Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön jun 21, 2026 6:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 12:58 am 
Vala

Grön skrev:
i Sverige betalar vi världens högsta skatter och ändå går det inte ihop. Det är inte kungahuset som förvaltar pengarna på ett så konstigt sätt. Skär bort socialdemokraterna istället.

Hur illa än socilademokraterna sköter sitt jobb är dem demokratiskt valda. Dem har inte fötts in i rikedom och ett livslångt ämnete.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 12:58 am 
Sinda

Jag tycker det är tråkigt om vi ska börja bråka om politik och monarki och annat här på TA forumet. Detta kan lätt förstöra stämningen.
Dessutom är det OT och har inget med Tolkien att göra.

Då kan vi ju lika gärna börja diskutera vad som helst annat också?

Men om vi nu ändå snackar - Personligen tycker jag det är fint med monarki - i teorin - men oftast tycker jag de personer som bär upp institutionen är tråkiga och/eller opassande, och antingen för "vanliga" eller för skandalomsusade.

Kungafamiljerna inger ingen respekt längre och har ingen mystik och magi omkring sig som de hade förr. Det har liksom blivit väldigt urvattnat och tråkigt!

Ska det vara monarki ska det vara en pampig, gammaldags sådan!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:03 am 
Sinda

OK, men om vi gör såhär. Kungafamiljen slutar med en del av de dyra saker de gör, men behåller en del lagom pampiga och gammeldags kläder att göra framträdanden i. Kungen delar ut nobelpriset och imponerar diverse statschefer. Då är jag nöjd, och alla som tycker att de är för dyra kan lugna sig lite.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:11 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Grön skrev:
Och jag menade att sverige inte är en monarki i praktiken, för då vore det en diktatur, och (hör och häpna!) det skulle jag inte tycka om.

Jag personligen tycker att det skulle vara bättre. Jag skulle fortfarande hata kungen, men Jag skulle respektera honom, tillskillnad från kungen som vi har nu.

Daniel skrev:
Jag tycker det är tråkigt om vi ska börja bråka om politik och monarki och annat här på TA forumet. Detta kan lätt förstöra stämningen.
Dessutom är det OT och har inget med Tolkien att göra.

Det här är en "Övrigt" diskus. Man kan diskutera vad som helst här. Så länge man sköter sig. Och då just den här tråden heter "Avskaffa kungahuset eller ej?" så är vi ju knappast OT.

Grön skrev:
OK, men om vi gör såhär. Kungafamiljen slutar med en del av de dyra saker de gör, men behåller en del lagom pampiga och gammeldags kläder att göra framträdanden i. Kungen delar ut nobelpriset och imponerar diverse statschefer. Då är jag nöjd, och alla som tycker att de är för dyra kan lugna sig lite

Det är inte pengarna de slösar som är problemet. Det är att Sverige är en demokrati och att det trots det faktumet står i grundlagen att vissa människor är av födsel bättre än andra. Det är oacceptabelt.

Hur gammal är du Grön?

Senast redigerad av Fëanor sön jan 25, 2004 1:16 am, redigerad totalt 2 gånger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:13 am 
Sinda

så det är det som du är så upprörd över. Ingen har sagt att kungen är bättre än någon annan. Jag tycker inte det, du tycker inte det, de flest i Sverige tycker inte det. Jag vil ha kvar kungen som en symbolisk kung och om du inte respekterar honom så är det ditt problem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:22 am 
Sinda

jag är sexton. Varsågod fritt fram att fortsätta såga allt jag säger. Och sluta ändra/ta bort dina brev det är förvirrande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:27 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Grön skrev:
Ingen har sagt att kungen är bättre än någon annan.

Svea Rikes grundlag säger att han är det, och att han är kung av guds nåde. Därmed, då vi lever i en demokrati, så säger, officiellt, det svenska folket det. Inofficiellt så tvivlar Jag dock på att svenska folket tycker det. Isåfall vore vi ju lika dumma som amerikanare. Och tycker inte en majoritet av det Svenska folket att det som står om kungen i lagen är sant, så är han en illegitim kung och skall snarast möjligt avlägsnas från sin post.

Senast redigerad av Fëanor sön jan 25, 2004 2:39 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:30 am 
Sinda

Ja, det står i grundlagen. Men vad tror du att resultatet skulle bli om man frågade alla svenskar om det skulle stå kvar att kungen var bättre än dem? Jag tror nog att de skulle vilja ta bort det. Därmed inte sagt att de vill ha bort kungen, bara hans överhöghet.
Hur gammal är du själv, förresten?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:32 am 
Sinda

uttrycket "av guds nåde" är nog struket ur lagboken för länge sedan. Förmodligen sedan grundlagsändringen 1975 då kungen miste all makt och all gammal pompa och ståt avskaffades. :cry:

Som bekant (?) står det i grundlagen att "all makt utgår från folket" så jag tror inte att det sedan står att kungen är av guds nåde!

Och jag tycker fortfarande inte detta ämne hör hemma på TA forum, även om det ligger under "övrigt".

Och med OT menar jag att det liksom inte gäller Tolkien eller fantasy överhuvud taget!

Det vore synd om detta fina Tolkien-forum spårade ur med en massa andra diskussioner. Säger jag fast jag inte kan låta bli att delta i dem!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:37 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Grön skrev:
Ja, det står i grundlagen. Men vad tror du att resultatet skulle bli om man frågade alla svenskar om det skulle stå kvar att kungen var bättre än dem? Jag tror nog att de skulle vilja ta bort det. Därmed inte sagt att de vill ha bort kungen, bara hans överhöghet.

Man kan inte ta bort Kungens överhöghet utan att ta bort kungen.

Grön skrev:
Hur gammal är du själv, förresten?

19 år.

Daniel skrev:
Det vore synd om detta fina Tolkien-forum spårade ur med en massa andra diskussioner.

Borde du inte isåfall klaga på musik-tråden också?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:38 am 
Vala

Det kanske inte längre står att han är kung av guds nåde, men jag såg på TV om det här, jag fick inge sammanhang då jag tittade i ungefär 13 sekunder, men det jag såg var en soldat i ett slott som hälsade kungen med orden: "Gud bevare kungen!" och kungen svarade samma sak.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:41 am 
Sinda

Man kan nog ta bort kungens överhöghet utan att ta bort honom själv. Kungen är enligt 99.99% av Sveriges befolkning inte bättre än någon annan, men ändå sitter han där han sitter. "Gud bevare" kan man säga om vem som helst som man vill att Gud ska bevara.

Senast redigerad av Grön sön jan 25, 2004 1:43 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:43 am 
Sinda

Ska man nu ha kung tycker jag att man bör låta honom ha viss makt och att ämbetet ska ha viss tyngd, och att hela institutionen bör inge respekt, och att medlemmarna av kungahuset ska uppföra sig värdigt, osv.

Inte som idag - när alla gammal pompa och ståt är avskaffad, när all kungens makt är borta och han är en tom meningslös symbol, när kungahusens medlemmar ( inte bara sverige) gifter sig med kreti och pleti och vill vara så "vanliga" och svensson-aktiga, ha vanliga jobb, osv.

Alltså - antingen en "riktig" gammaldags monarki eller ingen alls! Den här "moderna", "jämlika" och "demokratiska" monarkin som finns idag är ju astrist!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:45 am 
Sinda

Lúthien skrev:
Det kanske inte längre står att han är kung av guds nåde, men jag såg på TV om det här, jag fick inge sammanhang då jag tittade i ungefär 13 sekunder, men det jag såg var en soldat i ett slott som hälsade kungen med orden: "Gud bevare kungen!" och kungen svarade samma sak.

Jojo, men det är ju en artighetsfras, en önskan om ett långt, lyckligt liv, och ett gammalt uttryck, och har ju inget med "av guds nåde" att göra.

Det är ju ungefär som när presidenten säger " god bless america" eller nåt! Det är ju bara en önskan, en tanke.

Vad menar du med att hans svarade samma sak? Sade han" Ja, gud bevare mig!" eller? :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:48 am 
Sinda

Fëanor skrev:
Borde du inte isåfall klaga på musik-tråden också?

Jo kanske, men den leder inte till lika heta debatter. Där är det mest bara ett uppräknande av artister.

Och de flesta trådar under "övrigt" handlar ju ändå om Tolkien på något sätt, och det är väl också meningen. Detta är ett TOLKIEN_forum och under "övrigt" ska väl sådana tolkien-saker diskuteras som inte "passar in" under någon av alla de andra huvudkategorierna ?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]