Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: lör dec 20, 2014 9:17 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Eller då alla orcher vid svarta Porten plötsligt föll döda ner...

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: lör dec 20, 2014 10:06 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Apropå Legolas löjliga superkrafter, var det någon mer som la märke till att Torin och Dvalin tyckte att de ensamma lätt kunde ta sig an 100 "goblin mercenaries"?

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: lör dec 20, 2014 5:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det här tyckte jag var en bra recension av filmen. Jag håller med om mycket, och skribenten gör en del intressanta reflektioner värda att fundera över. (Thranduils personlighet inspirerad av Fëanors söner?)
http://www.smithsonianmag.com/arts-cult ... iew&no-ist

Ett litet utdrag:

Citera:
Interestingly, some of Jackson's previous changes that fans actually hailed as improvements on the book are largely lacking in this new film. Tolkien's 12 dwarves were mostly featureless, indistinguishable characters, but in the prior two movies Jackson gave each a clear personality and individual moments for them to shine on screen. Much of that was lost in this film. "In some ways, Jackson reverted to being more like Tolkien," Rateliff says. "But it's a pity because the dwarves were something he’d done a really good job on."

On the other hand, other characters like Bard and Thranduil, the haughty Elvenking, become even more fleshed out in this film. In the books, Thranduil was largely lacking personality, but Jackson’s Thranduil possesses an attitude strikingly akin to that of the Sons of Fëanor, an ancient line of elves depicted in The Silmarillion. Unlike Elrond and Galadriel, those elves were highly contemptuous of mortals and possessed a hefty sense of entitlement. "Thranduil’s a complete jerk, which I thought was cool and risky," Drout says. Whether that personality choice was a deliberate, clandestine nod to The Silmarillion—the bible-like Middle-earth text that Jackson does not have the rights to—however, is unknown.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: sön dec 21, 2014 10:19 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag tycker nog recensionen var lite väl snäll mot Jacksongängets tokerier. Thranduils beteende fick inte mig att tänka på någon av Fëanors söner, snarare på en typisk ambivalent, obegriplig Boyens/Walsh-skapelse i stil med Faramir. Och sedan undrar jag vad skribenten menar med detta:
Citera:
The White Council's role in saving Gandalf at Dol Guldur is a Jackson invention, but he still faithfully represents the fact that Galadriel is indeed the strongest of the group when she alone manages to banish Sauron.

Det är uppenbart att Boyens/Walsh gärna vill att Galadriel ska vara mäktigare än Gandalf, så till den grad att han bugar för henne och uppenbarligen betraktar henne som en överordnad. Men har Tolkien någonsin uttryckt att så skulle vara fallet? Att hon "kommer före" Elrond är väl naturligt, men är hon verkligen starkare än två maia (även om dessa är i mänsklig form)? Att Galadriel ensam lyckas fördriva Sauron verkar minst sagt överdrivet, även om det är en cool scen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: sön dec 21, 2014 11:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag blir inte riktigt klok på vad som skedde där i Dol Guldur? Var det nazgûlerna, eller var det bara några lägre "andar" man såg?
I annat fall vore ju Minas Morgul obevakat och öppet för angrepp (hur otäck den dalen nu må vara även utan dem). Det vore ingen större konst för några modiga krigare att åtminstone förstöra bron och sedan retirera.

Man får också komma ihåg att det var en krigslist av Sauron att retirera ifrån Dol Guldur till Mordor. Så egentligen gav han upp Dol Guldur utan någon verklig kamp.

Citera:
'But we were too late, as Elrond foresaw. Sauron also had watched us, and had long prepared against our stroke, governing Mordor from afar through Minas Morgul, where his Nine servants dwelt, until all was ready. Then he gave way before us, but only feigned to flee, and soon after came to the Dark Tower and openly declared himself.

- The Council of Elrond


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: sön dec 21, 2014 11:25 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Det måste ha varit nazgûlerna som anföll Galadriel när hon kom bärandes på Gandalf. Och visst var det så att Sauron lät sig bli bortjagad från Dol Guldur, men det gör bara logiken ännu svårare att följa. Om hela Vita rådet gemensamt hade lyckats "fördriva" Sauron skulle han nog kunnat lura dem att det var på riktigt. Men om en enda alv (för all del med en magisk ring till hjälp) ensam kunde jaga bort världens mäktigaste maia skulle i alla fall jag fatta misstankar.

Jag tycker hela Dol Guldur-äventyret är en typisk Jackson-konstruktion; vad som helst är tillåtet så länge man kan pressa in en massa spektakulär action. Och vad i hela friden hände med historien om Häxmästarens grav som påbörjades i första Hobbit-filmen? Fick det uppslaget någon fortsättning? Kan inte minnas att det nämndes någonstans efter den där konversationen i Rivendell.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: mån dec 22, 2014 12:03 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jackson bryr sig inte om vad Tolkien skrev och tänkte, han vill bara passa in det mest grundläggande händelseförloppet i en så hollywoodsk mall som möjligt, tror jag...

Angående Häxmästarens grav var det där Gandalf och Radagast var i andra filmen, efter att Gandalf överger dvärgarna och Bilbo vid Mörkmården. Det bara händer oförklarat i bioversionen men förklaras faktiskt lite närmare i EEn.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: mån dec 22, 2014 6:48 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Aha, jag misstänkte att EE skulle ha de saknade bitarna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: mån jan 05, 2015 6:15 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis apr 16, 2013 5:08 pm
Inlägg: 18
Jag tyckte det var kul i slutet av filmen hur Legolas blev tillsagd att leta reda på Strider, dvs Aragorn som borde vara 10-11 år vid det laget.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: mån jan 05, 2015 7:20 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Ja, jag reagerade också på det. Det känns som att det finns för många Midgård-kunnare i filmproduktionen för att kunna göra en sådan miss, de gjorde det helt enkelt medvetet för att desperat få in någon koppling till Aragorn. Men då tycker att man skulle kunna få in det på ett snyggare sätt. Typ att Thranduil skulle säga till Legolas: "Lord Elrond has told me about one who he has raised, a man who is son of Arathorn the Dúnedain and heir to Isildur. Now, he is only a young boy, but one day he might become something big. Seek him, when the time comes." Eller något liknande.

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: mån jan 05, 2015 7:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
I Jacksons Midgård är han väl 27 ungefär. Så det är nog inte en miss, det är en medveten avvikelse från Tolkien. (De där sjutton åren som saknas i början av LOTR, alltså.) Men snyggt är det inte, det känns verkligen som ett extremt forcerat försök att stärka kopplingen till Ringenfilmerna.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: mån jan 05, 2015 9:31 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag måste klura ut detta. I början av första Hobbit-filmen möter vi en 111-årig Bilbo, vilket var år 3001 enligt Tolkiens kronologi. Samma år bör Frodo har gett sig iväg på sin resa enligt Jacksons kronologi. I TTT (filmen) säger Aragorn till Éowyn att han är 87 år gammal. Då bör han ha varit född år 2914 enligt Jackson. Femhärarsslaget var år 2941, och då var Jackson-Aragorn 27 år gammal, precis som NammiKisulora är inne på.

Att Jackson trollade bort 17 år mellan Bilbos avskedsfest och Frodos avfärd är för övrigt en rätt harmlös ändring som jag kan leva med. I boken var Pippin bara 11 år vid tiden för Bilbos kalas vilket inte hade funkat så bra i filmen. Även Pippins födelseår har alltså flyttats bakåt i Jacksons Midgård.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tis jan 06, 2015 3:59 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Ja, de där 17 åren gjorde Jackson rätt i att ta bort. Men är det någonting i böckerna som nämner att Legolas och Aragorn kände varandra innan rådslaget? Mörkmårdens alver fick i alla fall ta hand om Gollum.
Och vad skulle det vara för poäng med att berätta för Legolas om Aragorn, vad ska han göra? Jag fick nästan vibbar av en uppföljare, samma sak med Sarumans "Leave Sauron to me". Men filmen lider ju av ett kraftigt fall av oavslutade plots...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: ons jan 07, 2015 4:32 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Leave Sauron to me-repliken tycker jag var tillsammans med att han kämpade mot nasgûlerna ett bra sätt att visa att han var inte helt ond, men inte heller helt god.

Angående de 17 åren så håller jag med er andra om att det var bra att ta bort dem.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: tor jan 08, 2015 12:41 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Den här recensionen i Svensk Tidskrift som jag just hittade är inte bara välformulerad, utan jag håller dessutom (vilket förstås är mycket viktigare :mrgreen:) med om mycket i den!

Citera:
The battle of five armies är dessvärre en mycket dålig film, från början till slut. Manuset haltar och är fullt av logiska luckor, sidohistorierna känns påklistrade, den visuella miljön är överdriven och konstlad, skådespeleriet ingen höjdare, i den mån något utrymme för sådant ens lämnas, för trilogins sista del är egentligen mest en utdragen uppvisning av groteskt övervåld. Stridsscenerna är många och långa, från öppningsscenen där draken Smaug skövlar sjöstaden Esgaroth till slutstriden på en bergstopp, en strid som aldrig tar slut, vilket förvisso är en känsla man har mest hela tiden under filmen, medan avhuggna huvuden flyger till höger och vänster.

Det är bara att beklaga att en ny generation kommer att möta Tolkien i Peter Jacksons splattertappning.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010