Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Desecration of Smaug Extended Edition
InläggPostat: mån nov 17, 2014 8:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jag har nu sett EE-versionen av DoS, och till skillnad från AUJ-EEn så tillförde det tillagda materialet en del. There will be spoilers...


I den här EEn går Jackson tillbaka till LOTR-varianten: det är den förlängda versionen av DoS som är den riktiga, inte bioversionen. Särskilt de första fyrtiofem minuterna blev extremt mycket bättre i den här versionen, och här och var dök det till och med upp scener och dialog direkt från boken!

Det enskilt största tillägget var Thraín, som dök upp både i nya flashbacks och tillagda scener med Gandalf i Dol Guldur. Jag minns inte om det någonsin förklaras när och hur Gandalf får kartan och nyckeln från Thraín i filmerna, för det är ju uppenbarligen inte i Dol Guldur som i boken... (Eller minns jag helt fel nu?) Dessutom verkar Thraín helt plötsligt ha fått två ögon istället för ett som han hade i prologen till första filmen. (Min sambo var dock skeptisk när jag påpekade detta, är det någon annan som la märke till samma sak?) Scenen avslutas med den kräkframkallande Hollywood-klyschan "Will you tell [Thorin] I loved him?" innan Thraín dödas. Urgh... Annars var det + den första flashbacken i prologen till slaget vid Azanulbizar ett helt okej tillägg.

De saker som verkligen, verkligen, VERKLIGEN vann på att bli förlängda var dock Beorn och Mirkwood. Båda två är "viktiga" scener som knappt får någon screentime i bioversionen, trots att det desperat behövs för att rättfärdiga särskilt Beorn-sekvensens existens överhuvudtaget. Det är dessutom här man faktiskt får lite bokmaterial!

I Beorns fall är en något modifierad variant av bokens introduktion av dvärgarna inkluderad, även om den känns lite krystad och onödig när de redan har sovit en natt hos Beorn, som av någon anledning inte har upptäckt dem. Jag antar att de måste ha sovit i något uthus eller så, men det ser ju helt klart ut som att de går in i huvudbyggnaden där när ingen av dvärgarna fattar hur en dörr fungerar... Men hur som helst var det ett uppskattar tillägg, om inte annat för att man fick lite mer tid där. Dessutom förklaras det faktiskt varför Gandalf ger sig av till Häxmästarens grav i den här versionen! Det är Beorn som säger att de döda ryktas gå omkring i trakterna däromkring och frågar om det är sant att det finns gravar i bergen, vilket Gandalf bekräftar. Ett stort plus, då det så vitt jag minns aldrig ges någon anledning till hans expedition i bioversionen.

Utöver det så är jag rätt säker på att de har gjort en ny voice-over för Beorn för EEn. Hans engelska uttal är fortfarande dåligt, men inte riktigt lika fruktansvärt plågsamt att lyssna på som i bioversionen. Phew!

I den utökade Mirkwood-sekvensen har de tagit med den förtrollade bäcken där Bombur faller i, och den vita hjorten de möter i boken. I like! Jag önskar fortfarande att de hade lyckats förmedla hur länge de faktiskt går där i skogen, men nu känns det i alla fall som att de är där i ett par timmar istället för tio minuter innan spindlarna kommer... (Det känns i övrigt som en passande sammanfattande av alla PJ-filmerna: "Middle-earth has no distances! Middle-earth needs no distances!")

De övriga förlängda scenerna är från Lake-town och handlar till stor del om hur inkompetent och korrupt the Master är, samt hur mycket Alfrid dyrkar honom... Vet inte om jag tyckte det tillförde särskilt mycket handlingen, men ett par av dem var lite småkul i alla fall. Annars lade jag märke till att de ofta klippte in någon sekund här och där, men det var väl mest för att få till snyggare övergångar mellan scener eller något.

In conclusion? DoS är en fruktansvärt usel film som gjorts marginellt bättre genom 25 extra minuter, men ingenting, INGENTING kan göra den filmen bra. Jag lade dessutom märke till ett par nya saker som störde rent handlings/designmässigt:

1. Thranduils erbjudande till Thorin är LÖJLIGT bra. So what om han inte tänker hålla det - det är minst sagt ett senare problem just då! Hade Thorin bara sagt ja så hade de fått alvisk eskort hela vägen till Berget och hjälp med vad de hittade där, och först efteråt behövt oroa sig för vad Thrandy skulle ta sig till efteråt. Thorin är en idiot.

2. Trappan till den "hemliga" dörren är f-ing GIGANTISK!!!!! Hur Thorin (som i rimlighetens namn redan borde känna till den, i och med att han var såpass mycket äldre vid Erebors fall i filmerna) kunde missa den när han faktiskt LETADE efter den är fullständigt obegripligt. Och att någon dvärgarkitekt någon gång uppenbarligen tyckte att den var höjden av diskretion är en fråga för sig...

Såå... det är väl mina tankar om DoS EE. Var det någon som orkade läsa? :P Om så, vad tycker ni andra som har sett den?

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Desecration of Smaug Extended Edition
InläggPostat: lör nov 29, 2014 10:34 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Jag har lust att se EEn särskilt efter att ha läst din recension av den. Samtidigt tror jag inte att jag kommer tycka om den. Vad är jag för sorts människa egentligen?

Jag tror dig när du säger att de tillagda scenerna mestadels gör filmen mer sammanhängande och boktrogen, men ett av de riktigt stora problemen med denna film är ju att den är så rackarns lång till att börja med. Att sedan lägga till 25 min är inte så vist, om en inte kombinerar det med att i samma svep plocka bort 85 minuter.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Desecration of Smaug Extended Edition
InläggPostat: sön nov 30, 2014 12:30 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jag tycker det är fullständigt förståeligt! Jag ville också se EEn, trots att jag var rätt säker på att jag inte skulle gilla den. Och well... jag hade ju rätt. Men se den! Det är faktiskt värt det. Dessutom kan du ju snabbspola över de värsta scenerna, som tunnsekvensen :P

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Desecration of Smaug Extended Edition
InläggPostat: sön nov 30, 2014 9:17 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag skulle gärna se den (för jag gillar en halvtimme men dvärgfilm, hur den än är). Men får nog vänta innan jag kan skaffa den.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Desecration of Smaug Extended Edition
InläggPostat: sön nov 30, 2014 11:40 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Jag såg nyss klart den förlängda versionen, mer för nyfikenhets skull än för filmupplevelsen. Stör mig på att allt ser så datagjort ut på TV, på bio tänkte jag inte lika mycket på det. Men det är alltid kul att hälsa på Midgård igen, även om kontrasten mot boken blir smärtsamt skarp när man läste ut boken en timme tidigare. Men jag håller med om Nammis åsikter.
Nåväl. SPOILERS.

Två saker jag längtade efter dök upp. Prologen när Gandalf pratar med Thorin och lite smygande i Dol Goldur. Lite kul att PJ repriserade sin paradroll som morotsätande Bri-bo.
Vet inte om Thrain tillförde så mycket, men ändå kul att ha med honom. Men hans "död" (är inte övertygad om det, han kanske dyker upp igen) störde mig, varför lägga in ett Wilhelm scream där? Värt att notera att den andra gången i filmen det användes var när en vakt i Sjöstaden blev fälld - säger rätt mycket om hur seriöst ljudklipparna tar det...

Beorn var kul att se mera av. Men varför frågade han om det var dvärgar och hur många de var? Han jagade dem ju kvällen innan... Bra att Gandalfs gravexpedition förklarades.
Mörkmården var rätt snyggt gjord och det blev en lite längre tid inne i mörkret. Alltid något.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Desecration of Smaug Extended Edition
InläggPostat: tis dec 02, 2014 10:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Å, någon annan har faktiskt sett EEn! :D Visst är det av nyfikenhet man gör det, det var det för mig också, och jag tvivlar på att jag kommer se den igen i första taget. Närmast kommer ju minst två biotittningar av BOFA, och mer Midgård än så står jag nog inte ut med :P Men ja, effekterna är klart sämre på en liten TV-skärm än på bio (särskilt i HFR 3D?), kanske för att man inte sugs in av själva upplevelsen på samma sätt. Men att tänka att de här filmerna har något som helst med vår underbara sagobok att göra är ett misstag, de är på sin höjd vagt inspirerade av delar av handlingen, men där slutar likheterna :evil:

Ja, PJs cameo gillade jag också! Och i övrigt håller jag med dig. Det verkar tyvärr inte som att NÅGON i produktionen tar det seriöst, förutom skådespelarna som väl har rätt begränsad makt över själva materialet...

Beorn-scenen kändes mest som ett desperat försök att få in en bokinspirerad scen, men jag förstår varför den inte fick vara med i bioversionen - den fungerar ju inte alls bra i sitt sammanhang! Dessutom stör mysteriet med vilket hus de faktiskt kommer in i och sen sover i mig fortfarande...

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Desecration of Smaug Extended Edition
InläggPostat: tor dec 04, 2014 4:15 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag måste se den snart....

Men det går inte. Får vänta några år...
Men jag vill inte vänta!

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Desecration of Smaug Extended Edition
InläggPostat: tor dec 04, 2014 5:36 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag tyckte att extramaterialet va betydligt bättre i den här, än i den första filmen. Samtalet med Beorn gjorde karaktären mera meningsfull, så de extra minuterna var trevliga, men framförallt blev bilden av Mirkwood bättre. Scenerna med Thrain tyckte jag dock var bedrövligt dåliga. Extrascenerna i Lake Town var fina rent scenografiskt, och eftersom jag tycker det är där Jacksons skildringar av M-e har störst värde, var det ganska trevligt. Alla avbrott från flängande dvärgar och alver välkomnas också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010