Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:29 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Chatt-guide UPPDATERAD
InläggPostat: fre feb 20, 2004 6:19 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Uppdatering 2004-02-27!

Just nu är det inte möjligt att nå Tolkiens Ardas chatt via webbsidan! Kanalen och servern vi använde har slutat fungera. Men vi har ett reservutrymme på en annan server, som dessutom är stabilare än den tidigare. Tyvärr går det ännu inte att koppla chatten på webbsidan dit direkt, men Micke och Nil arbetar hårt med att lösa detta så snart som möjligt.

Tills vidare uppmanar vi er att ladda hem ett chattprogram, en så kallad irc-klient. Med ett sådant program kommer ni lätt in i TA:s nya chattrum, och det är dessutom mycket mer behändigt att chatta med hjälp av ett separat program. För att även den mest datorovane ska klara detta, har Nil och jag skrivit två, hoppas vi, enkla instruktioner för dels mIRC (för Windows) och Conversation (för Macintosh). Med hjälp av dem hoppas vi att vi snart ses i chatten! :)

/Katarina


Hur man installerar och ansluter till chatten med mIRC (Windows)

mIRC är ett litet program som du med PC använder för att ansluta till IRC (Internet relay chat). Programmet går att ladda ned här.

Installera programmet genom att högerklicka på länken mIRC 6.12 in Sweden, och välj Spara till den del av hårddisken där du vill ha filen. Gå sedan till mappen där du la den och dubbelklicka på filen mirc612.exe. Du får då upp en guide som leder dig genom hela installationen (som går väldigt snabbt). Det enda du egentligen behöver göra, mer än att trycka Next, är att välja var programmet ska ligga på din hårddisk. Programmet ger själv ett förslag, vilket brukar duga bra för de flesta.

När installationen är klar får du upp en ruta där du kan klicka i alternativet Launch mIRC så att programmet startar direkt. Vill du inte det så är det bara att låta bli att fylla i något och i stället klicka på Finish. För att starta mIRC senare så finns det nu en ikon på ditt skrivbord. När du dubbelklickar på ikonen händer detta:

Ett fönster kommer upp där mIRC vill att du ska ge lite nödvändig information om dig själv. De delar du bör fylla i är:

Ditt namn Full name.
Din e-mail E-mail adress.
Det namnet du vill ha när du är ansluten, Nickname.
Samt ett extra namn om det du valt är upptaget av någon annan, Alternative.

Gå sedan till fliken Local info i menyn på vänster sida och kontrollera att flikarna
On connect, always get, Local Host och IP adress är ibockade.

Sådär. Nu är det bara att klicka på OK.

I fönstret som du nu har öppet skriver du i raden längst ned /server se.quakenet.org, och klickar på Enter. Du blir nu inloggad på den server där Tolkiens Arda har sin chatt.
Så fort du är ansluten så skriver du /j #tolkiensarda.se och sådär! Du är inne i kanalen.
Om du sen vill ha hjälp med mer så är det bara att skriva in ett anrop till GwaihiR eller Nil så försöker vi svara så fort vi kan.

Om du känner dig förvirrad av allt som snurrar förbi så kan det påpekas att det egentligen inte finns så mycket som man behöver bry sig om. Det man kan tänka på är att människorna som är online i kanalen syns i rutan till höger. Rutan i mitten är där allt som skrivs dyker upp, och längst ned är där du skriver själv. Vill du prata privat med någon, så att ingen annan ser? Dubbelklicka på namnet till den personen du vill prata med så dyker ett nytt fönster upp att skriva i.

Nu är det bara att komma in ofta och skriva mycket! :)

/Nil


Hur man installerar och ansluter till chatten med Conversation (Mac)

Conversation är ett lättanvänt och gratis chattprogram, en irc-klient, specialgjort för Macintosh OS X. På hemsidan finns mer att läsa om programmet. Det finns att ladda ner här.

Ladda ner programmet genom att klicka på Download Now. Filen hamnar på det ställe du förinställt för nedladdade filer, vanligtvis skrivbordet. Installera som vanligt, det vill säga: Dubbelklicka på den nedladdade dmg-filen. Dubbelklicka på den tillfälliga ikon som då lägger sig på skrivbordet (om fönstret inte öppnas automatiskt). Dra sedan Conversation-ikonen, en flerfärgad pratbubbla, till Program-mappen eller skrivbordet. Den kopieras. Dmg-filen och den tillfälliga ikonen kan du sedan slänga i papperskorgen.

Starta Conversation som vanligt, genom att dubbelklicka på ikonen. I det fönster som då dyker upp ska du fylla i:

Ett namn Nickname (t ex det du brukar ha på forumet).
Ett riktigt namn, Real name. Det kan ses av andra, så det kan också vara påhittat.
Password, lösenord, är inte nödvändigt att fylla i nu.
I rutan för Server skriver du se.quakenet.org.
Port är redan förvald till 6667. Det brukar fungera. Man kan också välja alternativ i rullgardinsmenyn. Om det är svårt att logga in på servern, pröva att byta port, eller avsluta programmet och försök igen efter en liten stund.

Klicka sedan på Connect. Då poppar det upp två fönster. Du behöver bara bry dig om det fönster som kallas Favorites. Klicka på kanalsymbolen, en tv med antenn. Klicka på plustecknet nere till vänster. I det fönster som poppar upp då skriver du tolkiensarda.se. Då syns den i fönstret Favorites. Dubbelklicka på kanalnamnet – och du är inne! Det är bara att börja chatta. Programmet minns alla de inställningar du nu gjort, så nästa gång behöver du inte fylla i något utan du kommer in med bara ett par musklick.

För dig som är nybörjare på chatt: Man skriver sitt meddelande i det lilla fönstret längst ner. När du trycker på returtangenten läggs ditt meddelande till i huvudfönstret där du sen kan läsa dina och andras meddelande. Om du vill prata med någon privat, dubbelklicka på ikonen bredvid den personens namn i listan till höger. Då poppar det upp ett extra chattfönster som bara du och den personen ser. Om du vill ha hjälp med mer så skriv in ett anrop till GwaihiR eller Nil så försöker de svara så fort de kan. För frågor om Conversation, kontakta Katarina.

OBS. Jag har märkt ett problem: ytterligare ett fönster, Server Messages, lägger sig i vägen och blinkar på och av. Mycket störande. Den enda lösning jag hittills funnit, är att passa på när fönstret är borta, snabbt gå upp till Window i menyraden och klicka Show Server Messages. Då lägger sig fönstret stilla i alla fall, och man kan flytta undan det.

Välkommen till Tolkien Ardas chatt! :)

/Katarina


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 20, 2004 8:19 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån nov 17, 2003 7:35 pm
Inlägg: 73
Ort: ljura
jättebra att det äntligen blir ngt sådant skrivet, som sammanfattar det
på samma ställe.

folk med mac kan även prata med mig ang program och problem
med att ansluta med dem(vilket jag hört endel om att folk har).

hoppas att fler människor får upp ögonen för chatten
och dyker upp där inne framöver .

_________________
"The desert creatures will meet with the wolves,
The hairy goat also will cry to its kind;
Yes, the night monster will settle there
And will find herself a resting place."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 23, 2004 11:01 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
det var trevligt, synd bara att de var lite felaktigheter (de flesta förståliga).

angående JAVA: det är inte JAVA som saknas, java är själva programeringsspråket, det är Java Virtual Machine som ni behöver, Mircosoft bröt mot några lagar när de försökte göra en egen därför behöver den laddas hem. (i visa fall kan webläsaren behöva ominstalleras)

Om ni använder någon GNU\Linux distrubtion bör ni ha IRC progam med, i fall ni har problem kan jag hjälpa er med dem. Troligen också Mac problem, åtminstone bör flera av GNU\Linux irc mjukvaran fungera i OS/X.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 23, 2004 12:49 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
virre, bra att du rättar till! Informationen om Java tog jag frågan tråden under problrm där nån (minne inte vem) dkrivit att det sakandes och kunde laddas ner på Sund hemsida. Om du ver vart man kan få tag på virutal machine får du gärna tipsa om det!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 23, 2004 3:19 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
jag för skylla mig själv i det här fallet det var ju jag som skrev den texten du referade till. (dunkar huvudet i bordet)

de borde finnas här

http://java.com/en/download/manual.jsp

men jag är inte hundra suns design är horibel nu mera. onavigerbar. men som sakt den bör finnas där.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 23, 2004 5:28 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Linux-program fungerar vanligtvis inte på Macintosh. Jag laddade ner en irc-klient som specialgjorts för Mac OSX. Det är mycket trevligt, lättnavigerat och "mac-igt". Man känner sig hemma som Mac-användare.

Programmet heter Conversation och finns att ladda ner gratis här. Det fungerar både för OS 10.2.x och 10.3.x.

_________________
"The deeds of Men will outlast us, Gimli."
"And yet come to naught in the end but might-have-beens, I guess," said the Dwarf.
Senaste nytt från Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 23, 2004 5:34 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
usch jag skäms för att ha sagt att det fungerar med macintosh (fast någonstans tror jag fortfarande att de ska gå, försöker avinstallera den delen av hjärnan. någon som har en mac att skänka så kan jag skriv en riktigt fin irc klient till den, < datortigeri och ironi i ett >, suck jag vill va rik och ha både en iMac och en intel dator som inte är lika gamal som det är år sen jag började gymasiet)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 23, 2004 7:47 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
När jag får några minuter över skall jag också ladda ner det där Conversation. Har fått huvudvärk varje gång jag försökt pula med Ardas chat, men förstår nu att det kanske inte enbart beror på min datainkompetens.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 23, 2004 8:13 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
virre skrev:
angående JAVA: det är inte JAVA som saknas, java är själva programeringsspråket, det är Java Virtual Machine som ni behöver, Mircosoft bröt mot några lagar när de försökte göra en egen därför behöver den laddas hem. (i visa fall kan webläsaren behöva ominstalleras)


Vet att så är fallet, men (i min värld i alla fall) hade folk förstått vad som hade
menats med "du har inte java". ;)

Back to subject...

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 23, 2004 8:52 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Idril skrev:
När jag får några minuter över skall jag också ladda ner det där Conversation. Har fått huvudvärk varje gång jag försökt pula med Ardas chat, men förstår nu att det kanske inte enbart beror på min datainkompetens.


En Mac-användare! :) pm:a eller maila mig om du behöver hjälp.

Just nu ligger ändå vår chattserver nere, och har gjort så sedan i fredags natt. Man kommer varken in via webben eller med chattprogram. Vi får se om det löser sig till helgen. Annars får vi köra en nödlösning. Tyvärr kräver det i så fall att man har ett eget chatt-program, en irc-klient. Så ladda ner Conversation du, Idril!

_________________
"The deeds of Men will outlast us, Gimli."
"And yet come to naught in the end but might-have-beens, I guess," said the Dwarf.
Senaste nytt från Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 24, 2004 12:43 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
ErikB: men kunskapsnivån bland TA använder varierar något väldigt.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 25, 2004 3:32 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
virre skrev:
ErikB: men kunskapsnivån bland TA använder varierar något väldigt.


Sant, men om någon säger "du har inte java" så fattar man antingen vad som
menas eller så fattar man inte alls. Det är inte så att man vet vad programerings-
språket är, men inte motorn. Det är jag ganska övertygad om.

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 27, 2004 2:26 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Vi har hastigt blivit tvingade att överge vår gamla chattserver, på grund av till slut alltför stora problem med instabilitet. Vi har ett nytt chattrum på en annan server. Men just nu går det inte att komma dit via chattfönstret här på hemsidan. Vi arbetar dock på en lösning! Det enda sättet att chatta för närvarande är att ladda ner ett program och logga in i chattrummet via det.

Det är typiskt att sådan här händer när vi just ska till att använda chatten till nåt riktigt ordentligt, nämligen Oscarsvakan på söndag! För att underlätta för så många som möjligt att ändå kunna använda chatten, har jag i dag uppdaterat Chattguiden i början av den här tråden. Där finns nu tydliga instruktioner om hur man chattar på Tolkiens Arda via ett program.

Hoppas att ni pröva den möjligheten och att vi ses i chatten på söndag! Alternativt går det också bra att vaka här på forumet. Själv kommer jag att besöka båda utrymmena, så länge det finns folk som är aktiva.

_________________
"The deeds of Men will outlast us, Gimli."
"And yet come to naught in the end but might-have-beens, I guess," said the Dwarf.
Senaste nytt från Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 27, 2004 3:00 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
Ändrade så att det stod Windows i stället för PC. ;)

Ska jag lägga upp en guide hur man konfigurerar irssi (IRC-klient för *nix)
också, eller tro ni att de som använder det har en hyffsad god förmåga att
klara av det?

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 27, 2004 3:12 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Tack för ändringen! Jag ändrade själv nu på det andra stället där det också stod PC. ;)

Kan inte alls svara på din fråga om irssi, därtill är mina tekniska kunskaper alltför begränsade. Min synpunkt är möjligen att det kan komplicera i onödan för den datorovane om man beskriver för många alternativ. Vad tycker Mattias, Micke, Nil?

_________________
"The deeds of Men will outlast us, Gimli."
"And yet come to naught in the end but might-have-beens, I guess," said the Dwarf.
Senaste nytt från Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010