Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilka är de bästa scenerna i filmerna?
InläggPostat: ons maj 04, 2011 8:29 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Bästa scenen är ju lätt tändandet av vårdkasarna. Mäktigt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka är de bästa scenerna i filmerna?
InläggPostat: lör feb 28, 2015 7:40 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör feb 28, 2015 7:26 pm
Inlägg: 18
I Sagan om konungens återkomst tycker jag att en väldigt fin scen är när Sam bestämmer sig att bära Frodo upp för Domedagsberget. En annan bra scen i sista filmen är när Aragon och de andra är omringade av orcher och Aragon vänder sig om mot sina vänner och säger - För Frodo. Och sedan springer rakt mot sina fiender.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka är de bästa scenerna i filmerna?
InläggPostat: tor aug 23, 2018 2:15 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons aug 22, 2018 10:45 am
Inlägg: 7
Det finns så många underbara scener ur filmerna att de är omöjliga att räkna. Inledningsscenen till Fellowship of the Ring, när Galadriel med sin närmast spöklikt hemsökande röst tecknar Midgårds förflutna och med några få ord antyder den väldiga kamp mellan gott och ont som tilldragit sig på Midgårds jord under tusentals år. De inledande orden är väl hämtade från Lavskagge som yttrar dem i, har jag för mig, ROTK.

Därefter de samlade scenerna i Fylke: snacka om en bild av paradiset, glimtar av Edens lustgård. Här finner vi också scenen, från kapitlet Skuggan av det förflutna, när Gandalf med sin eftertänksamma röst för Frodo berättar om Sauron och ringen (och i boken också om ringvålnaderna har jag för mig, medan Aragorn får dessa ord i filmen) och läser upp ringens inskrifter.

Scenen när Gandalf söker sig till Gondors arkiv och finner och studerar Isildurs testamente: "The Year 3434 of the Second Age. Here follows the account of Isildur, High King of Gondor, and the finding of the Ring of Power". Överlag älskar jag allt i LOTR som doftar av dess fornhistoria. Av samma skäl älskar jag Elronds rådslag, även om den scenen har blivit fråntagen mycket av det historiska stoff som är en del av rådslaget i boken. Elronds rådslag innehåller också en av Boromirs bästa stunder, när han ger uttryck för hela den förtvivlan inför hans hemland och dess sköra tillstånd som bubblar inom honom: "Long has my father, the Steward of Gondor, kept the forces of Mordor at bay. By the blood of our people are your lands kept safe!". Hela hans ärelystnad, viljan att se Gondor återupprättas till sin forna storhet, och hans sorg över det lidande hans folk tvingas utstå, framträder intagande här.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka är de bästa scenerna i filmerna?
InläggPostat: sön sep 16, 2018 9:01 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
i m glad to be with you samwise gamgee here at the end of all things
Rysningar varje gång

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka är de bästa scenerna i filmerna?
InläggPostat: mån sep 24, 2018 1:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Alltså, det går bara inte att inte nämna rohirrims ritt mot Pelennor. Först hur hela ryttarhären dyker upp där på åsen mot den ljusa himlen. Så Théodens lilla tal: A sword-day, a red day, ere the sun rises; hans ritt när han slår svärdet mot alla spjuten; ropen av Death! och ride to ruin and the world's ending! och hornen som blåses; och slutligen själva anstormningen, till den där fantastiska, mäktiga men vemodiga musiken. Så storslaget! Det griper mig varje gång, oavsett hur många gånger jag har sett den där filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=EmTz7EAYLrs

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka är de bästa scenerna i filmerna?
InläggPostat: mån sep 24, 2018 9:13 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jo, Rohirrims ritt är en av de få scenerna i filmerna som jag tycker funkade riktigt bra. Det spårar tyvärr ur när Imperial Walkers - förlåt Mûmakil - klampar in på slagfältet, men fram till dess är det rejält mäktigt.

Annars gillar jag nog mest de vardagliga, småhumoristiska scenerna med hobbitarna, t.ex. scenerna med Everard Proudfoot (han som står med sin kratta och ser sur ut när Gandalf bränner av några smällare i FOTR, och som även är med i slutet av ROTK). Det är lättsamt och trivsamt på ett sätt som uppväger de episka sekvenserna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka är de bästa scenerna i filmerna?
InläggPostat: sön okt 14, 2018 10:59 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Kamelen, det klipp du länkar till innehåller även den sämsta scenen enligt min åsikt. Skildringen av Häxmästarens intåg i Minas Tirith där han stöter på Gandalf är kanske Tolkiens höjdpunkt som dramatisk berättare. Vilken läsare fick inte gåshud av denna konfrontation mellan oövervinnlig ondska och okuvlig tapperhet! Här har vi denna überhemsking som nyss lamslagit ett helt slagfält med sin fasaväckande uppenbarelse, krossat Minas Tiriths förment obrytbara portar och nu är på väg in i staden. Men i vägen står Skuggfaxe med Gandalf på ryggen! Efter en oförglömlig ordväxling höjer Häxmästaren, med Saurons hela makt i ryggen, sitt svärd för att dräpa Gandalf, som dock inte låter sig skrämmas. Och just där bryts händelseförloppet av att Rohirrims horn ljuder och tvingar Häxmästaren att lämna porten för att ge sig på dem istället. Läsaren får själv fantisera om hur striden mot Gandalf skulle ha slutat, vilket givetvis är ett genidrag av Tolkien.

Allt detta fuskar Jacksongänget bort genom att helt fräckt lura tittarna på denna episka sammandrabbning i bioversionen. I "Extended edition" blir det dock ännu värre: där finns mötet med, men med skillnaden att Gandalf åker på däng av Häxmästaren! Snacka om historieförfalskning, bara för att Eowyn ska framstå som ännu häftigare när hon till sist blir den som besegrar elakingen. Som tur var slapp vi detta i bioversionen, annars hade jag kastat popcornhinken på filmduken och vrålat "Blasphemy!". :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka är de bästa scenerna i filmerna?
InläggPostat: mån okt 15, 2018 12:10 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag håller helt med dig, Pellegrino! Att nya förbättrade Gandalf Ultra™ (nu ännu vitare!) blir avfärdad så lätt av Häx, och dessutom får sin stav splittrad!, det går emot hela andan i böckerna. Jag tror att Tolkien själv skulle vara ense med dig om att det är en av filmernas allra värsta och respektlösaste scener.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka är de bästa scenerna i filmerna?
InläggPostat: mån okt 15, 2018 6:59 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Respektlöst var ordet! Gandalfs tuffa sida lyser allt som oftast med sin frånvaro i Jacksons filmer. Däremot tycker jag filmmakarna lyckas bra med Gandalfs snälla sida. De lågmälda scenerna, t.ex. när han pratar med Galadriel om Bilbo i Hobbit, är trevliga och låter McKellens skådespelarkonst komma till sin rätt. Eftersom detta är en tråd om de bästa scenerna vill jag gärna framhålla detta för att inte framstå som alltför negativ. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010