Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jun 26, 2026 9:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 8:08 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 2:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Nej frågan gällde inte om gwaihir var fåglarnas härskare eller inte ty detta sägs tydligt att han är i Bilbo, utan frågan var hur det kom sig att han i slutet av Sagan om konunges återkomst sa att han skulle bära Gandals en tredje gång. Detta stämmer inte då han i Härskarringen bär han tre gånger och i Bilbo en. Detta var bara kortfattat det vi diskuterade det står tydligare i de tidigare inläägen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 9:23 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: mån sep 29, 2003 10:52 pm
Inlägg: 14
Ort: Linköping
Mattias skrev:
Nej frågan gällde inte om gwaihir var fåglarnas härskare eller inte ty detta sägs tydligt att han är i Bilbo, utan frågan var hur det kom sig att han i slutet av Sagan om konunges återkomst sa att han skulle bära Gandals en tredje gång. Detta stämmer inte då han i Härskarringen bär han tre gånger och i Bilbo en. Detta var bara kortfattat det vi diskuterade det står tydligare i de tidigare inläägen.


Men Proudfeet skriver ju tydligt att Gwaihir inte nämns i Bilbo, däremot står det tydligt att det är fåglarnas herre som bär Gandalf i Bilbo. Men enligt min uppfattning så finns det väl ingenting som 'bevisar' att det är samma fågel, bara en olycklig missuppfattning av trogna läsare att Windlord skulle ha något att göra med att vara härskare över alla fåglar...
Om det är någon som kan förklara varför det nödvändigtvis måste vara så, så håller jag med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 11:35 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: sön aug 03, 2003 6:10 pm
Inlägg: 265
Vi har disskuterat saken ett tag på den här tråden, men ingen har kunnat komma med riktiga bevis. En sak som talar för att Gwaihir var kung är dock att han är en ättling till Thorondor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 11:52 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 2:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Jag tycker det sägs ganska tydligt att Gwaihir var örnarnas furste!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 09, 2003 3:58 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 12:02 pm
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Jag har tagit det för givet att Gwaihir var örnarnas förste. Står det verkligen inte i Bilbo?

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 09, 2003 4:04 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 2:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Nej, där står bara alla fåglars härskare men inget namn!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 09, 2003 4:12 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 12:02 pm
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Hrm.. där ser man

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 09, 2003 4:19 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 2:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Om det där skulle stått ett namn skulle allt blivigt mycket enklare!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2004 3:32 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:03 am
Inlägg: 18
Citera:
There came Gwaihir the Windlord, and Landroval his brother, greatest of all the Eagles of the North, mightiest of the descendants of old Thorondor........ Behind them in long swift lines came all their vassals from the northern mountains....


Att Gwaihir inte skulle härska över örnarna verkar uteslutet eftersom han enligt boken är greatest och mightiest och dessutom har en massa vassaller....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 4:49 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 9:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
hänvisa mig vidare om jag kommit fel med inlägget.
men vilka är örnarna för några överhuvudtaget?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 6:00 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 8:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Mattias skrev:
Nej frågan gällde inte om gwaihir var fåglarnas härskare eller inte ty detta sägs tydligt att han är i Bilbo, utan frågan var hur det kom sig att han i slutet av Sagan om konunges återkomst sa att han skulle bära Gandals en tredje gång. Detta stämmer inte då han i Härskarringen bär han tre gånger och i Bilbo en. Detta var bara kortfattat det vi diskuterade det står tydligare i de tidigare inläägen.


Det pekar egentligen bara på att det inte var Gwaihir som bar Gandalf i Bilbo, utan (möjligen) hans pappa.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 6:02 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 8:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Denväldige skrev:
hänvisa mig vidare om jag kommit fel med inlägget.
men vilka är örnarna för några överhuvudtaget?


Örnarna räddade Bilbo, Gandalf och Thorin & Co från vättarna och ulvarna i Bilbo, och deltog också i femhäraslaget. I ROTK kom de till slaget utanför Morannon, varifrån några flög vidare för att rädda Frodo och Sam.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 6:07 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 9:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
pratande örnar mitt i sagan vad är deras ursprung? de borde ju ha nämnts av lavskägge vid sångerna om de olika folkslagen när de varit en så stor del i historien. vad gjorde dom vid slagen spaningar?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 6:19 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 11:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Denväldige skrev:
vad gjorde dom vid slagen spaningar?


Vid Morannon så stred de mot Nazgûlerna.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 6:23 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 9:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Då måste de vara rätt mäktiga?

Finns det några illustrationer? måste se rätt löjligt ut med en guldkrona på en örn.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010