Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 5:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 24, 2004 2:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Malteserkorset - eller das Eiserne Kreuz, järnkorset - var en allmän symbol för den tyska krigsmakten. Det hade ingen särskild nazistisk koppling och är därför fullt rumsrent. Vilket inte minst visas av att tyska försvarsmakten fortfarande använder symbolen!
http://www.bmvg.de/ministerium/geschich ... _kreuz.php


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 24, 2004 2:18 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tack för det! Då känns det faktiskt lite bättre. Har ju ändå haft en smula dåligt samvete för det. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 24, 2004 3:46 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:58 am
Inlägg: 92
Ort: Hobbiton
Arwens_vän skrev:
Menar du även om jag riktigt förklarar att jag inte har något med hakkorset att göra?


Okej, jag fattde inte det där. Men jag trodde att du menade att det är konstigt att man blir tagen som nazist om man går runt med hakkorset, men jag missuppfattade det. Det var inget påhopp eller liknande om du nu uppfattade det så...

_________________
Go back to the Shadows!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 12:30 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Hakkorset är en gammal solsymbol. Det finns fortfarande på den finska presidentflaggan om jag inte missminner mig även om designen är annorlunda. Hakkors användes som nationell symbol i både Finland och Lettland före kriget utan någon koppling till nazismen.

Jag instämmer däremot att det nog är få som inte associerar till nazismen om hakkorstet syns idag i Sverige. På samma sätt som jag associerar till kommunism när jag ser en röd stjärna även om symbolen är betydligt äldre än kommunismen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 12:34 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Drogo,

en fråga av kuriositet, ingick även hammare och skäran och andra symboler som kan associeras med kommunismen bland de förbjudna symbolerna? Fanns det även religiösa symboler som förbjöds?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 12:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Eftersom det inte finns någon "om detta må ni berätta 2", som handlar om skurkstaten Sovjets många fängelseläger, borde vi anta att sådana tecken inte är förbjudna.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 1:49 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:58 am
Inlägg: 92
Ort: Hobbiton
andersson,

Jag minns tvärr inte för det var för 2 år sen, det var säkert andra saker än runor och hakkors också.

Här är en bild på Edmontons damlag i ishockey från 1914 http://www.flashback.se/arkiv/pics/swastika/hockey.jpg Den symbolen skulle nog inget lag använda på sina hockeytröjor nu.

Här är föressten en hel sida med hakkorset i icke-nazisitksa sammanhang. http://www.flashback.se/arkiv/pics/swastika/

_________________
Go back to the Shadows!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 2:45 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Den där hakkorssidan var riktigt intressant. Tänk att den symbolen som verkade vara så glad och solig blev ett så skamfläckat tecken. Och vi är riktigt off topic nu skulle jag tro.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 3:54 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Älva,

inte så långt från ämnet som det kanske verkar. Detta om hakkorsen visar ganska tydligt på svårigheten att bedöma något från en annan tidsepok. Har man inte kunskaper om den epoken utan utgår från sin kunskap om nutiden blir slutsatserna ofta helt felaktiga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 5:40 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
andersson skrev:
Älva,

inte så långt från ämnet som det kanske verkar. Detta om hakkorsen visar ganska tydligt på svårigheten att bedöma något från en annan tidsepok. Har man inte kunskaper om den epoken utan utgår från sin kunskap om nutiden blir slutsatserna ofta helt felaktiga.


*Applåderar* Väl talat!

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 6:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Det är väl just därför som vi ska försöka upplysa folk att "så var det", så att de någon gång fattar. Om vi inte gör det blir det väl snart förbjudet att skriva runor och dyligt. Kanske t.o.m. förbjudet att läsa japanska för att folk, på något märkligt och underligt sätt, kopplar ihop Japan med facism. Det kommer nog inte hända men utvecklingen skulle kunna gå mot det hållet... Tänk själv hur svårt det är att kolla in Drogos sidor utan att tänka på nazismen. Till och med jag får de tankarna... Även om typ hälften av bilderna visar manjin och inte swastikan...

Bara en undring. Vad skulle hända om Tolkien, på något sätt, hade manjin eller swastikan som viktig symbol i sina böcker? Skulle han radera bort dem för att sopa unda nazzesymbol? Eller skulle han ha kvar dem för att bevisa sitt kunnande i swastikans egentliga mening? (om han nu kände till den)

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 6:42 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Tolkien försökte väl undvika symboler som var värdeladdade i hans samtid. De symboler och namn som användes var ju sådana som var relativt okända för den tänkte läsaren. Därför är frågan om svastikans eventuella varande omöjlig att besvara. Att han hade kunskap om svastikans betydelse är väl närmast självklart. Jag kan i varje fall inte förstå hur han skulle kunna undvika det. Hade verket skrivits före första kriget så kan man nog tänka sig att den skulle kunna ingå bland de övriga runorna. Jag är dock rätt säker på att den skulle tagits bort för att inte ge felaktiga associationer. Inget förlag skulle nämligen ge ut en bok med symbolik som kan tolkas som nazistisk och Tolkien var inte främmande för revideringar av sina böcker för att undvika missförstånd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 3:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Tja. Kan bara tacka dig för att du gav ett riktigt bra svar. Men har du nåt exempel på att Tolkien inte var emot att redigera bort delar för att missförstånd skulle raderas?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 4:43 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Jag kommer inte på något konkret exempel för tillfället. Däremot vill jag minnas att han bytte ut flera uttryck som var anglosaxiska från början för att de inte fick rätt associationer på engelska. Mina antaganden bygger därför mera på språkliga associationer än symboliska så jag vill inte hävda någon absolut sanning utan ser även motsatsen som inte helt osannolik, dock med undantaget för att de praktiska konsekvenserna angående utgivning som jag ser som huvudargumentet. Att Tolkien privat i en skrift inte avsedd för publicering skulle kunna använda svastika i dess gamla bemärkelse ser jag inte som osannolikt eftersom det finns en tendens i hans verk till att vilja upplysa om vad ord i själva verket betyder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 27, 2004 3:39 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Apropå artikeln i NE:

Jag vänder mig emot att de använder ordet "keltisk". Jag är själv dåligt påläst på keltiska myter, men jag vet att Tolkien själv inte var särskilt förtjust i dem.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010