Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jun 02, 2026 1:35 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 10:21 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Mattias skrev:
Feanor det beror alldeles på hur många diskutooner man är med i. Om man är med i alla går det betydligt snabbare så du får hellt enkelt gå med i fler och posta fler inlägg.

Men Mattias tänk på vad Feanor sa efter det:

Feanor skrev:
Det beror på ju på hur pass noggrann man är med inläggen man skriver. Den som tillför mest med sina inlägg: Den stegrande kamelen har ju t.ex. endast 499 inlägg. Vissa här på forumet skriver på tok för många onödiga inlägg.

Och han har sin poäng här, många diskutioner är värdelösa och en hel del är off-topic. Däremot tycker jag det Johan säger här:

Johan skrev:
BTW, det kan bli så att det nuvarande systemet ersätts met reputation points i stället - det innebär att vi allahär rankar varandra i stället, det är ett system som bygger på kvalitet i posterna, inte kvantitet.

är det bästa som sagts på länge, möjligen med tillägg att seriösa folk som skriver kanske inte fullt så mycket men innehålls rika och intligenta meddelande i vissa fall förtjänar att bli moderator. T.ex. de personer som redan i stort sett modererar, men inte har tillgång så de skriver vad som bör göras. (Jag tror ni vet vilka som menas)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 11:12 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag är i alla fall tacksam för att det äntligen blivit av. Tack til Johan som lägger ner så mycket arbete på det här. :D

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 6:04 pm 
Noldo

Johan skrev:
BTW, det kan bli så att det nuvarande systemet ersätts met reputation points i stället - det innebär att vi allahär rankar varandra i stället, det är ett system som bygger på kvalitet i posterna, inte kvantitet.

En bra tanke som säkert kan fungera för att få upp kvalitén på inläggen (inte för att den är särskilt låg nu). Men personligen skulle jag inte tycka om ett sådant rankingsystem om det blir verklighet, inte bara för att jag är medveten om att kvalitén på mina inlägg oftast inte är den högsta. Jag har svårt för att bli bedömd och jag skulle antagligen knappt våga skriva någonting av rädsla för att bli underkänd. Troligen skulle jag lämna TA-forumet helt. Men annars är idén nog bra.

Välkommen tillbaka förresten, Johan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 8:38 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Nja, jag har sett forum som använder sig av rep-points, och det fungerar bra. man måste ju inte ge ett rep-point till någon för att inlägget är "komplicerat" eller "väl genomtänkt"...

man kan ge rep-points för ett roligt inlägg, eller vad man vill, eller för att man gilllar den som skrivit det.

Men om ni inte tycker att det känns bra, så behåller vi det nuvarande systemt.

Det viktiga är faktiskt att vi alla har roligt, och känner att vi kan bidra till att höja stämningen här, oavsett vilket system vi har för att "bedöma" varandra...

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 9:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Personligen är jag lite skeptisk till att hålla på och bedöma varandra. Det riskerar att leda till prestationsångest, som Kata skrev, och allmänt missnöje hos alla de som får en lägre rang än de själva kanske tycker att de förtjänar. (Och en del av dessa missnöjda kanske till och med har rätt!)

Om man nu alls skall ha något slags hedersprivilegium, att vissa får förmånen att själva ange sin titel, så är det kanske bättre att ansvarig moderator självsvåldigt utdelar det privilegiet till dem han tycker förtjänar det, som i fallet med Fëanor nyss.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 11:22 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

efter att ha övervägt det så låter inte bedömning av inlägg som ett bra system. Och det borde jag tyckte från början. (tycker inte änns om betyg i skolor. (vilket inte ska diskuteras här))

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 11:34 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Nej, kharma (som det brukar heta på forum) brukar inte funka så bra. På ett annat forum som jag är medlem på så har vi kharma. Där med inte sagt att nån använder det seriöst. Alla kharmar alla för alla poster.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 11:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är ju inte så himla viktigt vad det står under ens namn, tycker jag! Särskilt inte ifall det för vissa kan skapa prestationsångest. Genom en självvald text i rutan signatur längst ner kan man ju antyda vad man vill vara för filur... :oops:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 8:52 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Är också emot det rankingsystemet. Ibland skriver man ju faktiskt bara ett tack till någon för hjälpen eller nåt och det blir ju inte särskilt långt eller komplicerat då. Håller på Katas prestationsångest där. (Och detta skriver jag INTE för att just jag råkar ha flest inlägg. :oops: )

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 10:16 pm 
Noldo

Det systemet vi har nu fungerar nog bäst. Har man varit här bara ett litet tag lär man sig känna igen andra medlemmar och deras ungefärliga nivå. Titlarna har nog inte så stor roll. Vissa medlemmar har man respekt för helt enkelt, man lär sig att deras inlägg motsvarar ungerfär tre-fyra vanliga inlägg. Det är nog det riktiga ryktet som är viktigast här.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 03, 2004 8:40 pm 
Redaktionen

Gäller det också mig att jag får välja egen titel sen? :P

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 03, 2004 8:50 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Hahahahaha!

Nej.

Du är en del av redaktionen....

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]