Meriadoc skrev:
Nej antagligen så var det inga fler dvärgar där, för jag tror inte att någon dvärg skulle vilja bege sig till Rivendell utan att ha någon mycket bra anledning, de kan ju inte precis vänta sig den varmaste välkommningen

. Det finns nog stor risk till bråk om det vandrade omkring en massa dvärgar i en av alvernas huvudstäder

Det där tror jag inte riktigt stämmer. Dvärgar är förhållandevis välkomna i Rivendell/Riftedal. De kanske inte direkt älskar varandra, men jämför det med en sammankomst i FN el dyl, där delegater från länder med "svala" förbindelser ändå möts i fredliga och artiga samtal. Dessutom är det framför allt bland mer världsfrånvända alver som dvärgar behandlas illa, t ex Thrandúils folk och i Lothlorien. Elrond är ju lite av en Koffi Annan i Midgård, och välkomnar alla - i synnerhet i dessa bistra tider, då (i likhet med Femhärarslaget) allt gammalt groll måste glömmas då en gemensam fiende skall bekämpas.
Om vi hade fått ha kvar vår mysige grå Gandalf (som även jag är omåttligt förtjust i) så hade Ringens krig vunnits av The bad guys. Detta är en av Tolkiens viktigaste kristna budskap: genom återuppståndelsen växer kraften hos De godas förkämpe, så att han kan ena folken emot Fienden. (Jämför med bl a Jesus och Aslans öden och äventyr i andra sjysta fantasy-ståris.)
Så i slutändan är det
Framför andra Pippin av alla dårar som vi skall tacka för krigets utgång!
Pippin?
Ja...
Hade han inte släppt stenen i brunnen i vakternas rum, så
hade inte Moriaorkerna uppmärksammat brödraskapet, och då
hade inte striden mot Balrogen ägt rum... och då... Ja, då hade kanske Gandalf förblivit grå och kriget förlorats.
Tack Pippin (fool of a Took).