Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nytt alternativ till Baggins???
InläggPostat: mån jan 26, 2004 11:07 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Det har ju disskuterats mycket angående översättningen av Baggins. För någradagar sedan råkade jag snubbla över ordet "binge", vilket betyder både "hop", "massa", "mängd", "bunt" men även "packe" och "knippe", vilket ligger ganska nära "bag". Man skulle därmed kunna översätta "Baggins" till "Binger".
Ordleken "Bag End" blir ju kanske lite svåröversättlig med ordet "Binge". Dock finns det ett ord som heter "binge-bod" och som betyder "spannmålsbod". Om jag förstått ordlistan rätt (vilket jag i och för sig förmodligen inte har) så finns det ett ord med samma betydelse som heter "binghus". Detta ord har ju inte samma betydelse som "återvändsgränd", men man kanske kan leka lite med ordet och ge det en betydelse?

Jag vill avslutningsvis säga att jag tycker att "Säcker" låter bättre än "Binger", men jag vill ändå höra era åsikter om det hela. Det är ju alltid kul att leka med ideer :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 27, 2004 5:09 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
Binger påminner mig om någon känd svensk som jag inte kan sätta fingret
på just nu.

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 27, 2004 5:56 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Calaglin skrev:
Binger påminner mig om någon känd svensk som jag inte kan sätta fingret
på just nu.


Jo, men det kanske är bra, för det innebär ju att namnet låter svenskt och därmed passar en svensk översättning. Baggins liknar ju en hel del engelska efternamn.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 28, 2004 3:26 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Bingo R..... vad det nu var. Porrfotografen. Binger är väl annars inte så dumt. Knippe...hm.. Bilbo Knipping? :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 28, 2004 4:58 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tycker att Baggins-översättningen har glidit in lite väl mycket på mängd (knipping,binger m.m) istället för att som det egentligen borde fokusera på saker som liknar säck, påse eller väska.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 11:43 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det finns ju andra ord också som är förknippade med väskor och påsar. Nämligen de äldre orden pung och taska... Och nu vill jag INTE höra någonting om att jag skulle vara oförskämd utan detta är sant och de är riktigt gamla ord och var från början inte ämnade som "runda". :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 4:25 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 02, 2003 11:04 am
Inlägg: 190
Älva jag håller helt med dig, man borde koncebtrera sig på en bra översättnig till säck eller påse. Binge är lite långsäkt och kan betyda säng.

_________________
Malle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 4:59 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis jan 20, 2004 9:12 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Jag är en av dem som faktiskt tycker att ÅO´s "Bagger" var en bra översättning på Baggins, då det engelska bag är ett lån från fornnordiskans boggr eller baggi som betyder säck, påse, bylte, och därifrån har vi ju fått det svenska ordet "bagge", eftersom han är ägare till en pung. Detta kan tyckas lite långsökt och flera tycker nog redan det, men det räcker fullkomligt för mig. Det låter ljudmässigt ganska likt Baggins, har ungefär samma betydelse som Tolkien eftersträvade och behåller BB. Gillar det fortfarande bättre än både Bylting och Säcker, även om de skulle fungera för mig.

_________________
Again


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 5:32 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Men om Ohlmarks inte hade översatt det så hade du väl aldrig kommit på idén att använda Bagger? Översättningen går ju ut på att skapa nytt, oavsett hur invanda de gamla namnen är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 8:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Túrin Turambar skrev:
Översättningen går ju ut på att skapa nytt, oavsett hur invanda de gamla namnen är.

Nej, absolut inte! Översättningen går ut på att åstadkomma bästa möjliga, inte att till varje pris undvika Ohlmarks lösningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 8:58 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis jan 20, 2004 9:12 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Helt rätt.
Jag ogillar starkt ÅO´s översättning, men det jag vill komma fram till är att "Bagger" (enligt mig då) skulle kunna användas igen oavsett hur gammalt eller "onytt" det än är. Att göra en ny icke ÅO-liknande översättning är verkligen inte vad det hela handlar om, utan precis som Den stegrande Kamelen säger; att åstakomma det bästa möjliga.

_________________
Again


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 12:56 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Incánus skrev:
Jag är en av dem som faktiskt tycker att ÅO´s "Bagger" var en bra översättning på Baggins, då det engelska bag är ett lån från fornnordiskans boggr eller baggi som betyder säck, påse, bylte, och därifrån har vi ju fått det svenska ordet "bagge", eftersom han är ägare till en pung. Detta kan tyckas lite långsökt och flera tycker nog redan det, men det räcker fullkomligt för mig.


Jag tycker nog tyvärr att förklaringen är ganska långsökt, då det knappast är någon av de vanliga läsarna (d.v.s. någon av de läsare som inte tagit del av denna disskusion) som kommer att göra den acossieringen. Men å andra sidan måste jag säga att jag nu blivit ganska förtjust i mitt eget namnförslag Binger, och då några av de vanliga läsarna knappast heller kommer att koppla det namnet till säck så är jag lite kluven. Men då jag gärna skritar namnförslaget Binger till förmån för Säcker med motiveringen att det namnet lättare kopplas till det engelska bag så får jag nog ändå dra slutsatsen att jag anser Bagger lite för långsökt. Men jag har inte riktigt bestämt mig än..


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 11:08 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag är fortfarande starkast för förslaget Bylting. Låter mera hobiskt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 1:27 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis dec 16, 2003 4:11 pm
Inlägg: 53
Ort: Uppsala
Den stegrande kamelen skrev:
Nej, absolut inte! Översättningen går ut på att åstadkomma bästa möjliga, inte att till varje pris undvika Ohlmarks lösningar.


Mitt i prick! Jag skulle visserligen tom kunna tänka mig bästa möjliga även om det avviker från vad Tolkien skrev/menade/ville. Men helt klart nöjd med ovanstående.

Bagger är kalas, Frodo/Biblo Bagger ligger bra i munnen och utstrålar stadga och trygghet. Binger ger namnen en konstig och hoppig klang.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 1:35 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Binger är åtminstone bättre Än Säcker som jag tycker låter hoppigt och spretigt och ohobiskt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010