Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 21, 2026 7:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 10:42 pm 
Redaktionen

Tjaa, jag uppfattar inte Lockan på samma sätt som ni, det är tydligt. För mig ger namnet associationer till ett obehagligt kvinnligt väsen som lockar en i fördärvet, vilket jag tycker är ganska passande.

Honlocke låter väl möjligen mer skrämmande, men ligger inte alls lika bra i munnen som Lockan.

Och Honvôrg ser ut som kvasi-fantasy.

Hmm, om vi skulle försöka byta spår helt. Några nya fräscha förslag? :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 10:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Hmm, om vi skulle försöka byta spår helt. Några nya fräscha förslag? :D

Jag vägrar att försöka kläcka några nya förslag, eftersom jag tycker att Honlocke är klockrent! :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 10:59 pm 
Redaktionen

Jag föredrar också Honlocke.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 11:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Jag föredrar också Honlocke.

... men Lockan är Eriks nuvarande förslag? Tycker det låter så på dig om man läser mellan raderna... :)

Är namnen till De två tornen förresten spikade än eller pågår det ännu diskussioner? Den släpps någon gång i vår, eller hur var det?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 12:18 am 
Maia
Användarvisningsbild

Själv gillar jag Honvôrg, eller varför inte det där första med vôrg där även "hon" var på dialekt. (Minns inte hur det lät.)
Danne frågar efter nya fräscha förslag.
Hittade ett par på en parallelltråd.

Nerloth skrev:
Två förslag: "Hondel" Dvs Hon(spin)del) eller "Kvinndel" (Kvinnospindel)

Lite till:
Spinnhonan
Kvalstermamman
Lady Spinn
(slut på Nerloths citat)

Randalin svarade:
Jag gillar din kreativitet, och frågar om dina olika förslag är seriösa alla?
Snart är vi framme vid förslag typ: Tjejloskan, Brudbobban och Bästa nos (förlåt Lotta, men jag kunde inte låta bli)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 12:25 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Randalin skrev:
Själv gillar jag Honvôrg, eller varför inte det där första med vôrg där även "hon" var på dialekt. (Minns inte hur det lät.)

Det första var Na'vôrg, vilket jag anser fungerar dåligt grammatiskt då 'na' i de flesta dialekter jag känner till står för henne. Hade ursprungsnamnet varit Herlob hade det nog fungerat utmärkt. ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 12:41 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jaha! Är det den gamla kära kortversonen av "hana" = gammalsvenska för henne, som återfinns i bl a kyss'na (kyss hana).
Nej, då är Honvôrg riktigare.
Hålle inte med Danne om att det "ser ut som kvasi-fantasy".
Jag brukar vara oerhört känslig för kvasi-fantasy (om nu Danne och jag menar samma sak). Honvôrg tycker jag är "vackert" dvs i stil med Tolkiens önskemål rörande spindelns namn.

Tecknet ^ har jag inga problem med. Behövs det i vårt språk för att få fram rätt fonetik, så ska det stå där. Att sedan viss stavning i Midgård också använder sig av det tecknet måste ses som ett sammanträffande och inget annat (ungefär som prickarna över a i Earendil, vilka absolut inte är ett svenskt ä). Det alviska ordet echant skall ju inte uttalas med samma sj-ljud som engelskans chamber. Dock förekommer båda orden i det engelska orginalet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 12:50 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Randalin skrev:
Tecknet ^ har jag inga problem med. Behövs det i vårt språk för att få fram rätt fonetik, så ska det stå där. Att sedan viss stavning i Midgård också använder sig av det tecknet måste ses som ett sammanträffande och inget annat (ungefär som prickarna över a i Earendil, vilka absolut inte är ett svenskt ä). Det alviska ordet echant skall ju inte uttalas med samma sj-ljud som engelskans chamber. Dock förekommer båda orden i det engelska orginalet.

Det var ett intressant inlägg. Det tog bort mina egna tvivel angående circumflexet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 2:10 am 
Maia
Användarvisningsbild

Cirkumflex har väl ingen "officiell" funktion i svenskan? Jag vet i alla fall inte hur honvôrg skall uttalas - om det inte är som "honvörg", men då kan det väl lika gärna stavas så istället? Jag tycker att det ser ytterst konstigt ut med det tecknet i ett namn som skall föreställa svenskt, det får det att se ut som om det var på orkmål eller liknande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 8:16 am 
Redaktionen

Citera:
Tecknet ^ har jag inga problem med. Behövs det i vårt språk för att få fram rätt fonetik, så ska det stå där.

Cirkumflex används såvitt jag vet inte i svenskan. Det används för att transkribera vissa västsvenska dialekter, ja, men det gör det inte mer till rikssvenska för det. Som jag sade innan: jag tycker inte att alla namn måste vara utpräglat rikssvenska, men det måste banne mig gå att uttala överallt i vårt land. Det ska inte behövas en uttalsguide för de svenska namnen i boken!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 9:13 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
Jag vet i alla fall inte hur honvôrg skall uttalas - om det inte är som "honvörg

Nästan rätt! Uttala ö-et längre bak i munnen bara så sitter den klockrent! :D

Locke är för vackert helt enkelt och ger inga obehagliga associationer. Och jag hade aldrig hört ordet locke för spindel innan ni tog upp det här på forumet så det måste i sin tur också vara dialektalt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 9:21 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Citera:
Tecknet ^ har jag inga problem med. Behövs det i vårt språk för att få fram rätt fonetik, så ska det stå där.

Cirkumflex används såvitt jag vet inte i svenskan. Det används för att transkribera vissa västsvenska dialekter, ja, men det gör det inte mer till rikssvenska för det. Som jag sade innan: jag tycker inte att alla namn måste vara utpräglat rikssvenska, men det måste banne mig gå att uttala överallt i vårt land. Det ska inte behövas en uttalsguide för de svenska namnen i boken!

Circumflex används för att transkribera alla dialektala ö:n såvitt jag vet. Åtminstone i Hälsingland och norrut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 12:14 pm 
Redaktionen

Älva skrev:
Citera:
Jag vet i alla fall inte hur honvôrg skall uttalas - om det inte är som "honvörg

Nästan rätt! Uttala ö-et längre bak i munnen bara så sitter den klockrent! :D

Locke är för vackert helt enkelt och ger inga obehagliga associationer. Och jag hade aldrig hört ordet locke för spindel innan ni tog upp det här på forumet så det måste i sin tur också vara dialektalt.

Alternativt arkaiskt, som "lob" väl är.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 3:35 pm 
Master of Doom

Lockan: För jävligt. Alla jag känner som har läst LotR skulle begå självmord p g a Lockan.

Honlocke: Helt okej. Låter inte jättebra kanske men det gjorde iofs inte Honmonstret heller.

Honvôrg: Ser häftigt ut. Halva Sverige skulle dock inte ha en aning om hur man uttalade det. Dessutom ser det ut ork-språk.

Vad är kvasi-fantasy?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 3:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:

Att döma av vad jag läst på engelskspråkiga sidor så har de flesta engelsmän inte hört ordet lob heller. Det är ett gammalt uttryck som går tillbaka på fornengelskans lobbe, men det tycks ha fallit i glömska. Och särskilt många obehagliga associationer ger väl inte lob heller, så ur den aspekten funkar locke bra.

Det är lite intressant att se vad Hellquist säger om locke i sin etymologiska ordbok:

Citera:
locke, spindel, fsv. lokke, lukke, sannol. en kortnamnsbildning, av samma slag som likbetyd, sv. dial. nocke, ags. lobbe, lty. kobbe m. fl., dock av oviss härledning. Enl. Celander Lokes mytiska ursprung däremot egentl, ett vättenamn Lokke, som sammanhänger med Loke;

Han säger alltså att det kommer från fornsvenskan (det är alltså inte så mycket dialektalt som gammalt, även om det väl lever kvar olika starkt i olika landsdelar) och jämför t o m med anglosaxiskans lobbe. (Vorg/vörg däremot, hur det nu skulle stavas i en ordbok, finns inte med.)

phibxr skrev:
Circumflex används för att transkribera alla dialektala ö:n såvitt jag vet. Åtminstone i Hälsingland och norrut.

Jag har sett det användas för att markera göteborgskt uttal också; typ gôtt, tjôta och liknande ord. Problemet är väl att det inte finns några enhetliga regler om uttalet, det betyder bara "se upp, här är uttalet skumt". Sedan måste man veta vilken dialekt som avses för att få rätsida på det. Och det har som sagt ingen officiell ställning. (Kan någon här t ex tänka sig att döpa sitt barn till Gôran eller Bjôrn? :P)

Jag tycker att det vore otroligt olämpligt, snudd på värre än Lockan till och med, att använda cirkumflex i ett namn som skall föreställa svenska.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]