Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån jun 22, 2026 7:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 4:47 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 3:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Javelin skulle väl kunna motsvaras av Lans, som ju finns på svenska.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 5:16 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 2:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
...vilket betyder att även Bilbo och Frodo betyder något? Jag visste inte att även de namnen var översatta.


Med hobbitarnas förnamn är det lite olika. Vissa av dem är rena nonsensnamn, och dessa har Tolkien lämnat i stort sett intakta i "översättningen" från den genuina väströnan. Det enda han har gjort är att ändra namnets ändelse eftersom hobbitarnas mansnamn ofta slutade på "a", vilket ger feminina associationer på engelska (och svenska). Bilbo Secker/Bilbo Baggins hette alltså Bilba Labingi i "original".

Med Frodo är det annorlunda. Frodos originalnamn var "Maura", som betyder "klok, vis", och Tolkien valde då namnet Frodo, som har samma betydelse (namnet är hämtat ur germanska myter, där Frothi/Froda var en klok konung). Då namnet Frodo är precis lika mycket svenska som engelska (det är alltså ett gammalt germanskt ord) är det på sin plats att behålla det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 6:06 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 5:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
andersson skrev:
Javelin skulle väl kunna motsvaras av Lans, som ju finns på svenska.


Men ordet javelin betyder väl mer kort spjut, kastspjut eller liknande?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 7:58 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 3:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Turin,

du har rätt i betydelsen, men det skulle nog få fler att undra över namnet om han kallas för Spjut. Det är ju inte vanligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 8:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 10:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Tack till Danne. Detta visste jag inget om. Mycket intressant.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010