Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Semesterplaner
InläggPostat: tis jun 15, 2004 8:22 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Vad skall ni göra under semestern?

Själv har jag bara semester i två veckor i sommar och skall spendera den första veckan på Roskildefestivalen och den andra så blir det väl att slappa hemma för min sambo har bara en vecka eftersom han nyss bytt jobb.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 4:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Tja, har inte planerat så mycket, men runt 25 juli är det ju medeltidsmarknad i Kalmar så den är åtminstone spikad (syr som en vilde för att bli klar! Det är en ganska låååångdragen historia när jag syr...).
Sedan blir det väl lite läsa i hammocken, lite bygga hus, lite bada (hoppas jag, har inte badat utomhus på ett par år minst..! :shock: ), fira födelsedag, förhoppningsvis med långväga vänner osv. En och annan biofilm någon regnig dag. Inga stora spännande grejor men tillräckligt för att jag ska njuta av min ledighet. :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 10:25 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Låter skönt! :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 17, 2004 9:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag har semester just nu! En sån där underbar semester när man gör vad som känns bra just denna dag. Det är bara jag och kidsen som är lediga just nu, min man jobbar, så några större utsvävningar blir det inte. Men en bit på bergslagsleden har hunnits med och en vandring i en helt förtrollande sagoskog med mosstäckta stenbumlingar var man än såg plus en del andra små "glassutflykter". Sen läser jag en hel del förstås!

Men detta är bara två veckor så jag kommer att ha mer semester senare. Bla verkar det som om även vi kommer att besöka medeltidsmarknaden i Kalmar. Vi har inga planer spikade än, men det lutar däråt. Så ska vi naturligtvis till Hova någon gång under riddarveckan och till Skara Sommarland och ännu en etapp av Bergslagsleden har jag tänkt att avverka. Och så ska ju jag och äldsta grabben cykla skagern runt, åsså... Åsså blir det väl som vanligt. Sommaren tar slut innan man hunnit hälften.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 21, 2004 6:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Rosie: Hör gärna av dig om du kommer till marknaden! Det blir nog lite annorlunda i år eftersom det kommer att vara i den nya permanenta Salvestaden istället för slottet. Ska dit på invigningen den 29 juni, hoppas det är snyggt gjort.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 22, 2004 7:42 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Vingilot: Det skulle vara kul att få se en LotR galning till i verkliga livet. Förutom den i spegeln. :) Kom gärna med en liten recension efter invigningen så får vi se vad du tycker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2004 8:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Dessvärre ser det ut som att mina planer på att besöka invigningen går i stöpet, men om jag trots allt kommer dit innan marknaden i juli skall jag gärna ge en "recension".
Ja visst kunde det vara kul att ses, sätta ett ansikte och en röst på inläggen. :) Det är bara att skicka ett pm i så fall.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 28, 2004 4:58 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis okt 14, 2003 4:59 pm
Inlägg: 10
här är en till som ska till medeltidsmarknaden i kalmar, utklädd och
allt, jag slår följe med vingilot och barnen.
i tv-rummet ligger halvfärdiga klänningsalster och väntar på att jag
ska bli färdiga med dom, vansinnigt roligt men stressigt.
hoppas det blir livat :D

_________________
"den som drar på mungipan i vällust när
aragon omtalas"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2004 9:38 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Lyllos er som ska på medeltidsmarknad... Eftersom semestern är slut för i år så får man nöja sig med att jobba i veckorna. Men någon gång ska jag på medeltidsveckan på Gotland... :(

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2004 9:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Visby..., jag har varit jättesugen på medeltidsveckan i Visby i flera år, men det verkar som om folk tar det på så väldigt blodigt allvar. Hörde om någon som blev satt i stupstocken för att hon svarade i sin mobil på ett matställe :shock: , en unge spottade på henne och blev inte tillsagd av sin mor för det var ju så de gjorde på den tiden. Vet inte om det är sant eller om det är en historia som vandrat några led innan den nådde mig, men det låter lite avskräckande...
Hoppas jag inte blir pryglad på Salve om några dagar... :? (fast de har faktiskt sagt i en annons att man inte måste lämna mobilen på parkeringen, men man vet ju aldrig...)
Någonsom vet hur det verkligen är på Visby medeltidsvecka?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2004 8:23 am 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Hej på er igen....det blev för långtråkigt att ligga till sängs med dunderförkylning, efter-reaktion från begravning osv antar jag....så jag hamnade framför datorn...tänkte att jag skulle svara på detta med stupstocken.
Det är på restaurang Clematis på Strandgatan i Visby som man tillämpar medeltida bestraffning! Be inte om en gaffel eller kaffe på maten eller ta fram mobilen, du hamnar garanterat i "stocken" utanför dörren...men om man klarar att tänka medeltida så är det en fantastisk tidsresa att vara där en kväll med alla tidstroget klädda människor (en hel del fyllon dock).
Poeta Magica har spelat många av de gånger jag varit där och de är superbra tycker jag. Folk dansar på borden, eldslukare och andra uppträden...själva stämningen gör att det känns som man rest i tiden. Lokalen gör ju sitt till...Men bered dig på att stå i kö utanför, korsriddare vaktar dörren, om du har medeltidskläder har du större chans att komma in tidigt, även om "vanliga" turister naturligtvis kommer in så småningom.
Mest folk på kvällen och speciellt på lördagen och söndagen innan avslutningen av veckan. Då brukar alla "knallar" passa på att gå dit innan de far från ön. Då är det tryck under valven kan jag lova.....
I år blir det tyvärr inget besök från mitt håll, jag orkar inte så mycket längre, kanske har sorgen dämpats något till nästa år....jag tar bara en dag i sänder dock....
Summan av kardemumman...jag rekommenderar ett besök på Gotlands Medeltidsvecka, men planera innan, det kan kännas överväldigande när man kommer dit, det finns så mycket att göra över hela ön, och i Visby naturligtvis. Jag har alltid tyckt att det roligaste har varit att få "klä ut sig", gå ner på stan och möta alla andra galningar, sen är ju själva staden Visby som en stor medeltida kuliss...så har man en gnutta fantasi är det en oförglömlig upplevelse.
(Börjar låta som om jag var Gotlands-ambassadör.) :wink:
Kolla på
http://www.medeltidsveckan.com
Där finns massor med info.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2004 9:39 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är ju utklädnaden man är mest sugen på. Gammal liveare som man är... Skulle vara såå kul. Får väl tjata lite på sambon, man vill ju inte åka själv.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 24, 2004 11:17 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ja, det är just chansen att få klä ut mig som drar allra mest tror jag! Jaha, då har stustockhistorien fått sin förklaring. Tack Wargen för att du lugnade mig lite, då är alltså ite hela stan sådan under medeltidsveckan. Det är ju bra att veta. Och jag håller mig nog undan just den restaurangen om jag åker dig något år, är inte helt redo för en sådan tidsresa... :wink: Kul att se dig här igen också, Wargen! :)

Min utklädnigslystnad fick jag stillat något igår då jag var på medeltidsmarknaden i Salvestaden, Kalmar med Imli och hennes familj, alla utklädda. Det är inte så stort ännu, det byggs kontinuerligt och är säkert mer imponerande om ett par år (Tror de har en byggnationsplan på 4 eller 6 år), men det var ändå kul och en del bra försäljare fanns på plats. Träffade Rosie där också, kul kul! :D
Efter marknaden var vi på slottet ett tag, kollade bl.a. in en dräktutställning (1500-tal), mycket inspirerande! Sedan blev det glass i hamnen och matshopping i köpcenter. Gissa om vi fick en och annan blick? :) (Blev t.o.m. plåtade och filmade av turister :lol: )
Har upptäckt att det bor en hittills väl dold exhibitionist i mig... 8)

Och jag blev inte satt i stupstocken eller spottad på i Salve. :wink: Men jag bugade snällt för drottning Margareta och hälsade på portvakten.

Gav lite mersmak, finns det fler medeltidstillställningar i södra Sverige i år?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 12:09 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Eftersom det är en semestertråd så får jag väl lägga in en blygsam semesterdag den 13:e eftersom vi ska på Velvet Revolver den 12:e!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 12:05 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Kolla http://www.riddarveckan.com Visserligen för sent i år, men det är i Hova, Västra Götaland, varje år i början av juli.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010