Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 23, 2024 8:29 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Designen
InläggPostat: sön jun 13, 2004 12:12 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 10:06 pm
Inlägg: 173
Ort: Linköping
Kanske borde göras om. Den är iallafall inte i mina ögon så snygg. Frames känns väldigt gammalt, särskilt om man jämför med "konkurrerande" sidor som tolkien.se.

Dessutom stör jag mig på att forumet öppnas i ett nytt fönster.

Vad som jag dessutom tycker behövs är en wiki.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Designen
InläggPostat: sön jun 13, 2004 1:18 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
DrRotmos skrev:
Dessutom stör jag mig på att forumet öppnas i ett nytt fönster.


Att forumet öppnas i ett nytt fönster tycker jag bara är bra. Då kan man kolla senaste nyheten eller läsa lite i frågespalten samtidigt som man väntar på att någon ska skriva ett nytt inlägg.

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 1:32 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 10:06 pm
Inlägg: 173
Ort: Linköping
Jo, men jag, och många andra som kör mozilla föredrar att ha sina sidor i olika tabbar istället. Jag har bara ett fönster uppe, men jag har 5 tabbar eller så. Mozilla har dessutom popup-blocking, så jag är inte direkt van att ha massor av olika fönster öppna. Därför stör jag mig enormt på sidor som öppnar i nya fönster.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 10:01 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
Att tolkiensarda.se generellt sett har en både tekniskt och designmässigt är förlegad kan jag hålla med om. Vad som är snyggt och inte är dock en smaksak.

För att se vad som var bättre med tolkien.se tog jag mig några minuter att se på sidan. Snabb analys:

plus: Hemsidans/startsidans design är mer tilltalande med allehanda nyheter (om än lite dammiga).

plus: Använder css. Detta spelar ingen större roll för besökaren, men är numera en självklarhet för webbmakarna (ja, jag har tjatat på Gustav om att använda css istället för <font>-tagar...).

minus: Forumet på tolkien.se öppnas i ett nytt fönster precis som på tolkiensarda.se -- tolkien.se och tolkiensarda.se är precis lika bra/dåliga oberoende vilken smak man har.

minus: Hela poängen med navigering är att man alltid ska vet var i webbplatsen man är, att man snabbt ska kunna ta sig tillbaka (helst bara med ett eller två klick) till någon av de sidor i webbplatsen man varit på, och att man överhuvudtaget ska få en överblick över webbplatsens alla sidor.
Både tolkien.se och tolkiensarda.se har misslyckats med detta eftersom de båda har platt navigering. Eftersom tolkien.se är en betydligt mindre webbplats blir sajten inte lidande av detta på samma sätt som tolkiensarda.se, men faktum kvarstår: platt navigering är sällan lyckat.

minus: Var är inloggningsrutan? På startsidan finns en ruta "Undersökning:
Du måste logga in för att kunna rösta." men var tusan loggar man in då? En inloggningsruta på startsidan hade inte varit dumt.

plus: Teckensnittet Verdana används. Verdana är det teckensnitt som är mest läsbart på skärm (det är speciellt designat för det) och därmed överlägset andra teckensnitt. Observera att jag ger tolkien.se ett plus för detta eftersom det är fakta och inte en smaksak (att det råkar vara en personlig favorit hör inte hit).

Om man ska ge exempel på någon sida som är mer interaktiv, fräsch och "state-of-the-art" tycker jag inte att tolkien.se är någon lysande förebild. Det finns bättre exempel att gå efter och man ser till både webb- och sitedesign. Motbevisa mig gärna om det är något jag missat.

Ang wiki kan jag nämna att både det och en community varit på tapeten länge. Det lär säkert tas upp på TA:s redaktionsmöte om ett par dagar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 10:21 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
DrRotmos skrev:
Jo, men jag, och många andra som kör mozilla föredrar att ha sina sidor i olika tabbar istället. Jag har bara ett fönster uppe, men jag har 5 tabbar eller så. Mozilla har dessutom popup-blocking, så jag är inte direkt van att ha massor av olika fönster öppna. Därför stör jag mig enormt på sidor som öppnar i nya fönster.


Det är sådant vi får leva med.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 11:39 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 10:06 pm
Inlägg: 173
Ort: Linköping
När jag refererade till tolkien.se syftade jag bara på hur sidan ser ut, inget annat.

Jag ser att tolkiensarda.se är en salig blandning av html-filer och php.

Det känns som om det har varit en hel del fulhack för att få ihop det hela.

Vad jag skulle föreslå, är att man gör en sågott som komplett omskrivning. Dels så att sidan blir helt i PHP, dels så att man börjar koda enligt standarder, och dels för att göra det enklare att göra en ny design. Helst med CSS.

Självklart behöver inte all existerande PHP-kod skrivas om. Det vore löjligt, det är bättre att behålla algoritmerna, medans man bara ändrar hur den skriver ut informationen.

Jag kan tänka mig att hjälpa till med det här, men vad jag inte vill göra, är att komma på hur sidan ska se ut. Sånt är jag jättedålig på. Jag kan designa en sida från givna specifikationer, men jag är dålig på att komma på eget, som jag inte helt enkelt snott från någon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 12:24 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
Det låter helt som mina idéer om sidan. Vi har tittat på en färdig lösning, e107.org, som skulle lösa i princip alla problem, och på köpet få till en del nya finesser. Arbetet med det har tyvärr stannat av...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 12:26 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Ett stort minus tycker jag är, att om jag t.ex. har fått ett mail om svar på ett inlägg, och loggar in för att kunna svara, ja då slungas jag ut från ämnet ifråga och hamnar på Forumstarten! Iofs är det ju inte svårare än att klicka sig tillbaka med hjälp av mailet, men jag fattar ändå inte varför man inte kan få vara kvar på ämnet man besökte. Går det att fixa?
Och när jag ändå är inne på inloggning - vad beror det på att man ibland måste logga in TVÅ gånger? Är det min dator det är fel på då eller...?

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 12:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag har valt att loggas in automatiskt, men när jag går in från datorn i skolan händer det mig samma sak.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 12:38 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Beledhel skrev:
Jag har valt att loggas in automatiskt

Åhå, kunde man göra så? Då måste väl det gå att ändra i Profilen... jag ilar!

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 12:40 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 10:06 pm
Inlägg: 173
Ort: Linköping
Jag personligen är lite halvskeptisk till sådana färdiga lösningar. Jag själv skriver all min PHP-kod själv, när jag ska göra något liknande system. På så sätt slipper man få grejer som man inte behöver, man kan lätt (eftersom man själv skrivit koden) bygga ut sidan.

Koden kan man dessutom optimera för den aktuella serverns konfiguration.

Förvisso ligger e107 under GPL, men jag föredrar alltid att man gör eget. Särskilt till såhär stora siter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 12:41 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
*off-topic-varning utfärdad*

Håller er till ämnet, Crumui och Beledhel.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 14, 2004 7:32 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag gillar att det öppnas i ett annat fönster. Då kan jag ha flera sidor uppe samtidigt utan att krångla till saker och ting. Dessutom är utformningen snygg. Lite alvisk sådär... :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 14, 2004 9:18 am 
Crumui skrev:
Beledhel skrev:
Jag har valt att loggas in automatiskt

Åhå, kunde man göra så? Då måste väl det gå att ändra i Profilen... jag ilar!


nej, man gör inte det i profilen utan när man loggar in...


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 14, 2004 10:15 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
Gah, ska det vara så svårt att hålla sig till ämnet Undomiel? ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010