Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör jun 27, 2026 11:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2003 6:21 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Visst, men var i Bilbo står det???

Sidor, källor, fakta ur det som är att räkna som kanoniskt material är det som gäller i fall som detta.

Vi har då TVÅ kanoniska källor: Härskarringen och Bilbo. Vilken ska då vara gällande? I vilken är det "fel"???

Detta, mina vänner, är grundforskning!

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2003 7:20 pm 
Sinda

Gandalf till Gwaihir: "Ever am i fated to be your burden, friend at need"
"A burden you have been," he answered "but not so now. Light as a swan´s feather in my claw you are.

Detta säger de till varandra när Gwaihir bär Gandalf till Lórien. Då hade Gwaihir burit honom en gång tidigare i ringentrilogin. Men jag tyder texten som att Gandalf blivit buren mer än en gång tidigare av honom. Jag är inte så bra på engelska, men blir inte översättningen av de första orden ungefär så här: Alltid är mitt öde att vara din börda.

Om han bara blivit buren en gång tidigare, vore väl inte ordet "alltid" så passande? Ni förstår säkert vad jag menar. Det är inget bevis, men tycker ni inte texten tyder på att Gandalf haft fler flygturer på Gwaihir än en?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2003 8:50 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

emil skrev:
Gandalf till Gwaihir: "Ever am i fated to be your burden, friend at need"
[...]
Det är inget bevis, men tycker ni inte texten tyder på att Gandalf haft fler flygturer på Gwaihir än en?

Kod:
Entry: ever
Function: adverb
Definition: always
Synonyms: anytime, at all, consistently, constantly, continually, endlessly, eternally, everlastingly, evermore, for keeps, forever, in perpetuum, incessantly, invariably, perpetually, regularly, relentlessly, unceasingly, unendingly, usually
Antonyms: at no time, never, not ever
Concept: time (future)

Möjligen, men bevisar som sagt ingenting.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2003 9:47 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Sökning ur följande titlar: The Hobbit, The Fellowship of the Ring, The Two Towers och The Return of the King.
  • eagle förekommer 79 gånger (49 gånger i The Hobbit).
  • Gwaihir förekommer 13 gånger (ingen gång i The Hobbit).
    • The Council of Elrond (3), The Ring Goes South (1), The White Rider (2),The Field of Cormallen (7)
  • King of All Birds förekommer 1 gång (i The Hobbit).
    • Queer Lodgings
  • Windlord förekommer 5 gånger (ingen gång i The Hobbit).
    • The Council of Elrond (1), The White Rider (2),The Field of Cormallen (2)
  • Inga andra träffar med bird och king i någon kombination

Jag har inte hittat någonting om örnars livslängd, men Thorondor levde ju rätt länge. Jag tror trots allt att det handlar om olika örnar. Kanske rent av olika grupper, en i norr och en i söder. Gandalf förs ju inte till något näste av Gwaihir, så vi vet inte var den örnen hör hemma.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2003 10:05 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

BRA jobbat!!!

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2003 10:27 pm 
Redaktionen

Annars har jag en vild teori: Han kan ha menat att han skall bära han en tredje gång sedan han blivit tilbakasend efter slaget med baldrogen. Isf blir han buren en gång som inte nämns i böckerna. Detta är bara nått jag fundera lite på men stämmer nog inte särskilt bra.

Jag tror mer på att han syftar på att han ska bära han för tredje gången under Ringens Krig, det är det enda rimliga jag kan komma på om det inte är en miss av Tolkien!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 3:29 pm 
Sinda

Jag håller med arkaska. Jag har svårt för att tro att det finns två önfurstar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 3:57 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Förvisso ligger det en del logik i arkaska resonemang. Som kamelen redan nämnt var det ju 77 år mellan flykten från Goblin-gate (juli 2941) och flykten från Orthanc (september 3018). Tätt därpå bär Gwaihir Gandalf från Celebdil (januari eller februari 3019) och i mars samma år en tur-och-retur till Mordor. Dessa tre sistnämnda kommer ganska tätt, så jag är beredd att tro att det är de som är de tre gångerna.
Slutsats: Det är troligtvis samma örn vid alla de fyra tillfällena men de tre som åsyftas är de tre som inträffar i tät följd under Ringen krig. Det finns med andra ord bara en örn-furste!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 5:08 pm 
Sinda

Exakt. Skall vi bestämma oss för det?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 16, 2003 2:17 pm 
Redaktionen

Jag passade på och frågade vad dom på The Encyclopedia of Arda trodde och jag har nu fått svar.

I think it's hard to avoid the conclusion that Gandalf wasn't thinking of the eagle-flights mentioned in The Hobbit (I think it could even be argued that the eagles bore Gandalf twice there - once to their eyries, and from there to the Carrock). When he says 'Twice you have borne me', it's hard to imagine that he means anything but the flights from Isengard and Zirakzigil.

Some have seen these words as evidence that Gwaihir could not be the (unnamed) Lord of the Eagles in The Hobbit. Personally I think that's going a bit far - it seems quite reasonable that Gandalf wouldn't be thinking of events that took place nearly eighty years before.

I'm sorry I can't give you a more definite answer, but I hope that's helpful.

Kind regards
Mark Fisher

Detta tycker jag pekar på det vi precis kommit fram till...men detta är u också bara en annan persons åsikt!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 20, 2003 1:24 pm 
Redaktionen

Dog det bara här nu eller?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 20, 2003 2:12 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

arkaska skrev:
Dog det bara här nu eller?

Jag tror det. Vi är ju överens, eller hur?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 20, 2003 8:39 pm 
Redaktionen

a jo vi är ju det!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 06, 2003 7:03 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

å jag som tänkte chansa på senildemens :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 8:00 pm 
Uruk

Jag tror att det är det ni kommit fram till, men för att försäkra mej så är det nog bäst att fråga:

Det står väl ingenstanns att Gwaihir är herre över några fåglar över huvudtaget?
Visst står det Windlord, men måste det ha att göra med att härska? Jag tycker mer att det låter som ett tillnamn i meningen 'den som bäst kan behärska vindarna', och i den meningen så är han ju bara snabbast (swiftest of all eagles) av örnarna, inte härskare.

Min spontana uppfattning efter att ha kollat igenom de ställen i LotR där Gwaihir nämns... Var det ungefär så ni tänkte eller missade jag er uppfattning?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]