Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inspiration.......
InläggPostat: lör jul 31, 2004 10:59 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 9:35 pm
Inlägg: 31
kan man aldrig få för mycket av. :? Men däremot brist, svält eller vad man nu ska kalla det. Jag är nästan aldrig inspirerad till att göra något annorlunda, kalla mej fantasi lös eller vad ni vill, men det är lätt att dåsa till i konstens värld. Själv har jag dåsat till i " TLK fanart" lejonkungen inspirerade bilder(http://xanahti.deviantart.com). Men det är så, när någon gillar det man gör och man är dålig men inte lika dålig som förr på att göra det, då är man rädd för att gå vidare, inte sant? :oops: Någon som har några tips på hur man vågar gå vidare och utvecklas? Jag vill så gärna kunna rita människor, men jag är helt utan talang på de området :cry: Det är väl egentligen inget att gräma sig för, jag vet ju att hårt arbete lönar sig, men utan inspiration och den där äkta viljan går det som det går. I alla fall, hur gör du för att få inspiration? Och vad färglägger du med?

Jag skulle förstås kunna göra en bild till den första som svarar(LOTR relaterad) bara säg vad du vill att jag ska rita, dock inte för komplicerat. Jag kommer antagligen att färglägga den med akvarell färger, eller så blir det bara en skiss, vi får se!:) Förvänta dig heller inget mästerverk, och det kan ta tid........

_________________
Enya= bäst!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 01, 2004 12:17 am 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
(jag är totallt usel på att rita/måla och allt sådant, men jag tycker om att försöka, även om det mest blir kludder, så någon sorts inspiration är det väl som drabbar mig ibland. Kanske vore det bättre om den kom till dig istället, Draugfalas, du som faktiskt har talang!)

När jag behöver inspiration söker jag mig till ställen där det finns mycket konst att åtnjuta. En utställning, en sida på Internet, en tavelprydd vägg... (om du vill rita människor, varför inte studera sådan konst, eller gå någon kurs och få tips från proffesionella? Även jag tyckte förut att jag saknade talang på det området, men efter att ha fått tips från en släkting som är en mycket duktig konstnär upptäckte jag att jag faktiskt kunde, jag också.) Nu menar jag ju inte att man ska härma andras verk när inspirationen tryter, men det är faktiskt otroligt vilken skaparglädje som väcks när man vandrar omkring på Konst I Det Gröna (det var ett bra tag sedan jag själv kände lust att stå med en pensel i handen och ett staffli framför mig, men när jag i eftermiddags besökte ovannämnda släkting kom inspirationen tillbaka som i ett trollslag)... Finns det någon likasinnad i din närhet som du kan dela med sig av tips, kanske?
Hm, detta är nog mest bara svammel. Som sagt, jag är tyvärr ingen konstnär (ännu), men jag hoppas att jag är till någon hjälp i alla fall...

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 01, 2004 9:33 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
(Den här tråden ska ligga under "Övrigt")


Jag kan nog inte teckna någonting medelmåttigt. Allt blir dåligt utom en sak som blir bra: Hästhuvuden!
Vilket antagligen beror på att den tid som jag ritade mest var mitt största intresse just hästar, och jag har aldrig haft något större sinne för proportioner så det är bara huvudet som blir okej. En blyertspenna är allt mina fingrar förmår styra, men tänkte ändå visa ett par små bilder...
http://www.geocities.com/heir_of_the_jedi/morgan.jpg
http://www.geocities.com/heir_of_the_jedi/fullblod.jpg
http://www.geocities.com/heir_of_the_jedi/stegrar.jpg
Det var länge sedan jag ritade något, och ännu längre sedan jag orkade scanna in det jag ritade. Här är i alla fall ett par gamla bilder.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 01, 2004 9:49 am 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Jag kan inte se dem, Beledhel. :(

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 8:57 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är bara att rita, rita och rita. Övning ger färdighet. Om man vill träna sig i att måla något speciellt så ska man studera det noga. Jag vill bli bättre på att rita katter t.ex. och jag sitter ofta och tecknar av ur någon kattbok. Tillslut sitter det och man kan det utan att kopiera.

Jag blir mest inspirerad av att lyssna på musik. Gärna sån musik som kan bygga upp bilder inne i mig. Ett bra exempel är gamla Genesis och skivan : The Lamb Lies Down On Broadway.

Bildexempel behöver jag inte ge eftersom det finns en hel del ute i gamla exemplar av magasinet.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 12:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Crumui skrev:
Jag kan inte se dem, Beledhel. :(



Dö, dator, dö... :x Jag som trodde att jag faktiskt att lyckats med detta för en gångs skull! Hade tänkt lägga upp en nyare bild, hur göra det då om inte detta fungerade?

Har andra samma problem?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 12:04 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ja, jag kan inte få upp dem heller.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 12:38 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 5:03 am
Inlägg: 85
Ort: Norr
En av min fars bröder som är konstnär gav mig en gång för länge sedan tipset att rita av. Det ger bra träning.

Annars säger jag som Älva: Övning ger färdighet =)

Själv brukade jag förr rita var och varannan dag, men för några år sedan så minskades det ner till ett par teckningar per år så nu kan jag knappt rita alls längre. Verkar alltså som om man måste jobba för att hålla igång sin tecknarförmåga också.

Jag gör inget särskilt för att få inspiration numer. Förr lyssnade jag alltid på musik och det syns tydligt i mina gamla teckningar, men sedan började jag med att rita så ofta jag hade lust. Vare sig jag hade inspiration eller inte (annars hade jag aldrig fått rita :D). På så sätt satsar man på kvantitet istället för kvalitet, men det är bara bra eftersom man då och då lyckas få till det bra i alla fall, och dessutom så har man fått sig en hel massa övning under tiden =)

Nu använder jag Paint Shop och Photo Shop en del när jag målar, men annars är jag rätt förtjust i blyerts och akvarellpennor. Inte för att jag vet hur man färglägger med akvarell, men jag har kul ändå =)

...

Hm? Vad i...? Man bor på tredje våningen i en stad, och ändå kommer det in fjärilar i ens lägenhet? I förrgår var det också en på besök fast den var mer kamikaze-benägen.

_________________
Soot


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010