Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkienpodden
InläggPostat: ons maj 03, 2017 10:29 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Hej! Häromdagen släpptes första avsnittet av Tolkienpodden med Daniel Möller (Danne på forumet), Elisabet Bergander (Olórin) och mig (Adam Westlund/Túrin Turambar). Det är tänkt att bli en regelbundet återkommande podcast. Första avsnittet är något av en introduktion, även om det dock självklart riktar sig mest till en Tolkienintresserad publik. Vi pratar om vilka aspekter av Tolkiens författarskap som gjorde oss intresserade och vad som har hållit oss kvar.

https://tolkienpodden.podbean.com/e/tol ... r-tolkien/

Den finns även på ITunes om man föredrar att lyssna där.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: ons maj 03, 2017 11:25 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Häftigt! Intressanta och trevliga personer pratar om mitt favoritämne, det kan ju inte bli annat än bra. :D

Jag har bara lyssnat på knappt tjugo minuter än så länge, men jag är redan fast. Kanske blir svårt att sluka allt i ett svep så här på jobbet – måste nog göra en och annan paus för att låtsas jobba lite :P – men jag kommer definitivt att höra resten också. Och jag kommer otåligt att vänta på fler avsnitt!

Måste bara fråga: En av de små melodisnuttarna som används som avdelare, var det möjligen signaturmelodin från kommissarie Dalgliesh? Underbar liten melodi, den. Har åldrats med betydligt större värdighet än själva TV-serien!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: ons maj 03, 2017 2:18 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Kul att du gillade det du hann lyssna på!

All musik ingår i en trudelutt kallad "Leaving the Shire" som Daniel faktiskt komponerade till podcasten. Sedan om han var inspirerad av Dalgliesh vet jag inte.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: fre maj 05, 2017 4:30 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Den stegrande kamelen skrev:
Måste bara fråga: En av de små melodisnuttarna som används som avdelare, var det möjligen signaturmelodin från kommissarie Dalgliesh? Underbar liten melodi, den. Har åldrats med betydligt större värdighet än själva TV-serien!


Det finns faktiskt likheter med signaturen till Dalgliesh (även om melodin inte är likadan)! Det är samma skala (dorisk) och delvis samma rytm. Jag insåg det när jag var färdig, men tyckte att den inspirationskällan inte gjorde något, eftersom den har samma engelskt pastorala känsla som jag eftersträvade. Well spotted!

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: mån maj 08, 2017 6:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Danne skrev:
Well spotted!

Det var nog främst 17:27 som ledde mig in på det spåret. Där är ju faktiskt en liten snutt av Dalgliesh-melodin!
Hatten av för att ha komponerat denna trevliga och, tycker jag, mycket tolkienaktiga lilla musiksnutt till podden! :D Hör man den i sin helhet i slutet av programmet, eller finns det mer?

Tack till er tre för väldigt trevlig lyssning! (Jag har förstås hört hela podden nu.) Väldigt trivsamt och bitvis tankeväckande. Och jag kan relatera till Adams vurm för storslagna stridsscener. Efter alla dessa år och alla dessa läsningar kan jag fortfarande inte läsa sista sidan av kapitlet The Ride of the Rohirrim utan att pulsen börjar slå och bröstet häver sig. Det är stor formuleringskonst av Tolkien. Det är som Tennysons Charge of the Light Brigade, fast mycket, mycket bättre! (Jag har skrivit en aning om den aspekten av Tolkiens språk på min hemsida, under rubriken "Episk känsla". Men jag våndas inför att så småningom översätta just den nyss nämnda passagen, om jag kommer så långt. Hur skall jag kunna göra den rättvisa?)

När kommer nästa avsnitt? :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: tis maj 09, 2017 9:20 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Den stegrande kamelen skrev:
Det var nog främst 17:27 som ledde mig in på det spåret. Där är ju faktiskt en liten snutt av Dalgliesh-melodin!
Hatten av för att ha komponerat denna trevliga och, tycker jag, mycket tolkienaktiga lilla musiksnutt till podden! :D Hör man den i sin helhet i slutet av programmet, eller finns det mer?


Tack, roligt att du tycker om den! Den är tyvärr inte längre än så här, men vem vet, kanske kan det bli en liten Tolkiensvit till slut. Det är så mycket roligare att knåpa med sånt här nu när orkesterljud har blivit så mycket bättre än när jag var ung. :)

Den stegrande kamelen skrev:
Tack till er tre för väldigt trevlig lyssning! (Jag har förstås hört hela podden nu.) Väldigt trivsamt och bitvis tankeväckande. Och jag kan relatera till Adams vurm för storslagna stridsscener. Efter alla dessa år och alla dessa läsningar kan jag fortfarande inte läsa sista sidan av kapitlet The Ride of the Rohirrim utan att pulsen börjar slå och bröstet häver sig. Det är stor formuleringskonst av Tolkien. Det är som Tennysons Charge of the Light Brigade, fast mycket, mycket bättre! (Jag har skrivit en aning om den aspekten av Tolkiens språk på min hemsida, under rubriken "Episk känsla". Men jag våndas inför att så småningom översätta just den nyss nämnda passagen, om jag kommer så långt. Hur skall jag kunna göra den rättvisa?)

När kommer nästa avsnitt? :)


Jättekul att du gillade den! Och jag förstår också den vurmen, jag tycker som sagt att den har sin plats, men det skulle inte räcka för mig. Vi siktar på att spela in nästa avsnitt nu i helgen. (peppar, peppar)

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: mån maj 15, 2017 6:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
För den som inte kan få nog av Adam har han tydligen varit otrogen med en annan podd härom veckan. Där pratar han Tolkien i tre och en halv timme!!! Jag har lyssnat, om än med varierande uppmärksamhetsnivå medan jag pysslade med annat, och det var som väntat mycket trivsamt. Kan rekommenderas för den som vill ha lite Tolkienmys som bakgrundsljud till jobbet eller så. :)
http://nordigt.nu/2017/05/10/ep186-den- ... h-tolkien/

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: tor maj 18, 2017 5:43 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Den stegrande kamelen skrev:
För den som inte kan få nog av Adam har han tydligen varit otrogen med en annan podd härom veckan. Där pratar han Tolkien i tre och en halv timme!!! Jag har lyssnat, om än med varierande uppmärksamhetsnivå medan jag pysslade med annat, och det var som väntat mycket trivsamt. Kan rekommenderas för den som vill ha lite Tolkienmys som bakgrundsljud till jobbet eller så. :)
http://nordigt.nu/2017/05/10/ep186-den- ... h-tolkien/


Kul att du gillade även den! :) Det kändes som ett bra skyltfönster för vår podd också.

Andra avsnittet av Tolkienpodden är inspelat och kommer att släppas 1:a juni. Vi siktar på att bli en månatlig podd och att komma ut just den första dagen i varje månad.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: ons maj 31, 2017 3:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Túrin Turambar skrev:
Andra avsnittet av Tolkienpodden är inspelat och kommer att släppas 1:a juni.

I morgon alltså! Ser fram emot det. :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: tor jun 01, 2017 6:09 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Nu är det ute. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: fre jun 02, 2017 10:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Nu har jag lyssnat. Mycket trivsamt, ett trevligt sällskap på jobbet. Tack! :)

Fast jag gillade nog första avsnittet ännu bättre. Det var mer filosofiskt. De här knappologiska detaljfrågorna om balrogens badrumstofflor och sånt där, det är inte lika intressant för mig som de djupare tolkienska frågorna, som vad det egentligen är som får en att återvända till Midgård om och om igen eller vad hans skrivande har att säga oss. Men det verkar ju som om jag kommer att få mitt lystmäte av sånt i nästa avsnitt. :P

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: fre jun 02, 2017 10:49 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Vi kände på ett sätt likadant. Det blir svårare att hålla igång ett resonerande samtal med den här typen av frågeställning, i och med den bundna och mer redovisande formen. Samtidigt vill vi blanda innehållet och känner att det är bra med omväxlande mer filosofiska och mer lättsamma avsnitt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: tor jun 22, 2017 1:16 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Apropå nästa poddämne - Tolkien och döden - så är det här en välskriven och läsvärd gammal artikel, tycker jag:
Tolkien and the Gift of Mortality

Ser fram emot nästa avsnitt! :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: ons jun 28, 2017 7:59 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Nu är det bara några enstaka dagar kvar till tredje avsnittet, vilket vi är väldigt nöjda med. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: ons jul 05, 2017 4:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det här avsnittet var riktigt bra, tycker jag! :D Flera intressanta saker som jag aldrig hade tänkt på - till exempel hur kummelgastarna hänger ihop (eller inte hänger ihop) med Tolkiens syn på vad som händer med människor när de dör. Jag skall ta och lyssna på avsnittet en gång till när jag hinner. Jag tror inte jag riktigt hann smälta allt första gången. :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010