Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 6:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 182 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 7:54 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Inte? Det finns ju stora kulturella skillnader mellan landskapen och stora skillnader i natur och mat så varför tror du att alla skulle vara lika från olika delar av landet? Jag snackar ju faktiskt generellt också. Men jag träffar över telefonen många människor från hela landet genom mitt arbete och jag märker en tendens till skillnader. Jag träffar ofta folk från tre olika län. Ett där jag bor, ett dit jag oftast reser och ett där jag har släkten.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 8:00 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jo, fast problemet med generaliseringar är att de har en tendens att påverka hur man själv beter sig. Generaliseringar kan måhända vara bra att använda sig av om man sysslar med statistik, eller något annat abstrakt, men i mötet med människor ligger de en bara i fatet. Generaliseringar är farligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 8:11 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
jag har inga förutfattade meningar innan jag möter eller talar med en människa men jag tycker det är intressant att studera vissa tydliga "egenheter" beroende på vilken del man är från. Och jag förstår att vissa kan ha svårt med sånt eftersom det har en sån negativ klang. Men jag fortsätter att intressera mig för ämnet ändå.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 9:26 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag har iaf inte märkt någon skillnad överhuvudtaget mellan folk från olika landsändar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 9:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Jag tvekade i ett par sekunder innan jag "avslöjade" att jag kommer från Stockholm, just för att det brukar komma gliringar och kommentarer kring det - tyvärr (och först är tyvärr ofta mina kära vänner och nära världsgrannar Göteborgarna) - men så tänkte jag att här har vi inte tid och plats att hålla på med sånt.


Sedan jag skrev Stockeholm, och samtidigt avslöjade att jag bor i Stockholm, har det förts en LÅNG diskussion om detta. 14! inlägg!

(Jag tog inte speciellt illa vid mig, kära Kamel, jag är rätt van.)

”Jag känner inte hälften av er hälften så väl som jag skulle vilja; och jag tycker om mindre än hälften av er hälften så mycket som ni förtjänar.” Ack ja...

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 10:07 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Bara för att fortsätta denna off-topicdebatt, så måste jag å mina homosexuella bekantas vägnar ta lite illa upp över ordet "Fjollträsk"... :lol:

Allvarligt talat, bakgrunden till det ordet är ganska tragisk. Det är ju trots allt så att många homosexuella flyttar till Stockholm, för att de inte tolereras på sina hemorter. Därav den större andelen fjollor... Älva säger att klimatet är hårt i Stockholm, men jag vete tusan om det inte är hårdare på andra platser i vårt land, när det kommer till toleransnivå och sådant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 10:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Randalin skrev:
(Jag tog inte speciellt illa vid mig, kära Kamel, jag är rätt van.)

Det låter allt som om du ändå tog en aning illa upp, varför jag naturligtvis ber om ursäkt! Jag hade inte en tanke på att någon kunde reagera över Fjolleträsk (vilket jag tyckte var en oerhört komiskt klingande omskrivning, som väl illustrerade poängen att det kan bli för mycket med den där tilläggsvokalen ibland); inte mer än jag själv t ex tar åt mig när stockholmare kallar Göteborg för Skötet eller "Sveriges framstjärt". Antar att jag rör mig lite för mycket i fotbollssupporterkretsar, jag har blivit avtrubbad...

"Alla rensar fisk i Göteborg"
- sjunget av Bajens klack härom veckan. (Men de fick sitt straff, vi vann! :twisted:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 10:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Citera:
stockholmare kallar Göteborg för Skötet eller "Sveriges framstjärt".


Har jag aldrig hört. De var ju kul.(?)

Nejdå, jag tog nog inte ens illa vid mig lite. Jag gillar nånstans retsamma omskrivningar. Kärt barn har många namn.
Liksom: Ringen, Sagan om ringen, Härskarringen, Ringarnas herre osv.

Och med e-tillägget blev det som du säger än bättre! Tycker jag!

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 10:21 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Citera:
Älva säger att klimatet är hårt i Stockholm, men jag vete tusan om det inte är hårdare på andra platser i vårt land, när det kommer till toleransnivå och sådant.


Absolut! Många måste fly till storstäderna för att de inte accepteras annars. Men jag blev överkörd i Sthlm innan jag vässade armbågarna och lärde mig att ta för mig. Så är jag ju endast en vanlig liten älva och ingen utsatt grupp. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 8:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Älva skrev:
Men jag blev överkörd i Sthlm innan jag vässade armbågarna och lärde mig att ta för mig. Så är jag ju endast en vanlig liten älva och ingen utsatt grupp.


Jag tror att det här är ett problem i tiden och på längden istället för på bredden om ni förstår hur jag menar.

Lika ofta som jag hör argument stad - landsort, hör jag argument i stil med nuförtiden - förr i tiden.
Gamla människor menar att det är tiderna som tvingar älvor att vässa armbågarna mer än Stockholmarna (eller Göteborgarna) eller vilka som nu är de skyldiga. Själv vet jag inte. Det enda jag kan göra är att fortsätta försöka vara ödmjuk själv, och hoppas att andra gör likadant. :wink:

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 8:02 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är det som är en sån fin balansgång. Hur behåller jag min ödmjukhet samtidigt som jag måste lära mig att ta för mig?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 6:27 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:53 pm
Inlägg: 42
Ännu ett besserwissrigt inlägg från lilla mig... :oops:

"riven" och "rift" har ju som konstaterats samma etymologiska ursprung, så långt är allt gott och väl.

"rivendell" betyder på eng ung "ituriven/itusliten dal" - men "Iturivendal" är ju inget vidare namn.

"klöftedal" o dyl associerar till "klyva" som är en ganska annorlunda handling än att riva/slita isär.

än värre är "rämnedal" som grundas på det intransitiva verbet rämna - alltså något som uppkommer av sig själv, inte genom yttre påverkan.

"rift" är däremot ett verbalsubstantiv av det transitiva riva. Faktum är att man lätt kan gissa sig till att det är det, även om man inte känner till det dialektala bruket. (F och V är nästan eller helt identiska ljud när de följs av konsonant. Jfr "livstid".) Troligtvis är det betydligt fler som kan göra den slutledningen än de som känner till det geologiska begreppet.

Alltså finner jag "Riftedal" vara den översättning som i betydelse ligger närmast originalet. Plus att det låter trevligt...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 6:34 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Ergo skrev:
Ännu ett besserwissrigt inlägg från lilla mig... :oops:

"riven" och "rift" har ju som konstaterats samma etymologiska ursprung, så långt är allt gott och väl.

"rivendell" betyder på eng ung "ituriven/itusliten dal" - men "Iturivendal" är ju inget vidare namn.

"klöftedal" o dyl associerar till "klyva" som är en ganska annorlunda handling än att riva/slita isär.

än värre är "rämnedal" som grundas på det intransitiva verbet rämna - alltså något som uppkommer av sig själv, inte genom yttre påverkan.

"rift" är däremot ett verbalsubstantiv av det transitiva riva. Faktum är att man lätt kan gissa sig till att det är det, även om man inte känner till det dialektala bruket. (F och V är nästan eller helt identiska ljud när de följs av konsonant. Jfr "livstid".) Troligtvis är det betydligt fler som kan göra den slutledningen än de som känner till det geologiska begreppet.

Alltså finner jag "Riftedal" vara den översättning som i betydelse ligger närmast originalet. Plus att det låter trevligt...


Gillar ditt sätt att tänka, men kan inte "rive" betyda även "klyva"? Och då vilar, om jag inte tar fel, din argumentation på något (inte mycket, men ändock) lösare grund iom att det öppnar dörren på glänt även för alternativet "Klyftedal" o dyl.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 7:26 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:53 pm
Inlägg: 42
Martinus skrev:
Ergo skrev:

Gillar ditt sätt att tänka, men kan inte "rive" betyda även "klyva"? Och då vilar, om jag inte tar fel, din argumentation på något (inte mycket, men ändock) lösare grund iom att det öppnar dörren på glänt även för alternativet "Klyftedal" o dyl.


Kan stämma. Klyftedal skulle därmed kunna vara lika korrekt som Riftedal. Dock inte Rämnedal...

Vill även lägga till att det inskjutna e:et inte är någon löjlig gimmick, utan helt logiskt, eftersom man i naturligt utvecklade svenska ord (till skillnad från konstruerade geologiska termer) helst undviker hemska konsonantsammanstötningar som "ftd".

Förresten är "däld" en närmare motsvarighet till "dell" än vad "dal" är. Men det kanske någon redan har påpekat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 8:08 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Ergo skrev:
Vill även lägga till att det inskjutna e:et inte är någon löjlig gimmick, utan helt logiskt, eftersom man i naturligt utvecklade svenska ord (till skillnad från konstruerade geologiska termer) helst undviker hemska konsonantsammanstötningar som "ftd".


Helt korrekt. "Riftdal" och "Klyftdal" skulle inte bli långlivade. Jfr Tolkiens eget "Bucklebury", som bör ha varit "Buckbury" från början. Ohlmarks gjorde HELT rätt (ja, det är pinsamt att erkänna det, men det gjorde han :P ) som kallade det "Bockeby" på svenska (fast "-bury" till "-by" är något mer öppet för debatt).

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 182 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010