Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 14, 2024 7:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1504 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 101  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2004 3:30 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
Ta ledigt från jobbet för att titta på fotboll? Nääää.... :shock:
Jag förstår tyvärr inte tjusningen med sport. Ibland försöker jag titta på nån match på tv, det brukar resulterar i att jag somnar. :)

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Senast redigerad av Janna ons mar 24, 2004 10:21 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2004 9:06 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör jan 24, 2004 1:32 pm
Inlägg: 221
Ort: Stockholm
Folk är väldigt olika när det gäller detta. Jag skulle utan tvekan skolka om det var någon match jag ville se, men inte för OS. Friidrott är rätt tråkigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2004 11:19 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Fotbolls vm och em är heligt. 98 i Frankrike VM satt jag och en kompis och heligt följde varenda match samt förde utförlig statistik på hur det gick. Var sur över att japan/sydkorea VM gick på så dåliga tider och framförallt att vissa matcher gick på kanal som jag inte hade åtkomst till :(

Men fortfarande är allsvenskan klart viktigast. Jag skrattar åt dem som hellre ser Sverige vinna vm-guld framför att sitt eget lag vinner allsvenskan. Börjar kännas riktigt pirrigt inför premiären för att inte tala om nervositeten inför det stundande derbyt mot gnaget, sveriges enda RIKTIGA derby.

DIF MOT RUBBET!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 25, 2004 10:48 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
GwaihiR: Hur kan du se en match mellan Djurgården, som kommer från staden Stockholm, och Solna AIK, som kommer från staden Solna, som ett derby?

Hammarby för alla!

Älva: Nu blir jag besviken här -- det är klart att jag är mer än Tolkien! Är helt fanatisk när det gäller Melodifestivalen och Eurovision Song Contest (har allt sedan jag lärde mig att använda en video inspelat), är emellertid betydligt mer engagerad när det gäller en av de värsta och mest utbredda exemplen på mobbning och fientlighet mot det som är annorlunda i världshistorien -- Michael Jackson. Sedan har jag säsongskort i klacken hos Hammarby Fotboll, och har som mest haft säsongskort hos Hammarby Hockey, Fotboll, Handboll och Bandy under samma innevarande säsong. Dessa bland mycket annat. Så visst har jag fler intressen :).

Älva och Janna: Nu var det ju faktiskt inte fotboll som jag skrev att jag tog ledigt för utan OS, men man läser kanske det man vill läsa :). Fotbolls-VM är emellertid mkt viktigare än OS ...

Jag tror att alla kan lära sig att uppskatta fascinationen i idrott, men att det inte faller sig lika naturligt för alla. Och om inte attraktionskraften är omedelbar så gör man naturligtvis rätt i att syssla med något annat istället.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 25, 2004 4:39 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Gustav: Jag menade inte att du bara skulle gilla Tolkien och sport... :wink: Retades faktiskt bara lite på skoj... :)

Håller stenhårt på Färjestad i hockeyn nu! :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Senast redigerad av Älva fre mar 26, 2004 7:22 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 25, 2004 5:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
Du har all rätt i världen att sitta hemma och titta på OS, eller fotboll. Tycker man att det berikar ens liv så gör man det. Känner man att man har ett konstigt behov av att titta på förlängda två tornen, istället för att gå till skolan så gör man det :oops: :)

Hälsningar Janna som är trött på kommentarer som "du borde gilla E-type eftersom du tycker om de där böckerna om Frode"

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Senast redigerad av Janna tor mar 25, 2004 10:14 pm, redigerad totalt 8 gånger.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 25, 2004 7:39 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Gustav skrev:
GwaihiR: Hur kan du se en match mellan Djurgården, som kommer från staden Stockholm, och Solna AIK, som kommer från staden Solna, som ett derby?


Jasså? Trot eller ej så bildades AIK på biblioteksgatan mitt i Stockholm, sen att laget nuförtiden förknippas med Solna är en annan sak. Kan förövrigt säga att Nationalencyklopedins ordbok tar upp exemplet AIK-Djurgården i sin definition av ordet "derby".

Dessutom, en av de viktigaste ingredienserna för ett derby är att det ska finnas stor rivalitet och hatglädje mellan lagen. Mot bajen känner man ingen rivalitet, bajen är bara ett stort skämt som lyckades flaxa till sig sitt första guld tack vare en hjälpsam dommarkår som hittade straffar lite varstans såfort bajen höll på att torska.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 26, 2004 7:23 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag tycker det är kul när dom kallar en match mellan Färjestad och Leksand för ett nästan-derby!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 26, 2004 1:31 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
GwaihiR skrev:
Gustav skrev:
GwaihiR: Hur kan du se en match mellan Djurgården, som kommer från staden Stockholm, och Solna AIK, som kommer från staden Solna, som ett derby?


Jasså? Trot eller ej så bildades AIK på biblioteksgatan mitt i Stockholm, sen att laget nuförtiden förknippas med Solna är en annan sak. Kan förövrigt säga att Nationalencyklopedins ordbok tar upp exemplet AIK-Djurgården i sin definition av ordet "derby".

Dessutom, en av de viktigaste ingredienserna för ett derby är att det ska finnas stor rivalitet och hatglädje mellan lagen. Mot bajen känner man ingen rivalitet, bajen är bara ett stort skämt som lyckades flaxa till sig sitt första guld tack vare en hjälpsam dommarkår som hittade straffar lite varstans såfort bajen höll på att torska.


He he, nu blir det kul här! Jag "vinner" alltid sådana här diskussioner. :)

Var Solna AIK bildades är knappast relevant här. Man kan bilda en förening under en charterresa till Kanarieöarna, men det betyder inte att den hör hemma på Lanzarote. Solna AIK hör hemma i och utövar sin verksamhet i staden Solna, det kan nog ingen neka till. Om de har staden inskrivet i stadgarna som hemort ska jag låta vara osagt.

Grundförutsättningen för ett derby är så vitt jag vet att båda lagen ska komma från samma ort. Barcelona - Real Madrid är således inget derby, även om det finns prestige med i bilden. Att ordets "derbys" egentliga betydelse sedan tänjs och fördunklas i folkmun är inte så konstigt -- man slarvar helt enkelt.

Solna AIK - Djurgården kan med all rätt kallas ett nästanderby, men då lagen de facto kommer från olika städer så kan knappast ordet "derby" i sin strikt korrekta betydelse tillämpas. I folkmun vänder jag mig inte mot att man använder ordet, men när du skriver "sveriges enda RIKTIGA derby" så tycker jag att pekpinnen måste fram.

För övrigt så förstår jag inte varför man ser fram emot derbyn, att stå mitt emot en massa solnaiter som beter sig illa i 90 minuter är knappast något som jag ser fram emot. Tackar vet jag Söckerstadion.

Så ser jag på saken.

Eftersom det där om domarkåren uppenbarligen inte är sant så avböjer jag kommentarer. Att sedan kallas "ett stort skämt" av en djurgårdare är egentligen att erbjudas en blotta för stor för att inte utnyttjas. Men jag nöjer mig med att säga ordet "slips".

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 26, 2004 3:16 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Eftersom DIF för tillfället tyvärr har sin hemmaplan ute i solna och alltså bedriver sin verksamhet därute kommer båda helt plötsligt från staden Solna enligt ditt sätt att resonera. Alltså är de från samma stad Solna och derbyt ska klassas som ett derby.

Jag älskar att ha rätt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 26, 2004 3:39 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Bedriver samtliga Djurgårdens sektioner sin verksamhet i Solna? Jag hade för mig att jag sett boxningens lokaler på Kungsholmen ...

Att en sektion tillfälligt på grund av arenabrist tvingas flytta till en annan stad innebär knappast att hela föreningens hemortsrätt förskjuts. När Hammarby mötte något vitryskt lag (eller vad det var) som hette Gomel tvingades dessa flytta matchen från sin hemstad till landets huvudstad, för att det inte fanns någon annan arena som klarade standarden för europeiskt cupspel. Betyder det att de den kvällen "kom" från huvudstaden? Och betyder det att Hammarby kommer från Solna de kvällar man spelar hemmamatch på Råsunda (derbyn och Solna AIK-matcher)? Nja, jag tror att det behövs lite längre tid än så för att ränderna ska gå ur.

För övrigt så brukar föreningar ha inskrivet i sina stadgar var de främst bedriver sin verksamhet, har inte Djurgården sådana?

Men Djurgården är ju å andra sidan en ganska hemlös klubb ...

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 26, 2004 7:35 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
GwaihiR skrev:
Fotbolls vm och em är heligt. 98 i Frankrike VM satt jag och en kompis och heligt följde varenda match samt förde utförlig statistik på hur det gick. Var sur över att japan/sydkorea VM gick på så dåliga tider och framförallt att vissa matcher gick på kanal som jag inte hade åtkomst till :(

Men fortfarande är allsvenskan klart viktigast. Jag skrattar åt dem som hellre ser Sverige vinna vm-guld framför att sitt eget lag vinner allsvenskan. Börjar kännas riktigt pirrigt inför premiären för att inte tala om nervositeten inför det stundande derbyt mot gnaget, sveriges enda RIKTIGA derby.

DIF MOT RUBBET!!!

Blev just kär i dig! :) (Hoppas att du fattar att jag skämtar) :? :)
Håller med dig fullständigt mot Gustav.
GwaihiR skrev:
Mot bajen känner man ingen rivalitet, bajen är bara ett stort skämt som lyckades flaxa till sig sitt första guld tack vare en hjälpsam dommarkår som hittade straffar lite varstans såfort bajen höll på att torska.


Du låter precis som en vän till mig. Men att det inte känns som någon rivalitet mot Bajen stämmer verkligen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 26, 2004 8:24 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Vad jag vet så är det bara AIK fotboll som har sin bas i Solna, Hockeyn spelar på söder, bandyn spelar i Sollentuna, bowlingen i Årsta osv. Så att påstå att AIK har all sin verksamhet koncentrerad i Solna är helt fel, utan de är utsprida över hela Stockholm. Sen undrar jag om Aik verkligen har i sina stadgar att de ska bedriva sin verksamhet i Solna.

Gustav skrev:
Grundförutsättningen för ett derby är så vitt jag vet att båda lagen ska komma från samma ort. Barcelona - Real Madrid är således inget derby, även om det finns prestige med i bilden. Att ordets "derbys" egentliga betydelse sedan tänjs och fördunklas i folkmun är inte så konstigt -- man slarvar helt enkelt.


En dålig jämförelse att jämföra Real Madrid-Barcelona som är två avskiljda städer med många mil emellan, vilket mer speglar rivaliteten Stockholm-Göteborg men som ingen kan komma på tanken att kalla derby. Solna är fortfarande en del av storstockholm och ihopbyggd med Stockholm. Jag tycker det är mer relevant att se på vart supportrarna till lagen bor, dvs runt hela Stockholm. Det är fortfarande supportrarna som är klubben. Det är diskussionerna i skolan eller på jobbet som utgör grunden av rivaliteten, och utan rivalitet så blir det inte den där extra nervositeten och tändvätskan inför ett derby som är det speciella. Det är just den här extra rivaliteten mellan just DIF och Aik som inte existerar i samma volymer i andra derbyn varför jag kallar det för det enda derbyt i Sverige. Torskar man mot gnaget vet man att veckan efter i skolan inte blir rolig och efter riktigt tunga förluster finns det inte en chans att man vågar visa sig i skolan dagen efter. Visst finns det rivalitet gentemot bajen också (det visar den här debatten om inte annat) men det går inte beskriva det hat man känner mot Aik, något som inte existerar på samma sätt mot bajen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 27, 2004 6:03 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Bra inlägg. Mot Hammarby blir det aldrig lika spännande. De flesta av mina kompisar är AIK:are så det är inte kul att förlora.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 27, 2004 7:52 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis okt 14, 2003 9:34 am
Inlägg: 124
Ort: Umeå
Själv gillar jag att SPRINGA. Alltså löpträning/jogga. Det finns inget härligare än en runda i skogen/elljusspåret en sommardag. Varför? Behöver bara säga en sak: Aragorn, son av Arathorn. Han kan springa han, som ingen annan. Vilken fysik! Vilken uthållighet! Varje gång jag tröttnar å bara vill stanna tänker jag: Jag ÄR Aragorn, jag ÄR Aragorn... Sen kan jag springa några mil till. (Nu överdrev jag en smula...) Tänk om man vore en dúnedain...?

Pingins är också det en favorit jag på senare år börjar praktisera igen. Grymt kul!

Fotboll är jäkligt kul att lira med polarna på en härligt sommargrön gräsplan!

På TV ser jag helst fotboll, friidrott och hockey som den Skellefte-pajk jag är!! Go Skellefteå AIK! Elitserien hägrar!!!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1504 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 101  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010