Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 12:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 557 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 38  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 25, 2004 2:57 pm 
Wavemaster of the World

Ithilwen skrev:
Nu är midsommar den bästa högtiden, och också något alverna firade. :wink:

Gör de? :D

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 26, 2004 3:38 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Eliotister? Betyder vaddå?

Inom poesi motsatsen till esteter. Eliotister är sådana som anser att poesi ska komma inifrån, att poesin är medium att uttrycka tankar och dylikt.

Crumui skrev:
Jag gillar också Poe

A propos Poe så skall Jag senare idag lägga in en väldigt bra text om Poe och hans syn på poesi(som är väldigt lik Min egen), estetik och didaktik. Den kommer att vara på engelska dock.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 26, 2004 6:25 pm 
Avar

Crumui skrev:
Ithilwen skrev:
Nu är midsommar den bästa högtiden, och också något alverna firade. :wink:

Gör de? :D

De firar i alla fall sommarsolståndet (har jag för mig, i alla fall borde de göra det) och årets mitt. Därav Enderi, dagarna mellan Yávië och Quellë. Nu så hamnar ju inte alvernas midårsdagar under samma period som vår gör, men alvernas år börjar ju under våren. :wink:

Fy skäms, måste sluta med off-topicandet nu. :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 27, 2004 6:56 pm 
Wavemaster of the World

Fëanor skrev:
Crumui skrev:
Eliotister? Betyder vaddå?

Inom poesi motsatsen till esteter. Eliotister är sådana som anser att poesi ska komma inifrån, att poesin är medium att uttrycka tankar och dylikt.

Ursäkta min dumhet, men jag förstår inte riktigt vad poesi annars skulle vara? För mig har det alltid varit självklart att man med poesins hjälp kan uttrycka känslor, tankar... Hur är esteters syn på saken? :?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 28, 2004 5:16 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
För mig har det alltid varit självklart att man med poesins hjälp kan uttrycka känslor, tankar...

Det kan man också. Men det ska inte vara syftet med att skriva en dikt. Om allt man vill är att uttrycka känslor och åsikter så finns det bra mycket enklare och smidigare sätt att göra det på.

Crumui skrev:
Hur är esteters syn på saken?

Här följer en text om Poes syn på poesi. Poe var den förste riktige esteten. Hans främsta bidrag till poesin var hans befrämjande av poesi för poesins egen skull.:

Poe's views of poetry remained remarkably consistent throughout his lifetime. As he suggested in the preface to The Raven and Other Poems, poetry springs from passion, not the passion of physical love but of spiritual longing.

"O! nothing earthly save the ray
(thrown back from flowers) of Beauty's eye,"

he intoned at the beginning of Al Aaraaf, an early poem in which he imagined an immaterial world of ideal beauty. Lecturing on The Poetic Principle in 1848 Poe defined poetry as "The Rhytmical Creation of Beauty", which evokes a pleasure "at once the most pure, the most elevating, and the most intense......the pleasurable elevation, or excitement, of the soul." This beauty may be reflected in nature, but it is not attained there. Poetry, Poe insisted, "is no mere appreciation of the Beauty before us - but a wild effort to reach the Beauty above." It should have nothing to do with mundane experience, with passions of the heart or perceptions of the intellect, or with moral suasion, which in poetry he condemned as "the heresy of the Didactic". Thus Poe departed from the Romanticism of Wordsworth and Emerson, who believed that spiritual Beauty and moral truths were revealed by poetry to be present in nature. Ideally, Poe argued, a poem is written "simply for the poem's sake", for purely aesthetic experience of unearthly beauty. As a consequence, he favoured "indefiniteness" in poetry, associating it with music and dreamlike states of consciousness. Poe's poetic vision is clearly illustrated in To Helen, one of his best known poems. Although it may be adressed to a real woman, her beauty, collated in the poet's imagination with that of Helen of Troy, Penelope and Psyche, promts an epic, spiritual journey. She brings the "way-worn wanderer", Odysseus-like poet, "home to his native shore", which is at once a realm of aesthetic rapture,

"the glory that was Greece,
And the grandeur that was Rome"

and spiritual fulfilment,

"Ah, Psyche, from the regions which
Are Holy-Land!"

Readers will notice, however, that visions of transcendence are rare in Poe's poetry. More common are melancholy or macabre treatments of Beauty lost or unobtainable. Poe was forced to acknowledge that, despite the visionary pursuit of supernal Beauty, the poet reamined earthbound, inevitably saddened by his inability to "grasp now wholly here on Earth.....those divine and raputurous joys, of which through poetry or music we attain but brief and indeterminate glimpses" (The Poetic Principle). This is why Poe claimed, in explaining how he wrote The Raven, that "the death of a beautiful woman is unquestionably, the most poetical topic in the world", and that "melancholy is the most legitimate of all the poetical tones" (The Philosophy of Composition). Struggling to grasp the Beauty above, Poe's vision was often clouded, as he suggested in Alone, by "a demon in my view".

Texten är längre, men det här var det viktigaste. Annan rekommenderad läsning av Poe, förutom hans dikter och noveller är:

The Poetic Principle

http://www.netpoets.com/classic/poems/049009.htm

Även The Philosophy of Composition i vilken han förklarar hur han skrev The Raven är väldigt intressant.

http://www.poedecoder.com/Qrisse/works/philosophy.html

Den här sidan är för övrigt väldigt bra.

http://www.poedecoder.com/Qrisse/

Nu har det här inlägget varit ganska långt men Jag tänker ändå ta med en av hans dikter:

"From childhood's hour I have not been
As others were; I have not seen
As others saw; I could not bring
My passions from a common spring.
From the same source I have not taken
My sorrow; I could not awaken
My heart to joy at the same tone;
And all I loved, I loved alone.
Then- in my childhood, in the dawn
Of a most stormy life- was drawn
From every depth of good and ill
The mystery which binds me still:
From the torrent, or the fountain,
From the red cliff of the mountain,
From the sun that round me rolled
In its autumn tint of gold,
From the lightning in the sky
As it passed me flying by,
From the thunder and the storm,
And the cloud that took the form
(When the rest of Heaven was blue)
Of a demon in my view."

Túrin Turambar skrev:
Välkommen tillbaka förresten!

Tack, Túrin.

Senast redigerad av Fëanor lör jul 02, 2005 10:15 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 28, 2004 7:09 pm 
Wavemaster of the World

Men längtan efter den sanna skönheten, melankoli; det är väl också känslor? Ursäkta om jag tjatar, men jag förstår fortfarande inte skillnaden... :?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 28, 2004 9:05 pm 
Avar

Jag förstår inte heller riktigt skillnaden... :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 28, 2004 9:25 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Men längtan efter den sanna skönheten, melankoli; det är väl också känslor?

Känslor är inte förbjudna av esteterna, men för dem är det inte syftet med dikten. För dem är syftet att skapa något vackert. För Eliotister är syftet att spy ut sig massa tankegångar, känslor, politiska åsikter, eller moralkakor, inget annat. Detta kunde man ju iochförsig stå ut med. Sådant har existerat länge, hand i hand med estetisk poesi. Men då kom Eliot!! Eliot avskydde vacker poesi, eftersom han själv inte kunde skriva. Istället för att som en god och ödmjuk acceptera detta så blev han istället litteraturkritiker och lyckades på något sätt ändra om inom litteraturen så att Estetisk poesi hamnade i skymundan och ansågs dålig - han lyckades bl.a få folk att glömma bort eller ignorera poeter som Shelley, Coleridge och Yeats med flera (han angrep tillochmed Shakespeare!!!!!!!!!) -, så att hans äckelpoesi ansågs vara bäst. Eliot tog dessutom praktiskt taget bort alla regler för poesin. Så det är tack vare honom som vilket skit som helst idag kan kallas poesi. Det betyder dock inte att det är poesi.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 12:11 pm 
Wavemaster of the World

Fëanor skrev:
Eliot tog dessutom praktiskt taget bort alla regler för poesin.

Regler?! Neeeej, jag som alltid varit så lycklig över att poesi är det enda skrivsättet helt i avsaknad av skrivregler, så att man kan skriva precis som man vill. Kom inte och säg att det finns/ borde finnas regler?! :shock:

Fëanor skrev:
Så det är tack vare honom som vilket skit som helst idag kan kallas poesi. Det betyder dock inte att det är poesi.

Det är väl upp till var och en vad som är (vacker) poesi. Precis som med all konst. Bara för att många gillar da Vinci behöver inte det betyda att han var en bättre konstnär än till exempel jag. Därför tycker inte jag att man kan kalla något för skit, det vill säga icke-poesi. Eller icke-konst.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 2:44 pm 
Avar

Aha nu fattar jag! :D Fast jag håller med Crumui om det där med regler...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 3:13 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Regler?! Neeeej, jag som alltid varit så lycklig över att poesi är det enda skrivsättet helt i avsaknad av skrivregler, så att man kan skriva precis som man vill. Kom inte och säg att det finns/ borde finnas regler?!

Precis som Eliot så inser du inte att om man tar bort det som gör poesi till just poesi, så att istället vadsomhelst kan vara poesi, så är inte poesi poesi längre, utan vadsomhelst!!

Crumui skrev:
Det är väl upp till var och en vad som är (vacker) poesi.

Vad som är poesi är inte upp till var och en att avgöra. Skönhet ligger dock i betraktarens öga. Om du tycker att t.ex Eliots The Waste Land är vacker så får du göra det. Du har dock rysligt dålig smak.

Ithilwen skrev:
Aha nu fattar jag!

Utmärkt!

Ithilwen skrev:
Fast jag håller med Crumui om det där med regler...

De flesta brukar göra det. Men så är också 95% av alla poesiintresserade Eliotister.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 3:28 pm 
Avar

Men vad har poesin för regler då? Jag har aldrig fått lära mig några, tror jag i alla fall... :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 3:30 pm 
Wavemaster of the World

Fëanor skrev:
Precis som Eliot så inser du inte att om man tar bort det som gör poesi till just poesi, så att istället vadsomhelst kan vara poesi, så är inte poesi poesi längre, utan vadsomhelst!!

Vad är det som gör poesi egentligen?

Fëanor skrev:
Om du tycker att t.ex Eliots The Waste Land är vacker så får du göra det. Du har dock rysligt dålig smak.

Har aldrig läst den. Hade faktiskt aldrig förut hört talas om nån Eliot innan du nämnde honom.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 3:38 pm 
Noldo

Fëanor,

med Elliot är det väl TS du syftar på? Inte George.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 4:44 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

andersson skrev:
med Elliot är det väl TS du syftar på? Inte George.

När det gäller poesi finns det endast en Eliot. Thomas Stearns Eliot. George Eliot skrev överhuvudtaget inte poesi.

Crumui skrev:
Vad är det som gör poesi egentligen?

Det är en ganska knepig fråga. Men då poesi är en konstart så måste en dikt uppfylla kriterierna för konst för att räknas som en dikt. Konst är allt kreativt som inte har någon praktiskt användning, dvs något som skapats för dess egen skull. Eliotistiska "dikter" uppfyller inte detta kriterium. Därför är det inte poesi.

Crumui skrev:
Hade faktiskt aldrig förut hört talas om nån Eliot innan du nämnde honom.

Jag föreslår att du läser The Waste Land. Eller The Hollow Men.

Här är lite text om The Waste Land: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Waste_Land

Och här är texten: Läs, gråt och begrunda!

http://www.bartleby.com/201/1.html

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 557 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 38  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]