Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 10:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 3:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Meriadoc skrev:
Beledhel skrev:
Men jag har ett villkor... Min karaktär ska heta Beledhel!


Var kommer namnet ifrån? Har aldrig sett/hört det någon annan stans.



En liten text kopierad från ett mail som jag skickade till Crumui, eftersom jag är lat nog att inte orka upprepa hela historien på fri hand. :wink:

Beledhel var från början namnet på huvudrollen i en kortfilm som jag och några vänner gjorde. Filmen heter "Superalven"; Vilket syftar på den Beledhel som jag spelade. Efter filmen började jag använda namnet som nickname för nöjes skull. Efter ett tag blev Beledhel dock en seriösare karaktär och fick en liten historia bakom sig. Så uppkallade jag mig själv efter henne. :-)
Nu till den egentliga frågan: Beledhel är sammandraget av Beleg edhel, som betyder "mäktig alv". Jag drar slutsatsen att beleg (mäktig) och bell (kroppsligt stark) kommer från samma stam. Den första stavelsen i namnet kan tolkas ungefär som sirion där siri betyder flod och -on får ordet att syfta på en stor flod.
Beledhel: Inte en vanlig alv, utan mäktigare och starkare. <-- Det är den mest komplicerade tolkningen, men som är den mest korrekta!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 3:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Åhå. Här var man skrytsam alltså...?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 4:25 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
tog bort en dubbelpostning (eller nästan, allt som stod i den finns kvar.).

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 9:32 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Älva skrev:
Mja... som gammal lajvräv så vill jag påpeka att det kan vara vääldigt jobbigt att hålla sig till en roll som är mycket olik en själv under några dagar. Har varit med om det själv nämligen och jag, samt alla andra, höll på att spy på mig till slut. Det är hemskt svårt och man måste nog vara erfaren.

Som sagt så har jag nästan ingen erfarenhet själv utan upprepade bara vad lajvarkompisen har sagt. Men det kanske är olika från person till person vad man tycker är lättast. Du som är erfaren lajvare, hur tror du det skulle gå för mig, som är ganska osocial och socialt inkompetent (i alla fall IRL), att spela en mer social och pratglad person på lajv? Hur mycket begränsas man av sin riktiga personlighet?

Älva skrev:
har hört både ris och ros om Enhörningen. De ska tydligen ha bättrat sig de senaste åren.

Vad har du hört för negativa saker om dem? De arrangerar väl ganska mycket nybörjarlajv så jag antar att det kan vara mycket "tolvåriga killar som vill leka krig". Men som jag har fattat det så arbetar de för att minska på vapen och strider och få in mer intriger och stämning.
Deras medeltida tältläger i Visby förra året var i alla fall mycket trevligt och välorganiserat och så, men det var ju inte direkt något lajv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 8:41 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tja som sagt så har jag hört att de bättrat sig men tidigare så var det mycket "boffertomtar" med och intrigerna var knaggliga samt att utrustningskraven inte var så höga vilket sänker helhetsintrycket.

Tja Kata. Om du har bra inlevelseförmåga och kan tänka bort dig själv så kommer du att klara dig bra ett tag. Men det kanske kan vara skönt för dig att springa iväg till off-liveområdet bara för att få vara dig själv en stund... Jag vet inte men för mig som är hyfsat.. eller var hyfsat social och framåt skulle spela en roll av underhållare på ett lajv och fick tunghäfta och tyckte helt plötsligt att allting kändes obehagligt. Då var det ju försent... så jag fick göra mitt bästa med resultatet att det blev lite stelt.
Ett tips är att för-lajva lite med de du ska åka med så kommer du bättre in i rollen och kan anpassa den lite som du tycker och träna på den sociala biten. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 6:04 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Jag kan bara fasa över hur det var förr i tiden. Tyckte att det var alltför mycket små 11-åringar som trodde dem vara Aragorn och hade tvåhandssvärd under Bistra tider men jag vet inte riktigt hur mycket de faktiskt boffrade eftersom jag mest höll mig till byn.

Hörde där för övrigt en mycket rolig berättelse av en tjej. Hon hade trffat på en yngling (ca 11) som spelade en karaktär, Aragorny, uppväxt hos alverna och kunde alviska (som tydligen lät som polska när han talade den) samt var någon sorts bofferäventyrare.

Att spela en roll som är lik en själv kan väl vara rätt okej då om man börjar offa lite så märks det ju inte!

Att spela social går nog skitbra om man gör det. Kan nog vara svårt att vara social om man inte är det men om man bara börjar så brukar det flyta på. De andra vet ju inte vem man är så om man spelar en social roll blir man social tror jag.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 8:15 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag är av åsikten att barn inte bör bära vapen. Varken i lajv eller utanför. :wink:

Tja i lajvsammanhang så är jag nog ett fossil. Var med på Trenne Byar... men det var det största lajvet jag varit på med tusen deltagare så intrigerna skrev sig själva liksom.

Är det någon mer som varit där? Har en massa kul anekdoter men vill inte vara den enda som gjort bort sig. :lol:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 26, 2006 10:25 am 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
ska enhörnings lajva nästa år .. vet ni var det finns butiker där man kan köpa saker ? utom Svarta katten i sundbyberg för dit är det redan bestämmt att jag ska åka på fredag


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 26, 2006 1:18 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
http://hem.bredband.net/zagronk/index.html
http://www.vasenhantverk.se/
http://www.urda.se/index.html
http://www.korps.se/


Kolla upp dessa.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 26, 2006 3:19 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Haha! Enhörningen är mest LOL.

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 10:49 am 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
CasperV skrev:
Haha! Enhörningen är mest LOL.


Tack så mycket Älva :)

Ville egentligen vara med på stjärnljus över arda .. har läst om det nånstans att det finns ett stor lajv som heter det .. Men jag fick inte av föräldrarna -.-


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 10:50 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
De har lagt ner. Jag skulle egentligen varit med jag också, som högalv...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 11:00 am 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Älva skrev:
De har lagt ner. Jag skulle egentligen varit med jag också, som högalv...


Okej va synd :(


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 2:44 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
AlexTook skrev:
Ville egentligen vara med på stjärnljus över arda .. har läst om det nånstans att det finns ett stor lajv som heter det .. Men jag fick inte av föräldrarna -.-


Här finns en tråd om det lajvet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 28, 2006 1:13 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Waah, vad göra, vad göra? Brorsan har lyckats locka med mig på ett andra lajv och det står totalstill i huvudet på mig vad gäller karaktärsbeskrivning. Till min första karaktär var det lätt att få inspiration, men nu... Vad göra när man inte kommer på någonting?

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010