Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 11:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 4:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Gränd som i återvändsgränd, naturligtvis. En gata som tar stopp i ena änden är per definition en återvändsgränd, även om den inte råkar vara en gränd i andra bemärkelser. Det är så det heter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 11:39 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
Kamelen, jag är rädd för att mina personliga associationsbanor nog är lika slöa och inskränkta som Dannes och Älvas, och att även jag mest bara ser en trång stadsgata mellan höga husväggar för mig när jag hör Säckegränd.

Det svenska ordet gränd är ju tämligen entydigt knutet till trång stadsgata (dessutom enligt SAOB typiskt en mörk och smutsig sådan; även om jag tror ordet idag inte har en fullt så negativ klang som när detta avsnitt i SAOB skrevs). Detta i skarp kontrast till de engelska orden alley och lane som båda kan betyda smala vägar även i helt andra sammanhang. En helt annan sak är att ordet återvändsgränd, som du säger, är vida mer generellt och kommit att beteckna precis varje slags avslutad väg, som inte behöver ha det minsta lilla spår av likhet med en gränd. Men för att Säckegränd ska bli rätt krävs ju att läsaren läser "gränd" och tänker "återvändsgränd". För den som (liksom jag) läser "gränd" och inte lyckas tänka mer än "gränd" blir det fullständigt åt skogen fel. (Eller åt staden fel, rättare sagt.)

För mig personligen är inte Säcks Ände eller ens Säckände, tror jag, mindre tydliga än Säckegränd vad gäller syftning på återvändsgränd. Det som saknas är knappast omedelbart uttydbart i något av fallen, men inte svårare i det förra (syftningen på vägen) än i det senare (att gränden ska vara av återvändstyp).
________________________________________

Helt omedelbart uppenbar är betydelsen av Bag End inte heller egentligen, vad jag förstår, för "normala" engelsmän. Fast eftersom det franska uttrycket cul-de-sac är upptaget i engelskan (finns i The Concise Oxford Dictionary t.ex.), förekommer det säkert bland fler än folk i just Birmingham-området att man, som ett litet skämt, ordagrant översätter detta lånade uttryck till det egna språket.

:?: Hur vore det, om man nu vill se till att alla betydelser går fram, att använda Säckvägsände?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2004 11:49 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Tja, personligen associerar jag Säckegränd helt och hållet till återvändsgränd, utan ens en tanke på smala bakgator i städer. Bilden av en säck leder in mina tankar på rätt banor. Men om det är många som gör den (naturligtvis käpprätt felaktiga :P) bakgateassociationen så har jag inget emot Säcksände heller, det funkar bra för mig. Hopskrivet som ett ord är i så fall bättre än särskrivet till två, tycker jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 12, 2004 1:05 am 
Offline
Avar

Blev medlem: fre mar 12, 2004 12:54 am
Inlägg: 172
Ort: "Den dansande [sic] ponnyn"
Tyvärr associerar jag också alltför mycket ordet gränd till trånga stadskvarter. Rent subjektivt skulle jag föredra Säckände, Säcksände, eller t o m Säckvägsände, även om det sistnämnda alternativet känns lite för långt.

Jag har för mig att cul-de-sac är ett tämligen allmänt vedertaget begrepp i engelskan, så jag tror att ganska många gör kopplingen till Bag End, i alla fall efter att ha tänkt till en eller ett par gånger. (Detta hjälper dock naturligtvis inte svenska läsare som inte kommit i kontakt med originalet.)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010