Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Karaktärsbeskrivning...
InläggPostat: tor sep 09, 2004 4:02 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
... eller vad det nu kallas. Skulle någon lajvare kunna visa exempel på hur en sådan kan se ut? Gärna någon gammal ni har använt själva, så att man får någonting att ta på så att säga. Tänker nämligen börja lajva (till sommaren, om inte annat) och eftersom jag älskar att skriva berättelser ser jag mycket fram emot att få skapa en egen rollfigur. Men på alla lajvsidor står det olika! En säger "skriv helst så kort som möjligt för att underlätta för arrangörerna", medan en annan skriver "ju längre dess bättre". :? Hursomhelst, det skulle vara bra att få lite exempel på vad man skriver om, hur utförligt osv (nu vet jag ju teoretiskt sett hur det går till: beskriva bakgrund, egenskaper, kunskaper, yrke etc., men ni förstår)...

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 4:08 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
jag flyttade det här inlägget eftersom lajv i allmänhet inte är ardabaserade. (som det står i beskrivningen av rollspels kategorin att de handlar om)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 4:35 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Men lajv och levande rollspel är väl samma sak? Det är ju många som skrivit om levande rollspel under Rollspelkategorin. :?

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 4:42 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Crumui skrev:
Men lajv och levande rollspel är väl samma sak? Det är ju många som skrivit om levande rollspel under Rollspelkategorin. :?


du har rätt när det gäller att man skrivit om det förrut. Jag gick helt enkelt enligt kategoribeskrivningen

Beskrivning skrev:
Avdelningen för alla som blivit bitna av de Arda-baserade rollspelen

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 5:02 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Skriv aldrig nånting i fel kategori, för Virre seeeer dig.. :wink:

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 6:34 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Skulle någon kunna berätta vad lajv är för alla oss obildade människor(mig) :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 6:55 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Nu har inte jag någon erfarenhet, men det är väl ungefär som en enda stor teater. Man springer runt i ex antal dagar och låtsas vara alv, orc eller vad som helst; man klär sig, agerar, äter, sover och lever som sin karaktär. Typ. :)

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 7:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Även jag är intresserad av att börja lajva. Jag har planer på att lite diskret samla pengar och utrustning så att jag kan åka iväg om något år. :)

Men jag har ett villkor... Min karaktär ska heta Beledhel! :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 7:51 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Jag skulle bli förvånad om arrangörerna försökte lägga sig i ditt namnval, Beledhel. :wink: Själv tror jag allvarligt talat att valet av namn kommer bli något av det svåraste att bestämma för mig.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 8:06 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Beledhel skrev:
Men jag har ett villkor... Min karaktär ska heta Beledhel! :roll:


Var kommer namnet ifrån? Har aldrig sett/hört det någon annan stans.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 8:11 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Jag har också lite planer på att börja lajva men hittills har inget av det jag har planerat blivit av (föutom ett litet framtidslajv i skolans regi i november(?) förra året). Det jag är sugen på för tillfället är ett enhörningslajv som en som jag lärde känna på medeltidsveckan förra året tipsade om i ett mail. Jag citerar de relevanta delarna (hoppas hon inte har något emot det).

Citera:
Tänkte prata lite lajv igen... vi åker inte iväg i september, som du kanske
förstått men däremot i december. Det ordnas ett litet lajv över en natt i
samma kampanjvärld som musikanternas kamp.
Så om du har lust att hänga med på det i sommar så är det här en mycket bra
introduktion tror jag.
Lajvet heter Fru Lärkas Julgästabud och är mellan den 4 - 5 december.
Allt utspelar sej i landet Tirad (står mer om det på hemsidan)


Har tyvärr inte haft möjlighet att kolla på hemsidan eftersom den inte är mozilla-kompatibel, men jag tycker det verkar trevligt. Tänkte att nån här kanske är intresserad.. Det kan nog vara bra att börja med ett kort lajv tror jag.
Angående karaktärer så kan jag bara föra vidare ett tips jag har fått av tidigare nämnda lajvare, nämligen att det är enklast när man är nybörjare att göra sin karaktär ganska olik en själv i personlighet och så, eftersom det annars kan bli svårt att hålla isär rollen och en själv. Det misstaget gjorde jag på det lilla framtidslajvet jag var på, jag hade svårt att veta om jag lajvade eller om jag hade hamnat "off". (Det kan nog vara bra att tänka på när du väljer namn, Beledhel.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 8:53 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Kata, var kommer lajvet hållas? (är för lat för att söka runt på hemsidan just nu :P) I vilken stad?

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 9:16 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Har kollat lite nu. Som jag fattat det hela så utspelar det sig i samma värld som Musikanternas kamp (Tirad), vilket enligt utskicket för musikanternas kamp är beläget strax utanför söderhamn.
Såvitt jag vet har det inte kommit något utskick för decemberlajvet ännu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 9:22 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Jaha, tyvärr är Söderhamn lite väl långt bort för min smak. :(

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 9:41 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Mja... som gammal lajvräv så vill jag påpeka att det kan vara vääldigt jobbigt att hålla sig till en roll som är mycket olik en själv under några dagar. Har varit med om det själv nämligen och jag, samt alla andra, höll på att spy på mig till slut. Det är hemskt svårt och man måste nog vara erfaren.

Gör så här: Tänk först på var din person kommer ifrån. Hur var uppväxten? Lycklig , olycklig, många syskon, far död, mor död? Helst så ska föräldrarna var i livet. Många arr. är trötta på alla lajvare som är föräldralösa. Varför är du där du är? Vilken bana i livet ska du välja? Vilka är dina drömmar?
Sen får du lägga in ett önskemål om vad du vill ska hända på lajvet till arr. Som en liten hänvisning till vilken slags intrig du vill ha.

Jag har hört både ris och ros om Enhörningen. De ska tydligen ha bättrat sig de senaste åren.

Beledhel kan du nog heta på de flesta lajv. Men många har utstuderade världar där man kanske ska ha speciella namn. Som ett lajv som jag tänkt åka på i sommar där det är senvikingatema. Då passar inte Beledhel så bra kanske. Men i de allra flesta fall så skulle det gå. Som alv är det perfekt. Jag är mycket sugen på att åka som alv igen men jag är inte säker på vilket lajv jag ska välja...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010