del handlar om..." :D

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget skrivande
InläggPostat: mån dec 17, 2012 2:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Coolt! Låter som ett bra upplägg, en historia som jag själv hade velat läsa i den åldern.

Randalin skrev:
Det här syftar inte på något utgivet, utan på något som med några omarbetningar till bör bli utgivet.
Du menar att du har varit i kontakt med ett förlag, och de är intresserade? Grattis i så fall!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget skrivande
InläggPostat: ons dec 19, 2012 7:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
Coolt! Låter som ett bra upplägg, en historia som jag själv hade velat läsa i den åldern.

Randalin skrev:
Det här syftar inte på något utgivet, utan på något som med några omarbetningar till bör bli utgivet.
Du menar att du har varit i kontakt med ett förlag, och de är intresserade? Grattis i så fall!
Nej, inte ännu. Jag har varit i kontakt med förlag rörande andra manus, och vet något sånär vad som krävs för att det ska lyckas, kan man kanske säga. Berättandet är det inget fel på, men det gäller att vara så in i bomben träffsäker och unik, och det är det som är svårt. Det ska passa in i tiden, vara eget men inte för udda, passa målgruppen så att historien varken blir för barnslig eller för vuxen, och framför allt vara skrivet så att förlaget tror att det faller recensenter och föräldrar på läppen. Det är ju tyvärr de och inte barnen som är de som avgör om en barnbok är bra eller inte, om man ser det kommersiellt. Och det är man tvungen att göra i dag.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget skrivande
InläggPostat: mån jul 14, 2014 3:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag lade mig i sängen för att njuta av The Lay of the Children of Húrin (delvis för att få inspiration till min egen Sigolfskvida).

Har du lust att berätta mer om din Sigolfskvida, Sigolf? Bara utifrån namnet låter det riktigt spännande! :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget skrivande
InläggPostat: tor jul 17, 2014 11:01 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis maj 06, 2014 7:04 pm
Inlägg: 74
Ort: (utanför) Göteborg
Den stegrande kamelen skrev:
Jag lade mig i sängen för att njuta av The Lay of the Children of Húrin (delvis för att få inspiration till min egen Sigolfskvida).

Har du lust att berätta mer om din Sigolfskvida, Sigolf? Bara utifrån namnet låter det riktigt spännande! :D


Det kan jag göra! :) Och kan även bifoga ett litet smakprov.

Det skall bli en lång berättande dikt i angelsaxiskt versmått (à la Beowulf). Historien utspelar sig i Götland/Götaland på 500-talet och handlar om Sigolf (fornengelska: Sigewulf, fornnordiska: Sigólfr), son av Sigmund (fn.eng: Sigemund, fn.no: Sigmundr). Sigolf och Sigmund är mina egna karaktärer, men de vävs in i Beowulfkvädets (Bjolfskvida) handling, och Sigolfskvida mynnar ut i en egen berättelse.

Bakgrundshistorien är denna:

I Götland (Geatland) härskar kung Rodle (Hreðel). Rodle har tre söner (och en dotter): Härbald (Herebeald), Håkan (Hæþcyn) och Huglek (Hygelac). Härbald och Håkan är ute och jagar och Håkan råkar träffa Härbald med ett vådaskott, så att han dör. Rodle blir alldeles utom sig av sorg och begår självmord. Håkan blir därefter kung. Samtidigt i Svealand är Egil/Angantyr (Ongenþeow) kung. Han har två söner: Ale (Onela) och Ottar (Ohthere). Efter Rodles död utbryter stridigheter (jag är ännu inte helt på det klara med hur det verkligen går till) mellan götar och svear. Håkan rövar bort Egils hustru (drottningen). Egil och Håkan möts i strid vid Ramshult (Hrefnesholt, möjligtvis Ramshult på Orust?). Håkan dör och hans hird/följe blir belägrade. Två dagar senare kommer Huglek fram med förstärkningar och det blir svearnas tur att rycka tillbaka. Kämparna Ulf (Wulf) och Sigmund (i Bjolfskvida är det Eofor "vildsvin", men jag bytte ut honom för att få in Sigolf i historien senare) lyckas döda Egil och tar hans hjälm, brynja och svärd och ger till Huglek. Huglek blir sålunda kung i Götland och han belönar Ulf och Sigmund rikligt; han gifter till och med bort sin dotter till Sigmund. Det är ungefär vid den här tiden som Bjolf (Beowulf, som sändes till Rodle att fostras när han var sju år), son av Eggder/Eggtjof (Ecgþeow, har inte bestämt mig om namnet) drar till Roars (Hroðgar) gyllene hall Hjort (Heorot) och kämpar mot Grendel och hans morsa. Den delen skall jag nog inte ha med i min berättelse. När Bjolf kommer tillbaka till Götland följer han med Huglek (och Sigmund) till Frisland och krigar. Det lyckas dem inte och Bjolf är den enda som återvänder hem med ett litet följe. Då Huglek och Sigmund nu har stupat vill Hugleks fru att Bjolf skall bli kung, men han tackar nej, och tycker i stället att Hugleks son Hårdråd/Hårdråde (Heardred) borde bli konung. Så sker.
Samtidigt i Svealand har Ottar blivit konung, men han dör och en fejd utbryter mellan Ottars söner Amund (Eanmund) och Adils (Eadgils) och deras farbror Ale. Bröderna flyr till Götland och får Hårdråds beskydd medan Ale tar över tronen i Svealand. Ale vill döda brorsönerna och invaderar Götland. De möts i ett slag där Hårdråd och Amund faller för Vistens (Weohstan), svearnas störste kämpe, makt. Adils överlever dock och Bjolf blir nu kung i Götland. Bjolf hjälper Adils att ta tillbaka tronen i ett slag (på Vänerns is?). Nu är allt frid och fröjd medan Bjolf regerar i femtio år... Eller?

Det är alltså så att säga "prologen" (men den skall berättas för den unge Sigolf av Bjolf, hade jag tänkt mig) och det är nu min egen historia kan ta form.

Först lite bakgrundsfakta kring min hjälte Sigolf: År 2011 började jag bli intresserad av germansk diktning och poesi över huvud taget. Jag började läsa Nibelungensången, Eddan o.s.v. På hösten 2011 började jag tredje klass på gymnasiet och som projektarbete bestämde jag mig för att skriva en hjältedikt. Själva projektarbetet har titeln "Kvädet om Sigolf" och är kanske inte mycket att hurra för. Det skulle bli tre delar på tre olika versmått och det hela utspelade sig i ett fiktivt Skandinavien under vikingatiden (Sigmund var i denna version kung över "Viken").

Första "sången" var skriven på fornyrðislag och handlade om hur Sigmund och hans fru Siglind inte kunde få egna barn och bad till Oden om att få en son. Så Oden lämnade en pojke utanför deras hall och de gav honom namnet Sigolf.

Andra "sången" var skriven på nibelungenvers och handlade om Sigolfs äventyr uppe i Nordland, där en prinsessa (vid namn Sighrist) hade blivit bortrövad av draken Brime (därav Sigolf Brimabane). Draken ägde en hamnskiftarring, så han kunde förvandla sig till en massa olika skepnader. Sigolf träffar på en dvärg under jorden som ger honom en sköld som skyddar mot drakens eld men för det vill han ha ringen och en droppe drakblod om Sigolf skulle besegra draken. Sigolf lyckas naturligtvis dräpa draken och befria prinsessan och de gifter sig och gulligull. Sigolf tar för övrigt ringen för sig själv och dvärgen försöker döda Sigolf, vilket inte lyckas. Innan dvärgen dör förbannar han Sigolf.

Tredje sången skulle vara på versmåttet ljóðaháttr, men den hann bara komma till planeringsstadiet. I den här sången blir Viken under Sigolfs ledning invaderat av en övermäktig armé under kung Harald av Danmark. Sigolf utmanar Harald på ett envig för att undvika blodspillan och vinner, men i hans triumf sticker honom hans döende fiende i ryggen med sitt svärd Mistelten (Mistilteinn). Danerna vill hämnas kung Harald och angriper vikvärjarna trots att det var avtalat att de skulle bege sig hemåt om Harald förlorade enviget. Sigolf tar på sig ringen och förvandlas till en monstervarg och tillsammans med sin här jagar de väck angriparna. Sigolf dör sedan av skadorna och Sighrist är ensam sörjande (och havande), och tar över ledningen av landet efter sin make.

Efter projektarbetet fullbordats fortsatte jag skriva en del på det och hade även kontakt med en förläggare som hade hört talas om mina dikter genom både en lärare och en väns mor. Men jag blev aldrig färdig och till slut hörde jag inte av förläggaren mer heller... Och det var lika bra det för jag var missnöjd både med historien och dikterna själv. Något måste göras, en total omskrivning. Och där är jag nu.

Så, jag vill behålla historien i stora drag... Det hela med en bortrövad ungmö och en drake, dvärgen och ringen (kanske... det är inte så originellt bara...) och Sigolfs tragiska död i slutet. Nu vill jag göra äventyret med draken lite längre och tänker mig därför att Sigolf i slutet av drakepisoden skall få ta en tur till Island (på 500-talet!) och där strida mot draken bland istäckta fjäll och eldsprutande berg.

SMAKPROV!!!

Här är de tre öppningsraderna:

Sport ha vi hjältedåd, götarnes bragder,
vigmän å valplats vunno sitt rykte,
dådsnare drottar i dagar som flytt.


Här ställer Sigolf frågor till Bjolf och får svar:

Sigolf kvad:
Vad ståndar å stranden för stensal, min kung?

Bjolf kvad:
Rodle i röse, rest över drotten,
ligger och lagd är last utav gull
framför hans fötter, fornstore hövding,
gömd under jorden, götarnes kung.
Brynjan om breda bringan nu famnar,
ringskjorta redd med rödaste gull,
gyllene gördel gjordad om livet,
hårt uti handen håller han svärdet,
fingrarne fatta om fästet ännu;
hjälmen om hjältens hjässa sig välver,
ovan hans huvud, hård utav lindträ,
rundskölden randad med remsa av järn.
Rustad för resa regnbågsbron över
sätad i sadel å snabbfotad hingst,
ringgivarn rike är riden till Valhall,
sitter i salen i samkväm med asar,
språkar i spjuthall, spörjer och frågar,
glammar med gudar. Galgatyrs kämpar,
forndaga drottar, dricka hans full.


Senast redigerad av Sigolf Brimabane fre jul 18, 2014 1:14 am, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget skrivande
InläggPostat: tor jul 17, 2014 11:26 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis maj 06, 2014 7:04 pm
Inlägg: 74
Ort: (utanför) Göteborg
För övrigt... Under min första praktik på en gymnasieskola (jag pluggar till lärare) berättade jag lite om det här för en lärare där... och hon undrade om jag hade något genusperspektiv... Och ja, jo, det är lite fattigt med kvinnliga karaktärer och ganska mycket manliga män och kvinnliga kvinnor. Förvänta er inga "runda" karaktärer heller för den delen. :P I ett stadium hade jag en plan på en fjärde sång där Sighrist skulle bege sig till dödsriket Hel för att ta Sigolf tillbaka från de döda... Men det blev lite väl mycket fantasy för att vara fantasy. x) Man kan väl säga att det jag eftersträvar är ett verk som skulle kunna vara trovärdigt som en översättning av ett försvunnet medeltida manuskript. För övrigt behöver jag ett bättre namn åt Sighrist (Ylva?), det känns inte trovärdigt om allas namn börjar på Sig-. Skall jag försöka få in fler kvinnor på ett bra sätt? Jag skriver å andra sidan inte för att vara kritiker och en bred publik till lags, men det vore roligt med lite kvinnfolk. En trollkona skulle man nog kunna slänga in : ) Nåja. Om någon har trevliga förslag så...

För övrigt, hur vore det om det över Sigolf läggs en förbannelse som vid vissa tillfällen förvandlar honom till en monstervarg? Lite som Bodvar Bjarkes far Björn blev förtrollad så att han om dagen var en björn och om natten en människa. Björn fick tre barn med Bera, och det tredje av dessa var Bodvar Bjarke... Björn = björn, Bera = honbjörn, Bjarke = björnunge.




Edit:

Lite extra saker... Jag vill att det tidigt skall "foreshadow:as" att något hemskt öde vilar över Sigolf... Han skall dö ung helt enkelt. En idé jag hade, som känns riktigt cool om den kan genomföras, vore att Oden lär honom nio trollsånger som han skall använda om han eller någon annan svävar i livsfara, men om han använder den nionde sången skall han dö (tja...). Så då ger han sig ut på lite olika äventyr, en liten Odyssé, och han måste använda ett par sånger men han tänker att bara han är sparsam med dem så skall de räcka ett tag... Så måste han använda dem gång på gång och till slut måste han använda den sista för att rädda sitt rike och sin fru (och det kommande barnet)... Är fortfarande lite sugen på den idén men den känns lite svår att genomföra.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget skrivande
InläggPostat: fre jul 18, 2014 9:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det här låter ju alldeles fantastiskt, Sigolf! Och ingen kan direkt anklaga dig för publikfrieri - nyskrivna fornhistoriska epos på alliterativ vers är inte i ropet ute på marknaden just nu. ;)
Jag gillar verkligen den huvudintrig du skissar upp. Framför allt första och tredje sången känns helt klockrena. Andra är förstås också bra, men kanske är den lite för inspirerad av Völsungasagan? Å andra sidan finns det väl en poäng med just att ingredienserna låter så välbekanta.

Din idé med de nio trollsångerna gillar jag verkligen! Det där måste du bara göra något av, det är ju briljant! Kanske kan du på något sätt baka in den nionde trollsången i din tredje sång? För jag gillar annars det tragiska slut du skissar på där. Monstervargen däremot känns kanske lite mer tveksam i striden mot Harald. Någon förbannelse behövs väl hur som helst inte vad gäller vargen, då Sigolf ju redan har en ring som sköter omvandlingen. Fast det måste finnas någon rejäl nedsida med att använda ringen också, annars blir det för bra...

Den där kommentaren om genusperspektivet tycker jag att du fullständigt skall strunta i. En del människor klarar helt enkelt inte av att inte lägga sin egen tids normer på allting, och tycker att allt är dåligt som inte är enligt nutidens ideal. Men det här är en annan tid och en annan typ av saga, den har sina egna normer. Kommer du på några coola kvinnor att slänga in så gör det för all del, men då skall det vara för att de tillför något. Inte för att fylla någon jäkla genuskvot!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget skrivande
InläggPostat: sön jul 20, 2014 2:14 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis maj 06, 2014 7:04 pm
Inlägg: 74
Ort: (utanför) Göteborg
Det är nog lite väl likt völsungasagan... med undantag för att Sigurd inte sökte rädda en vän ungmö utan en guldskatt. Frågan är hur man kan komma runt problemet... kanske ta bort draken över huvud taget? Draken är den ultimata fienden... så det känns tomt att utelämna den. Å andra sidan placerar jag i så fall striden med draken i fel del av berättelsen (jämför Bjolfskvida/Beowulf där draken är Bjolfs sista prövning). Att låta hjälten döda en drake och sedan falla i strid mot vanliga dödliga är kanske lite ologiskt? Å andra sidan fungerar det i Nibelungensången då Siegfried genom svek tas av daga.

Ett önskat huvudtema (får se hur tydligt jag kan göra det) är trohet mot herren/kungen, speciellt de edsvurna männens trohet men även herrens gentemot sin hird (typiskt germanskt motiv, skulle också funka i en japansk miljö såklart). Då måste det förstås finnas svek med, för att förtydliga hur viktigt det är att inte bryta sin ed.

Betar det något av Sigolfs hjälteskimmer om han använder sig av trollsånger/galdrar? Det känns lite som om han inte möter farorna med egen kraft.

Skrev lite snabbt en fortsättning på deras dialog här (vet inte om det blev så bra... men det är lika bra att skriva på och byta ut det dåliga efter hand):

Jag minnes den mannen, mäktig bland kungar,
dagen han dog och dagar tillförne,
ung var jag då Eggtjof mig sände,
min frejdade fader, att fostras av Rodle."
Då sade Sigolf, sökande kunskap:
"Fosterfar, säg mig, hur fann han döden?
Var det å valplats i vapenleken,
med styrka stridande och stormande framåt
fällande fiender med fradgat svärd,
eller förgicks han, ljutande döden
i eldslågors hetta i hallen inne,
månde hans mjödhall med mordiskt uppsåt
brandhärjades av hämndlysten man?"
Då kvad konungen, krigsskarors herde:
"Ej brand eller bila, ej båges skaft,
ej bärsärkar banesår blodiga gåvo,
ej heller härjades hallen med eld,
nej, ty han tyngdes av tryckande sorgen
efter sin frånfallne förstfödde son.
Runor han ristade röda i bröstet
från spjutudds spets ej sparde sig själv,
gav sig åt Geirvald, gudarnes kung."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget skrivande
InläggPostat: mån jul 21, 2014 9:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Sigolf Brimabane skrev:
Frågan är hur man kan komma runt problemet... kanske ta bort draken över huvud taget? Draken är den ultimata fienden... så det känns tomt att utelämna den. Å andra sidan placerar jag i så fall striden med draken i fel del av berättelsen (jämför Bjolfskvida/Beowulf där draken är Bjolfs sista prövning). Att låta hjälten döda en drake och sedan falla i strid mot vanliga dödliga är kanske lite ologiskt? Å andra sidan fungerar det i Nibelungensången då Siegfried genom svek tas av daga.

Jag tycker att det fungerar! Det understryker på något sätt hjältens överjävlighet: han klarar allt, till och med drakar, så det krävs svek för att till sist ta kål på honom. Lite grann ekar det väl också myterna om Akilles eller Balder. Deras död blir lite futtig, men det är ju bara för att de inte går att ta av daga med vanliga metoder. Och det passar ju också ditt huvudtema om trohet och svek, att det är något sånt som till sist blir Sigolfs öde. Kanske kan man rent av se det som att det är sveket mot dvärgen tidigare som nu slår tillbaka på honom?


Sigolf Brimabane skrev:
Skrev lite snabbt en fortsättning på deras dialog här

Du är verkligen begåvad, Sigolf! Visst, det är inte perfekt än, men det är väldigt bra, med precis rätt fornnordisk känsla. Det är ett djärvt projekt du har gett dig i kast med, men jag hoppas verkligen att du får det färdigt så småningom. Jag vill läsa det! :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget skrivande
InläggPostat: mån jul 21, 2014 9:24 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis maj 06, 2014 7:04 pm
Inlägg: 74
Ort: (utanför) Göteborg
Hehe, tack :) Det som är jobbigt är att det är så unikt. Ingen jag känner eller känner till håller på med något liknande. Det saknas en C.S. Lewis som kan kritisera och som man kan bolla idéer med x)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010