Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jun 26, 2026 11:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 7:28 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 5:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Glorfindel hade ju haft "förra-livserfarenheter" av balrogar! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 7:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 11:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Det är alltså bara två dvärgar där, Gloin och Gimli?

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 7:52 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 5:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, det tror jag att jag kan säga säkert. Att de var de enda dvärgarna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 8:43 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 9:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Japp, iallafall under rådet hur det var i Elronds hus är jag inte lika säker på skulle dock inte tro att det fanns några fler där heller.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 6:46 am 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 3:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Nej antagligen så var det inga fler dvärgar där, för jag tror inte att någon dvärg skulle vilja bege sig till Rivendell utan att ha någon mycket bra anledning, de kan ju inte precis vänta sig den varmaste välkommningen :wink: . Det finns nog stor risk till bråk om det vandrade omkring en massa dvärgar i en av alvernas huvudstäder :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 8:13 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 12:52 pm
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Men Herr Ekenskölde var ju välkommen.

Glorfindel kanske hade mosat Balrogen så att vi hade fått haft kvar vår mysige grå Gandalf istället.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 22, 2004 11:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 11:43 pm
Inlägg: 1290
Ort: Älvsjö och Västernäs
Meriadoc skrev:
Nej antagligen så var det inga fler dvärgar där, för jag tror inte att någon dvärg skulle vilja bege sig till Rivendell utan att ha någon mycket bra anledning, de kan ju inte precis vänta sig den varmaste välkommningen :wink: . Det finns nog stor risk till bråk om det vandrade omkring en massa dvärgar i en av alvernas huvudstäder :)


Det där tror jag inte riktigt stämmer. Dvärgar är förhållandevis välkomna i Rivendell/Riftedal. De kanske inte direkt älskar varandra, men jämför det med en sammankomst i FN el dyl, där delegater från länder med "svala" förbindelser ändå möts i fredliga och artiga samtal. Dessutom är det framför allt bland mer världsfrånvända alver som dvärgar behandlas illa, t ex Thrandúils folk och i Lothlorien. Elrond är ju lite av en Koffi Annan i Midgård, och välkomnar alla - i synnerhet i dessa bistra tider, då (i likhet med Femhärarslaget) allt gammalt groll måste glömmas då en gemensam fiende skall bekämpas.

Om vi hade fått ha kvar vår mysige grå Gandalf (som även jag är omåttligt förtjust i) så hade Ringens krig vunnits av The bad guys. Detta är en av Tolkiens viktigaste kristna budskap: genom återuppståndelsen växer kraften hos De godas förkämpe, så att han kan ena folken emot Fienden. (Jämför med bl a Jesus och Aslans öden och äventyr i andra sjysta fantasy-ståris.)
Så i slutändan är det Framför andra Pippin av alla dårar som vi skall tacka för krigets utgång!
Pippin?
Ja... Hade han inte släppt stenen i brunnen i vakternas rum, så hade inte Moriaorkerna uppmärksammat brödraskapet, och då hade inte striden mot Balrogen ägt rum... och då... Ja, då hade kanske Gandalf förblivit grå och kriget förlorats.
Tack Pippin (fool of a Took).


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 8:34 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 12:52 pm
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Citera:
Detta är en av Tolkiens viktigaste kristna budskap: genom återuppståndelsen växer kraften hos De godas förkämpe, så att han kan ena folken emot Fienden. (Jämför med bl a Jesus och Aslans öden och äventyr i andra sjysta fantasy-ståris.)


:shock: Tolkien själv hatade alla allegorier och ogillade skarpt att man använde såna liknelser på hans böcker. Hädare! *vääääs*

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 9:10 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 2:16 pm
Inlägg: 2068
Det är en stor skillnad på "allegori" och "symbolik". Tolkien skrev själv i brev att The Lord of the Rings var ett utpräglat kristet verk, undermedvetet i de första utkasten och senare medvetet .

Att exempelvis säga att "nåd" och "misskund" är centrala begrepp i boken, hämtade från Tolkiens katolsk tro, innebär inte att boken är en allegori över katolska kyrkan.

Med det sagt, så var Tolkien samtidigt noga med att poängtera att varken Gandalf eller Frodo var Kristus. Men det var ju å andra sidan inte det du sade, Randalin.

Dessutom så ska man inte alltid ta allt Tolkien säger så bokstavligt. Blad av Niggle är en tydlig allegori, och enligt Tom Shippey använde Tolkien ibland allegorier i sin undervisning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 9:18 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 12:52 pm
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ok. Men bläh! för att min favvobok skulle vara så kristet inställd. :(

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 9:47 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 2:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Ok. Men bläh! för att min favvobok skulle vara så kristet inställd.


Fast du måste väl ha känt till att Tolkien var en djupt troende katolik?

Jag är inte troende själv, men jag har svårt att förstå detta "bläh". Blir boken sämre av att den är skriven av en kristen, eller att den genomsyras av kristna värderingar? Personligen ser jag den inte som en kristen roman, utan som en roman fylld med tankeväckande idéer och viktiga "budskap" (om man får använda det hemska ordet). De må sen vara kristna eller inte, det spelar ingen roll!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 9:49 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 12:52 pm
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Låt oss säga som så att Herren och jag är inte så goda vänner... Och ja, jag tycker att det skulle försämras om han avsiktligt hade lagt in Gandalfs återuppståndelse som en Kristusgrej.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 12:27 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 9:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Jag är inte heller på så god fot med Herren Älva men jag resonerar så här: De budskap som genomsyrar Härskarringen är inte dåliga, alltså spelar det ingen roll. De dåliga sakerna med kristendomen är ju lämnade utanför tycker jag alltså finns inget för oss kättare att frukta.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 1:18 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 12:52 pm
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Absolut! Du behöver inte tro på mig så länge du gör Herrens vilja. :wink:

Nej det som jag skulle tycka var lite kristotäckt vore om Tolkien själv hade det som grundtanke när han skapade boken. de kristna värderingarna är inte skit men många troende är äckligt självgoda, därav min aversion.

virre ser mig...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 3:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 11:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Älva skrev:
många troende är äckligt självgoda


och många icke-troende är äckligt fördomsfulla, uppenbarligen.
och där tycker jag vi återgår till trådens ämne, som är "Elronds Rådförsamling".

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010