Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 3:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Betygsätt omslaget
5 16%  16%  [ 11 ]
4 24%  24%  [ 16 ]
3 28%  28%  [ 19 ]
2 15%  15%  [ 10 ]
1 18%  18%  [ 12 ]
Antal röster : 68
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 2:04 pm 
Master of Doom

Jag älskar det omslaget (drakmönstret). Det är det snyggaste omslaget i litteraturhistorien. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 3:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Jag älskar det omslaget (drakmönstret). Det är det snyggaste omslaget i litteraturhistorien. :)
Jag undrar jag om det är samma omslag du talar om som jag har på hela serien. Med Silmarillion, Sagor från Midgård och Ringens Värld jämte Sagan om Ringen. I så fall kan jag bara hålla med Martinus: Smaken är sannerligen delad. Jag har lekt med tanken på att själv klä in böckerna i något tyg för att slippa se eländet. :)

Inläggsrubrik: Helt OK
InläggPostat: tis okt 05, 2004 6:23 pm 
Noldo

Att döma av bilden.
Inte omslag a la bayeux-tapeten som det var på en del upplagor, en väldigt grafisk stil ändå. Hade varit kul med Inger Edelfelts omslag, som jag tycker är så fina. Vilsamt ändå, man håller inte på att kolla på omslaget då och då på samma sätt. Inget som gör intrång i ens egen föreställningsförmåga. Anknyter till Tolkiens egen stil, och till "The Book of Kells" eller ngt.
Uncialer passar, fast Tolkien verkar ha varit mer för runor.

Stramt och vilsamt. Seriöst.

Kul att ta upp idén från upplagan vi har med omslag i dovblått (skiffer), grått och rostrött, fast i en annan ordning och med ngn sorts motivering.

Tror att en del av julklappsproblemen är lösta iaf :)

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 7:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Äh.. är Inger Edelfelts skyddomslag de från sjuttiotalet? Första är blå(?), andra är grå och sista är röd, med små bilder i en liten "ram" i mitten? Någon som har en bild?

I så fall har jag supit bort dem för länge sedan! :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 8:02 pm 
Sinda

Älskar ett gammalt omslag av FOTR med Tolkiens illustration av Riftedal på. Underbart!

Bild

Även detta Bilbo-omslag tillför rätt känsla till boken

Bild

Kan inte förstå hur folk inte gillar Tolkiens teckningar... På sitt sätt är de riktigt bra :!:

EDIT: Sorry att bilderna blev så stora.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 9:43 pm 
Redaktionen

Sarvi skrev:
Äh.. är Inger Edelfelts skyddomslag de från sjuttiotalet? Första är blå(?), andra är grå och sista är röd, med små bilder i en liten "ram" i mitten? Någon som har en bild?

I så fall har jag supit bort dem för länge sedan! :P

Stämmer. Mina är fortfarande i bra skick -- trots att den grå volymens rygg har blivit mintgrön för de flesta av mina bekanta. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 9:44 pm 
Redaktionen

Incánus skrev:
Kan inte förstå hur folk inte gillar Tolkiens teckningar... På sitt sätt är de riktigt bra :!:

Jag gillar dem. Har funderat länge på att köpa de inbundna brittiska utgåvorna av böckerna med Tolkiens egna omslagsteckningar, men så blev jag tveksam när jag upptäckte att de bara var limbundna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 9:52 pm 
Master of Doom

Jag har LotR med omslag i samma stil som "The Hobbit" här ovan. Speciellt "The Two Towers" är riktigt snygg.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: bilder.
InläggPostat: ons okt 06, 2004 10:44 am 
Noldo

Jag gillar Tolkiens egna teckningar det jag sett av dem iaf. Tycker att han är en helt godkänd tecknare.

Bilderna på Inger Edelfelts omslag var inte små, gjorda i en suggestiv akvarellstil.
(Vi har två ex av den upplagan, makens skyddsomslag är nog i lite bättre skick än mina, han brukar använda riktiga bokmärken mer ordentligt; frågan är vad vi ska göra med böckerna, rama in omslagen och sätta på väggen? vi lär inte läsa dem igen)

Tolkien själv ska ha sagt att han tyckte Margrethes av Danmark illustrationer kommit närmast hans intentioner. (Vad han tyckte om de illustrationer som gjordes efter hans död är ju lite svårt att veta ...)

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik: Re: bilder.
InläggPostat: ons okt 06, 2004 3:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lingling skrev:
Tolkien själv ska ha sagt att han tyckte Margrethes av Danmark illustrationer kommit närmast hans intentioner. (Vad han tyckte om de illustrationer som gjordes efter hans död är ju lite svårt att veta ...)

Via ett medium? :wink: Tolkien dog ju fyra år innan böckerna med hennes illustrationer kom ut, men hon kanske målade dom tidigare? Någon som har en bild på hennes illustrationer?

Inläggsrubrik: Re: bilder.
InläggPostat: ons okt 06, 2004 4:06 pm 
Redaktionen

Sarvi skrev:
Lingling skrev:

Via ett medium? :wink: Tolkien dog ju fyra år innan böckerna med hennes illustrationer kom ut, men hon kanske målade dom tidigare? Någon som har en bild på hennes illustrationer?

De brevväxlade, och jag tror att hon målade dem tidigare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 4:50 pm 
Dúnadan

Citera:
Sarvi skrev:
Någon som har en bild på hennes illustrationer?

Det finns en av hur Morguls portar öppnas och häxmästarens här drar ut mot Minas Tirith i Hexikon (aka Stora Mytologiska Uppslagsboken), red. Alf Henriksson, Lars Hansson & Disa Törngren, under uppslagsordet Tolkien. Håller på att söka på "Ingahild Grathmer" (Margrethes pseudonym på den tiden) på Google, men med klena resultat. Hittar jag något återkommer jag med länkar.

Edit: Nix, ingenting. Det gjordes en nyutgåva av den danska upplagan från 1977 för ett par år sen, och där borde rimligtvis illustrationerna vara med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 5:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ett gäng bilder av Inger Edelfeldt finns på Rolozo. Men bilderna på omslagen till min ohlmarkska utgåva från tidigt 80-tal finns inte med. Antar att jag skulle kunna scanna in dem om någon är intresserad...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 9:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag skulle förmoda att den översta lilla bilden på den här sidan är ritad av drottning Margrethe. Det är den enda av hennes tolkienbilder jag kan hitta för tillfället. (Någon gång när jag blir stor måste jag köpa den utgåvan. Den ser underbart gedigen ut!)
http://www.foliosoc.co.uk/folio/tolkien.htm

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 10:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
EDIT: Sorry att bilderna blev så stora.

Tack för det. Jag har saknat Tolkiens bild sedan jag råkade radera halva min hårddisk, och det där efter inte gick att hitta Tolkiens bilder på nätet lika lätt som innan.

Tack Tack!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]