Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör jun 06, 2026 9:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Vad låter bäst? Vad borde hela verket heta?
Ringarnas herre 54%  54%  [ 30 ]
Ringarnas härskare 46%  46%  [ 26 ]
Antal röster : 56
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2004 9:35 pm 
Redaktionen

Citera:
Det beror inte på hur man associerar utan på vilka kunskaper man har i det engelska språket och hur man översätter "Rings".

Elakt men träffsäkert... :lol:

Citera:
Håller med om att det är lite förvirrande och "veligt" av EA att hålla på såhär. Det inger inte alltid det bästa fötroendet för att översättningen ska bli så korrekt, konsekvent och genomtänkt som de vill ge sken av.

Jaså?? Och hur många andra översättningar brukar man få följa på det här sättet? Hur ofta tror du att allt är fixt och färdigt vid första genomöversättningen. Snarare är "velandet", som du kallar det, ett bevis på att Erik Andersson faktiskt försöker få till bästa möjliga resultat, och faktiskt lyssnar på kritik.

Citera:
Först meddelar EA att han vill behålla de engelska namnen för att Tolkien ville skriva en legend för England och för att bokens miljö är engelsk, sedan....nähä, så blir det inte alls

Och tur är väl det, att han tog sitt förnuft till fånga!

Citera:
sedan meddelas det att översättningen byter namn till Ringarnas härskare...åh, ett nytt ljus och hopp tändes i mitt hjärta...men så...nähä...nu ska den heta Ringarnas herre....åh...hela projektet håller på att bli skit

Kan du avslöja för mig på vilket sätt en ändring från "härskare" till "herre" gör att hela projektet "håller på att bli skit"? Själv föredrar jag "herre", eftersom det är närmare originalets "lord", men skulle inte gråta floder om det blev "härskare". Jag förstår inte hur man kan bli så upprörd över just denna detalj!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 5:04 pm 
Östring

Citera:
Jag förstår inte hur man kan bli så upprörd över just denna detalj!

Det är inte egentligen detaljerna utan helheten som gör mig "upprörd". Det handlar väl om att när man möts av en nyhet som man blir glad över, och sedan av ytterligare en nyhet som tar tillbaka det som sagts förut, känner en besvikelse.

Personligen har jag hoppats på en svensk översättning med en engelska namnen i (för att Tolkien var bra på namn), och där språkdräkten låg närmare Tolkien än Ohlmark gör.

Min andra önskan kommer att uppfyllas, men om man kommer att sitta och reta sig på nödlösningar som Säcker så kommer man ju inte stå ut med att läsa översättningen.

Du får ursäkta om jag brusade upp, men jag var så glad när EA meddelade på SF-bokhandlen att det blir de engelska namnen. Jag tror andra skulle reagera likadant om EA ändrade sig och sade att det blir hob istället för hobbit (vilket jag skulle tycker om).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 5:32 pm 
Redaktionen

Citera:
Personligen har jag hoppats på en svensk översättning med en engelska namnen i (för att Tolkien var bra på namn), och där språkdräkten låg närmare Tolkien än Ohlmark gör.

Hur kan man vilja ha en Tolkientrogen översättning där man väljer att behålla de engelska namnen?! Tolkien själv ansåg ju att namnen borde översättas, av en rad anledningar...

Citera:
men om man kommer att sitta och reta sig på nödlösningar som Säcker

På vilket sätt är "Säcker" en nödlösning? Du må inte gilla hur det låter, men det är ju ingen nödlösning, utan en tämligen rak översättnng. "Säcker" är ju inte mer en nödlösning än originalets "Baggins"...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 6:58 pm 
Uruk

Fëanor skrev:
Ringarnas Härskare röstade Jag på. Herre ger helt enkelt inte lika starka associationer till någon som bestämmer över något, tillskillnad från härskare.

du sa det bättre än vad jag kunde. håller med till hundra procent.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 7:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
"Säcker" är ju inte mer en nödlösning än originalets "Baggins"...

Är det inte det? Jag hade fått för mig att Baggins är ett existerande engelskt efternamn?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 8:22 pm 
Redaktionen

Citera:
Är det inte det? Jag hade fått för mig att Baggins är ett existerande engelskt efternamn?

Hmm, den uppfattningen har jag inte fått... Jag kan förstås ha fel! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 9:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Stegrande kamelen har hittat en mr Frodo Baggins på 1048 Rupert, Port Alice, BC, VON 2 NO i Kanada, vi kan ju kontakta honom och fråga om han tagit sig namnet själv eller om det är ett gammalt släktnamn.
Vad gissar ni på? :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 9:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kanske bäst att understryka att det inte är den gode herr Frodo i British Columbia som utgör grunden i min tro att Baggins är ett existerande namn... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 9:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nej, det trodde jag inte! :)
Men måste passa på att be om ursäkt, i brådskan, på väg härifrån, noterade jag inte att det var just du Kamelen, som skrev att Baggins nog var ett existerande eng. efternamn... :oops:

Men varifrån kommer din tro på Baggins som existerande namn? Har själv aldrig hört det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 10:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vingilot skrev:
Men varifrån kommer din tro på Baggins som existerande namn? Har själv aldrig hört det.

Jag vet inte riktigt, jag har bara fått för mig det. Kanske har jag någon gång för länge sedan träffat på namnet, glömt själva situationen men bevarat insikten. Eller så är det bara för att det låter som ett riktigt namn.

Jag försökte tidigare i dag lite halvhjärtat hitta belägg på nätet, och träffade bl a på en C Baggins i London (och så då vår vän Frodo i BC 8)). Men det går ju inte att veta numera om namnet är taget från Tolkien eller nedärvt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 5:40 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

Härskare blir allt för långt. Självklart tvekade, men valet var det inget fel på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 9:44 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Jag vet inte riktigt om jag kan ta ställning. Hur fel det än var gillade jag namnet Trilogin om Härskarringen. Härskarringen blir ju liksom ett enda, speciellt ord (okej, sämsta kommentaren hittils 8) ).

Någonting inom mig vill ändå luta åt Ringarnas härskare istället för Ringarnes herre, även om mitt förstånd säger mig att det är en mycket bättre översättning...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 11:21 am 
Sinda

Túrin Turambar skrev:
För mig ger herre inte samma känsla som lord, det är svårt att förklara men jag ser lord mer som en krigare medan jag ser herre som en gentleman i hatt mm.

Bra liknelse! Ungefär så tycker jag med!
Visst använder engelsmännen också "lord" i religiösa sammanhang, men i mina öron är det ändå i högre grad en titel för adelsmän och härskare, än en religiös titel!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 16, 2004 10:07 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag förstår inte en sak; vad är det för fel på att ha religösa titlar? Flyr du in i rummet så fort julafton kommer? Eller jobbar du varje söndag? För i så fall förstår jag att du inte gillar religösa titlar. Men eftersom vårt samhälle styrs av religösa dagar och sådant borde ingen klaga på att en bok har religösa titlar.

Herre må användas av gud hansjälv; men han är lika mycket härskare som herre. Och jag kan inte tänka mig att herre skulle vara religiöst...

Men i alla fall; härskare låter väldigt grymt och visar en större grad av bestämmande än herre. För visst är ju Frodo Sams herre; i den grad att Frodo är Sams husbond (iaf i ÅOs översättning)

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 16, 2004 3:36 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Herren i samanhanget torde vara Sauron och då känns Herre lite väl milt.. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]