Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2003 9:02 am 
Offline
Östring

Blev medlem: tis aug 12, 2003 4:15 am
Inlägg: 36
Ort: Stockholm
I min mening så är det roligt att läsa ett par st Discworld-böcker, men sedan så tröttnar man. Pratchett är helt enkelt för repetitiv...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 22, 2003 10:58 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Anderas Roman Han är en av de få svenska fantasyförfattarna. Han är värd att nämnas då han bland annat har skrivit "Drakväktr-trilogin" och "Vargen och Kättaren" Vilka båda utspelar sig i rollspelsvärlden Mundana.

Kul att du nämnde Den långa flykten av Richard Adams! En helt Fantastisk bok! Det är den ända boken (och filmen) som jag har gråtit i. Den ligger mig varmt om hjärtat och jag rekomenderar den verkligen!

Och när vi nu också pratar om Astrid Lindgrens Fantasyvärld, så får vi ju inte glömma Mio min Mio

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 23, 2003 6:47 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Mmm, Mio är också bra, jag läste den jätteofta när jag var liten. Kanske borde läsa den igen.

Andreas Roman har jag aldrig läst något av, är hans böcker bra?

Är det någon mer än jag som har läst Gene Wolfes Den nya solens bok? Jag har läst de två första delarna (Torterarens skugga och Medlarens klo), men de två sista har jag tyvärr inte fått tag på ännu (de finns inte på biblioteket och när jag besöker SF-bokhandeln brukar de ligga ganska långt ner på listan, utklassade av Tolkien). Jag gillar den, storyn är intressant om än ibland något förvirrande.

Apropå Jordan tycker jag att det stora felet med hans böcker är att det aldrig händer någonting. Jag läste en parodi/sammanfattning av någon av böckerna en gång, den löd ungefär såhär (spoiler):
Rand: Jag skulle rena saidin, men det får vänta till nästa bok.
Perrin: Jag skulle rädda Faile, men det får vänta till nästa bok.
Egwene: Jag skulle störta Elaida, men det får vänta till nästa bok.
:lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 23, 2003 8:33 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör aug 02, 2003 10:02 am
Inlägg: 11
Kata skrev:
Andreas Roman har jag aldrig läst något av, är hans böcker bra?


Jag har bara läst Vargen och Kättaren av Andreas Roman, och den var, nja ... Skulle inte säga att den var direkt bra i alla fall.

Annars så gillar jag Raymond E. Feist. Har bara läst tre delar i Ormkrigskrönikan av honom än så länge, men de är bra, speciellt den första boken, Skuggan av en mörk drottning. Sen har han väl skrivit en hel del annat som jag inte hunnit läst än, men han är absolut min favoritförfattare inom fantasygenren, efter Tolkien då. ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 23, 2003 9:42 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Jag har inte läst "Vargen och Kättaren", av Andreas, men däremot trilogin om drakväktarna. Jag tycker att de är väldigt bra! Han skriver böckerna på ett enkelt sätt. Det är svårt att förklara.

En annan bok är Röd måne och Svarta berg. Jag kommer inte ihåg vad författaren heter, men det kanske inte är värt att minnas. Boken var i alla fall inte speciellt bra. A ja..

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 17, 2003 1:44 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: sön aug 03, 2003 10:44 am
Inlägg: 36
Ort: Tatooine
Har just börjat läsa Jordan han är gör bra, läste ut dom första 4 böckerna på en vecka

_________________
I'm Nerevar, the reborn


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Roman och Russel
InläggPostat: tis okt 07, 2003 10:04 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2003 9:44 am
Inlägg: 90
Ort: Göteborg
Kan inte påstå att jag blev överdrivet förtjust i Romans böcker -- för många språkfel per sida (ja, per sida) och onödigt dödande av centrala karaktärer.

Däremot kan jag rekommender Sean Russel och då framför allt The Swans' War-serien. (Den kommer förhoppningsvis ganska snart på svenska.) Maken till intressant, intelligent fantasy får man leta efter, samtidigt som den har den traditionella fantasy-känslan. Väl värd varenda minut.[/b]

_________________
Expect to feel pleasure. Knowledge is sexy.
Expect to feel pain. Knowledge is torture.
-- Jeff Noon, Vurt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 13, 2003 6:34 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön sep 28, 2003 4:24 pm
Inlägg: 94
Ort: Stockholm
Gillar ingen Jennifer Robersons serie 'Profetian om Cheysuli'? Jag tycker de är bra, och inte svårlästa heller.
Katherine Kerr är enligt mig underbar. Och Ursula K. LeGuin har verkligen gjort sin egen grej. Jag håller just nu på med hennes 'Tales from Eartsea'.

_________________
På silvergrå och vita vingar flyger jag...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Le Guin
InläggPostat: tis okt 14, 2003 7:45 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2003 9:44 am
Inlägg: 90
Ort: Göteborg
Le Guin hade inte så mycket val när hon började -- det fanns inte så många andra författare att härma.

Mitt favorituttryck från Övärlden är "to light a candle is to cast a shadow" -- väl värt att fundera på i dessa dagar av stora teknologiska landvinningar och teknikoptimism.

_________________
Expect to feel pleasure. Knowledge is sexy.
Expect to feel pain. Knowledge is torture.
-- Jeff Noon, Vurt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 06, 2003 12:14 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 01, 2003 7:45 pm
Inlägg: 57
Ort: Alvesta
Kan inte säga att jag läst så hemskt mycket fantasy förutom Tolkien egentligen, men serien A Song of Ice and Fire av George R.R. Martin är helt enkelt skitbra! Rekommenderar er verkligen att läsa den på engelska då jag älskar språket i böckerna :)
Sen läste jag, vem gjorde inte det, Astrid Lindgren väldigt mycket när jag var liten, Mio min Mio tyckte jag var väldigt vacker. I lågstadiet plockade jag till mig Narnia- det finns inte ord för att beskriva hur mycket jag älskar de böckerna, läser dom fortfarande ibland när jag vill drömma mig bort.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 06, 2003 6:28 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Fantsy (förutom Tolkien) är egentligen inte min favoritgenre, men det finns en del författaresom är värda att nämnas:

Neil Gaiman
Har skrivt en del fantastiska fantsyböcker, bland annat Stjärnstoft som är mer sagobetonad fantasy än den Tolkieninspirerade fantasy man vanligtvis brukar hitta.

Terry Pratchet
Behöver väl egentligen ingen närmare presentation. Skriver fantastiska, roliga och fullkomligt skruvade fantasyromaner. Humor när den är som bäst!

Robert Jordan
Hans romanserie är kanske i längsta laget, men läsningen blir inte mindre fantastisk för det. (bara lite)

C.S. Lewis
Barndomsminnen!

R.A Salvatore
Hans böcker om Drizzt, mörkeralven är spännande och mycket läsvärda.

Avslutningsvis skulle jag vilja göra en efterlysning på en fantasyförfattare. Jag började läsa en fantasybok när jag var lite som jag tror hette Resan till Havet. Jag vill minnas att jag tyckte mycket om den, men att jag aldrig hann läsa färdigt boken. Någon annan som läst boken och som vet författarens namn? Och är boken bra, eller glorifierar jag bara mina minnen med boken?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 06, 2003 9:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Morningstar skrev:
Avslutningsvis skulle jag vilja göra en efterlysning på en fantasyförfattare. Jag började läsa en fantasybok när jag var lite som jag tror hette Resan till Havet. Jag vill minnas att jag tyckte mycket om den, men att jag aldrig hann läsa färdigt boken. Någon annan som läst boken och som vet författarens namn? Och är boken bra, eller glorifierar jag bara mina minnen med boken?

Tänker du möjligen på Vägen till Vattnet av Eric Leijonhufvud? I så fall är mitt omdöme "tja, sådär". Men det var väldigt många år sedan jag läste den, så jag minns inte mycket mer än vad jag tyckte om den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 06, 2003 11:29 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Den stegrande kamelen: Hm, kan kanske vara den boken. Ska kolla upp det. Tack så mycket!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 27, 2003 12:02 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Gillar många av de ovan uppräknade författarnas verk, men mina egna favoriter förutom Härskarringen är bl.a.:
Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams. (Den roligaste bok jag någonsin läst).
Allt av H.P. Lovecraft speciellt The Mountain of Madness
Titus Groan av Mervin Peak. (Gillade även TVserien)
Kanske att inte alla hamnar inom Fantasy, utan även inom Skräck och SF.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 27, 2003 1:16 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
mina favoriter i fantasy genren förutom Tolkien är i stort sett samma som redan räknats upp för övrigt läser jag mäst dikter (Keats, Blake, Coolridge, Ginsberg, Corso mfl.) och lite skönliteratur (Kerouac mfl.)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010