Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Då sätter vi igång!
InläggPostat: tis apr 13, 2004 12:49 pm 
Okej, lika bra att sätta igång direkt!
Beorn, hur har du tänkt dig att vi ska gå tillväga? Och vad ska vi få ut av projektet?
Själv tycker jag att vi ska ta och plöja igenom HOME och se vad vi hittar av intresse. Intressanta fakta antecknas av de involverade, och sedan skickas det till mig, kanske? Så sammanställer jag allt vi får in.
Ska vi ha en speciell avdelning för kanoniskt material? Det som står att finna i LotR, Silmarillion, Bilbo och Letters?
Sedan finns det ju som sagt en hel massa spekulationer och teorier... Dessa är också mycket intressanta! Jag vill ha ÅSIKTER!!!


Upp
  
 
 Inläggsrubrik: Terror-Taurro
InläggPostat: tis apr 13, 2004 12:52 pm 
Som sagt: Skriv!!!


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 13, 2004 3:00 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag tycker att allt material skall in här. Det är ju inte alla som har hela HOME-serien.
Undertecknad t.ex.
Det finns ju vissa grejer som folk kanske upplever som för uppenbara men jag tycker att allt, stort som smått ska med så att alla kan läsa det.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 13, 2004 5:45 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, ös in allt i den här tråden!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 13, 2004 5:47 pm 
Jepp, men sedan ska ju allt bli en egen avdelning på TA, också. Så det gäller att hitta mycket!


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 13, 2004 6:33 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Bra intiativ! Men hur mycket finns det egentligen?

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Se mitt svar som separat Ämne
InläggPostat: ons apr 14, 2004 11:48 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån mar 22, 2004 7:56 am
Inlägg: 34
Se separat ämne

_________________
"where there's a whip, there's a will"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Not
InläggPostat: ons apr 14, 2004 11:54 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån mar 22, 2004 7:56 am
Inlägg: 34
Håller med Taurrohir (+ se mitt egt svar) om hur vi bör göra

(Sitter på jobbet just nu, öppnar LOTR först i kväll/i helgen)

Intressanta frågor att spekulera i
- När rensas Minas Morgul?
- Återuppbyggs Osgiliath?
- Rensas Gundabad?
- Vad gör Gimli och Legolas innan de lämnar midgård?
- Vad händer med Arnor i det åteförenade kungadömet (vilka städer årterupprättas osv)?
- När "stängs"de grå hamnarna
- Vilka krig upkämpar Gondor?
- Hur ter sig mänsklighetens förfall (eller "rise and fall") från FÅ 0 till idag? (ex. Tolkiens fortsättning på LOTR)

_________________
"where there's a whip, there's a will"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 14, 2004 12:28 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag tycker även att vissa årtal som står i böckerna ska tas upp.
T.ex att Aragorn regerade i hundra år och hur lång tid efter som Arwen dog. Hobbitarna har ju några årtal för födslar och liknande. Hur länge Sam satt som borgmästare o.s.v.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 14, 2004 6:26 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
En tanke för ordningens skull: Skriv en Information-tråd som sitter högst upp, med exakta uppgifter om vad projketet handlar om, var det ska publiceras och vem som är ansvarig. Och hur man hjälper till.

När det finns tio trådar så kommer nyanlända att fatta noll annars.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: När vill du ha en första aptitretare?
InläggPostat: mån apr 19, 2004 7:15 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån mar 22, 2004 7:56 am
Inlägg: 34
Jag tänkte under de närmaste 2 veckorna (jobbar på distans) lägga in "ALLT" från appendix samt vissa andra saker i excel och skriva X eller ? på årtal och annat som jag inte vet, sedan kanske det går att publicera som ett slags grundstomme som folk sedan kan fylla i (Mitt nuvarnde excelark gäller bara sådant som det finns källa på, INTE mina personliga spekulationer (Det är steg 2 i min tankeprocess)

_________________
"where there's a whip, there's a will"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 4:52 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons nov 12, 2003 4:04 pm
Inlägg: 202
Ort: Falun
Bra idé med det här projektet, Beorn.

Här finns några årtal i FÅ (fast de finns säkert med bland tilläggen).


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Version 1 klar
InläggPostat: lör maj 01, 2004 9:40 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån mar 22, 2004 7:56 am
Inlägg: 34
Om vi kan hitta ett sätt publicera denna lite snyggare kan alla läsa detta och sedan komma med kompletteringar (det var min tanke)

Taurrohir-kan inte du läsa detta och sedan tänka ut bra instruktioner som funkar för dig på hur man skickar updates (jag kommer i vilket fall uppdatera min excelfil hemma och tänkte skicka dig nya versioner allteffterssom) om vi inte kommer överens om annat

Ciao

_________________
"where there's a whip, there's a will"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Så här blir det om man copypastear in informationen
InläggPostat: lör maj 01, 2004 9:47 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån mar 22, 2004 7:56 am
Inlägg: 34
inte så snyggt, men här är informationen


År Fylkesår Händelse Källa/ Kommentar
3018 TÅ 1418 Ringens Krig SOR Appendix

3019 TÅ 1419 Ringens Krig: 25:e Mars Ringen förstörs, Efter ringens krig händer följande: Celeborn och Galadriels styrkor rensar Dol Guldur, Thranduils rike innefattar nu Norra Grönmården, medan den södra delen kallas Öst-Lorien och styrs av Celeborn, Beorningar och Skogsmän fick hela mellersta området av skogen och området ända till Dimmiga Bergen västerut. Samtidigt i mars så besegrar Bard II och Torin III Stenhjälm (27 mars) de resterande onda trupperna och befriar Dal och Erebor. De sände representanter till Elessars kröning efter dess är deras riken är efter dess vänskapligt sinnade till Gondor och stod under Västerns kungs beskydd. 8 April ringbärarna hedras på Cormallens slätt. 1 Maj: Elessars kröning, Juni: Aragorn och Arwens giftemål, 10 Augusti Theodens begravning. 21 September anländer resten av ringens brödraskap till Vattnadal (utan Aragorn). 3 November: Slaget vid Sjöstorp-slutet på ringens krig och Sarumans död ÖVRIGT: (Eomer utnämns till Kung av Rohan-källa=SOR ?) SOR Appendix

3020 TÅ 1420 Mars 13: Frodo insjuknar igen, Maj 1: Sam äktar Rosa Kattun SOR Appendix

3021 TÅ 1421 25 mars föds Elanor den fagra dotter till Sam Gamgi och Rosa + DAGEN då fjärde åldern börjar enligt Gondors tideräkning (2 årsdagen av Barad Durs fall) SOR Appendix

1 1422 Fjärde åldern börjar SOR Appendix

1+ X Aragorn skänker området kring Nurnen till Saurons före detta slavar (mänskliga, Sydröner? Ej orcher)SOR Appendix

6 1427 Sam Gamgi Borgmästare av Fylke. Elessar utfärdar ett dekret som säger att inga människor får inträda i Fylke och gör det till ett "Fritt land sunder Nordrikets Spira" SOR Appendix

c.a 8 1429 Celeborn lämnar Öst-Lorien några år efter att Galdriel seglat till Västern och beger sig till Vattnadal. Ungefär samtidigt (gissning ang. tid) lämnar en stor del av alverna Caras Galadorn i Lorien. SOR Appendix

11 1432 Merry blir Herre över Bockrike SOR Appendix

13 1434 Pippin blir Took och Than av Fylke SOR Appendix

15 1436 Kung Elessar rider norrut och bor ett tag vid sjön Evendim och möter sina Hob-vänner vid Vinflodsbron SOR Appendix

21 1442 Sam och Rosa och Elanor rider till Gondor och bor med kung Elessar och drottning Arwen i ett år SOR Appendix



31 1452 Västmark och hela området från "Far Downs" till Tornåsarna skänks av Elessar till Fylke. Många Hober flyttar dit SOR Appendix

34 1455 Sams dotter Elanor och hennes man Fastred flyttar till Västmark ("Undertowers" i Tornåsarna). Than Pippin gör Fastred och Elanor till Fogdar av Västmark (händer 1463 enligt Svenska Appendix)


61 1482 Rosa dör, Sam lämnar Västmarks röda bok till Elanor och Beger sig till Grå hamnarna och lämnar som den siste ringbäraren Midgård och reser västerut SOR Appendix

63 1484 Efter att ha kallats av Kung Eomer, lämnar Merry och Pippin sina ämbeten till sina söner och beger sig till Rohan. Eomer dog senare på hösten och de två hoberna begav sig vidare till Gondor där de dog några år senare (minn uppskattning-c.a. 1490) SOR Appendix


69 1490 Merry och Pippin dör i Gondor och läggs i tillfälliga gravar i Rath Dinen (årtal min uppskattning)

120 1541 Elessars död 1 mars, Merry och Pippin läggs vid hans sida. Legolas byggde ett skepp och seglade tillsammans med Gimli som de sista i Ringens Brödraskap från Midgård och till Västern SOR Appendix


103 1524 Den nya skuggan-Årtalen är inkonsekventa! "In the days of Eldarion…105 years…since the fall of the Dark Tower" det blir ju före Elessars död, om han inte abdikerade pga Ålder till förmån för sin son ??? (När är Eldarion född?) HOME

_________________
"where there's a whip, there's a will"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 01, 2004 10:51 am 
Härligt! :D
Hm, ska prata med Gustav, han kanske kan komma på ett snyggare format för det hela...
Annars så kan vi ju alltid använda lite kodning...

År Fylkesår Händelse Källa/ Kommentar
3018 TÅ 1418 Ringens Krig SOR Appendix

3019 TÅ 1419 Ringens Krig: 25:e Mars Ringen förstörs, Efter ringens krig händer följande: Celeborn och Galadriels styrkor rensar Dol Guldur, Thranduils rike innefattar nu...

Lite mer lättläst, då :wink:

Skicka som sagt Excelfilen, sedan kan vi utbyta händelser och uppdateringar allteftersom vi stöter på något :)


Upp
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010