Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: mån okt 06, 2014 10:20 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
En tråd om allt som rör den avslutande delen i den hobbitska filmtrilogin: nyheter och förväntningar inför filmen samt synpunkter och recensioner efteråt!

Ingen har väl missat att premiären för Hobbit: Femhäraslaget / The Hobbit: The Battle of the Five Armies är den 10:e december 2014?

Hittills har fler än 17 miljoner sett den officiella teaser-trailern:

http://youtu.be/ZSzeFFsKEt4

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: mån okt 06, 2014 10:29 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jo, det hade jag!!! ... ugh, hur mycket jag än försöker hålla nere förväntningarna squeelade jag något (mitt i klassrummet!) när jag såg datumet x) Och visst ser jag fram emot filmen, även om jag verkligen, verkligen, verkligen inte är särskilt optimistisk om att det kan bli annat än en katastrof... Idealt lämnar den mig i en snyftande hög av heartbroken fangirl, men tror tyvärr inte att den kommer vara tillräckligt bra för det...

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: mån okt 06, 2014 3:30 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag har sett trailern, men inte med stora förhoppningar. Men ska man gå efter vad vi hittills sett i trailern så verkar det vara ganska bra/nära det som egentligen är. Gillar Thorins replik:
"I shuld have war!"
(Ber återigen om ursäkt för eventuella stavfel i engelskan).
Den är ändå rätt lik originalet. Thorin arg!

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: mån okt 06, 2014 10:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Upptäckte just att det har kommit en ny poster för filmen: http://www.ign.com/articles/2014/10/06/new-bilbo-poster-for-the-hobbit-the-battle-of-the-five-armies Tyvärr känns den (precis som de andra) mest meh, men det är nog mest min inställning till hela grejen :P

Är det förresten klart vad den ska heta på svenska?

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tis okt 07, 2014 7:08 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag har för mig att den ska heta Hobbit:femhäraslaget.

Angående postern så tycker jag den skulle ha passar bättre i första filmen då det är den enda gången Bilbo slåss (mot Gollum). Dock passar inte bakrunden där.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tis okt 07, 2014 2:13 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Ser med ett visst intresse framemot Jacksons avslutande del i hans Hobbit-trilogi. Detta trots att jag är besviken på de tidigare filmerna samt även på Jacksons beslut att göra tre filner på The Hobbit. Något jag ser som ett horribelt beslut. Men hoppet är ju det sista som överger människan. Så det existerar ju en liten chans att Jackson kan knyta ihop säcken på ett bra sätt och att den sista filmen blir den starkaste i trilogin.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tis okt 07, 2014 2:28 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Ja, jag ser fram emot den mycket, men skulle sett fram emot den betydligt mer om den hade hållit sig till berättelsen. Hoppas att det inte är så mycket ändringar som i den förra. Tror faktist inte det.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tis okt 07, 2014 2:33 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Vi får hålla alla tummar för detta.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tis okt 07, 2014 2:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Ja, det får vi! Men jag är rädd att de redan har lämnat originalstoryn alltför mycket... Men vem vet, jag kanske blir positivt överraskad!

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tis okt 07, 2014 2:59 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Ja, jag har efter 2 filmer ännu inte givit upp hoppet om att Jackson kommer att skapa ett storverk.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tis okt 07, 2014 8:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Trailern är faktiskt ganska lovande! Även om filmen som helhet knappast kommer att bli något mästerverk så finns det nog hopp om en hel del riktigt bra enskilda scener. Dock fick jag kalla kårar av den där glimten av "biljakten" på isbanan. Känns som om det har förutsättningar att bli ännu en parodiskt usel slapstick-actionscen i stil med tunnfärden i förra filmen. Verkar som om Jackson har ett tvångsmässigt behov att slänga in ett par såna i varje film han gör...

Maglor skrev:
Ja, jag har efter 2 filmer ännu inte givit upp hoppet om att Jackson kommer att skapa ett storverk.

Det har jag! Efter första filmen hoppades jag fortfarande, men efter den andra var det kört. Oavsett om Jackson mot förmodan skulle göra precis allt rätt i sista filmen så räcker inte det för att trilogin som helhet skall vara ett storverk. Första och i synnerhet andra filmen är för dåliga för det. Tycker jag, alltså! :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tis okt 07, 2014 8:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jag såg också precis om trailern, och nej, den är faktiskt inte särskilt dålig! Jag hör till dem som älskar Pippins sång i ROTK, och jag tycker den fungerar väldigt bra här, men precis som Kamelen säger så kan inte Hobbit-trilogin räddas av några bra scener. Särskilt inte när det verkar bli mer av bland de sämsta sakerna i de tidigare filmerna även i den tredje...

Förutom det så är den överdrivna användningen av CGI något av de sakerna som stör mig mest. I LOTR var animationstekniken på topp för sin tid, och användes där den behövdes - Moria, Gollum, stora folksamlingar, etc. I hobbitfilmerna är däremot så mycket animerat att det går ut över hela filmupplevelsen, då grafiken (säger man så om filmer?) är någonstans i klass med de snyggaste datorspelen (typ Skyrim). Det känns som om Jackson & Co förlitar sig nästan helt på tekniken den här gången, och hoppas att det ska bära filmerna, istället för att se det som ett komplement till manus och skådespelarinsatser. (Det bör dock påpekas att jag tycker att de flesta av skådespelarna gör ett fantastiskt jobb - med det material de har att arbeta med. Det är manuset, inte deras insatser jag har synpunkter på.)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tis okt 07, 2014 8:48 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Jag håller med Nammi i att skådespelarna är adekvata. Ingen av dem gör ett dåligt jobb. Men den som skrev manuset bör få sin spritranson indragen för en tid.

Den stegrande kamelen skrev:
. Oavsett om Jackson mot förmodan skulle göra precis allt rätt i sista filmen så räcker inte det för att trilogin som helhet skall vara ett storve Första och i synnerhet andra filmen är för dåliga för det. Tycker jag, alltså! :)


Objektiv sanning, utan tvekan! :-)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tis okt 07, 2014 9:45 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Må så vara att inte trilogin räddas av en bra film. Men det gör i varje fall inte trilogin sämre. Problemet med filmerna är att Jackson har gjort dem så att de ska passa en ung publik( läs tunnflykten och Radagast flykt). Dock medför filmerna att fler får upp ögonen för Tolkens värld och då särskilt barn som annars kanske aldrig skulle komma på tanken att läsa Bilbo om de inte hade sett filmerna. På så sätt fortlever intresset för Tolkien och hans värld. För Lotr filmerna var det som fick mig som 10 åring att fastna ordentligt för Tolkien.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tis okt 07, 2014 9:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Maglor skrev:
Problemet med filmerna är att Jackson har gjort dem så att de ska passa en ung publik( läs tunnflykten och Radagast flykt). Dock medför filmerna att fler får upp ögonen för Tolkens värld och då särskilt barn som annars kanske aldrig skulle komma på tanken att läsa Bilbo om de inte hade sett filmerna. På så sätt fortlever intresset för Tolkien och hans värld. För Lotr filmerna var det som fick mig som 10 åring att fastna ordentligt för Tolkien.

Ja, visst är de anpassade för en yngre publik, men tyvärr tror jag faktiskt inte att hobbitfilmerna är en särskilt bra ingång till Tolkiens värld - om man ser filmerna och utifrån det bestämmer sig för att läsa boken tvivlar jag ärligt talat på att man blir så imponerad, då boken snarare kommer kännas tråkig och "händelselös" (fel ord, men ni kanske förstår vad jag menar?) The Hobbit är en underbar sagobok fylld av mysiga äventyr, som visserligen kan vara lite läskiga ibland för mindre barn, men det är ju inte alls ett actionspäckat döda-orker-med-svärd-äventyr som filmerna framställer det som. LOTR-filmerna höll sig ju i alla fall närmare böckerna, även om de är långt ifrån boktrogna. Men jag kanske är onödigt pessimistisk nu x)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010