Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 12:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 398 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 27  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 7:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Hmm, undrar om ordet månne fanns med i den första upplagan. Tolkien gjorde ju en omfattande revidering p.g.a. The Lord of the Rings. Fast det låter inte heller riktigt troligt, eftersom de revideringarna till viss del var ett steg bort från det "barnsliga" och sålunda borde vi snarare se fler "orcs" i senare upplagor.

Och det är först 1966 som han lägger till förordet där det står att det finns en "orc" eller två i berättelsen ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 7:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Återigen: det finns inget "korrekt" sätt att uttala orch, eftersom Ohlmarks aldrig angav hur det skulle uttalas.

Här är Ohlmarks uttalsanvisning (från Sagan om Tolkien).
Citera:
... i ringtrilogin har han uppfunnit det särskilda namnet orcher (Orcs), på alvspråk yrchsom måste vara en rent onomatopoetisk genrebeteckning för något som man kan kräkas åt (örk! - kräkljud).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 7:19 pm 
Master of Doom

Vilken tolkning... Hur kom han på det där med kräkljud? :?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 7:41 pm 
Redaktionen

Ohlmarxisten skrev:
Danne skrev:
Återigen: det finns inget "korrekt" sätt att uttala orch, eftersom Ohlmarks aldrig angav hur det skulle uttalas.

Citera:
... i ringtrilogin har han uppfunnit det särskilda namnet orcher (Orcs), på alvspråk yrchsom måste vara en rent onomatopoetisk genrebeteckning för något som man kan kräkas åt (örk! - kräkljud).

Hihihi!

Påstod han inte också i samma bok att fallohides "måste vara" baserat på pygméer eller något liknande, eftersom dessa har fodral för att "hide" sina "phalli"? :wink:

Hur som haver tycker jag inte att han är helt entydig här, även om det tycks peka åt att han faktiskt menade att "orch" skulle uttalas med hårt k. Och om han nu menade att "orch" skulle uttalas med hårt k (vilket detta tycks antyda) -- hur resonerade han? "ch" betecknar väl aldrig annars hårt k i svenskan (utom "och" förstås, vilket dock bara är en enda förekomst -- rätta mig gärna!)?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 7:48 pm 
Redaktionen

Ohlmarxisten skrev:
Danne skrev:
Hmm, undrar om ordet månne fanns med i den första upplagan. Tolkien gjorde ju en omfattande revidering p.g.a. The Lord of the Rings. Fast det låter inte heller riktigt troligt, eftersom de revideringarna till viss del var ett steg bort från det "barnsliga" och sålunda borde vi snarare se fler "orcs" i senare upplagor.

Och det är först 1966 som han lägger till förordet där det står att det finns en "orc" eller två i berättelsen ...

Vad vi behöver är The Annotated Hobbit. Där måste det stå när "orc" i så fall infördes i texten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 7:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Citera:

:lol: Säga vad man vill om Ohlmarks, men nog är han underhållande alltid!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 7:50 pm 
Redaktionen

Ohlmarxisten skrev:
Till debatten om det finns en "orc" i The Hobbit:
Tolkien skrev:
goblin is used as a translation in The Hobbit, where orc only occurs once, I think [Brev daterat den 25 april 1954]

Jag skulle dock bli mycket förvånad om någon hittar en "orc" i The Hobbit (utom i förordet eller som del av ett annat ord).

Och, som sagt, jag har inte mitt exemplar till hands, men skall genast börja läsa om boken nästa gång jag hälsar på mina föräldrar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 7:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Danne skrev:

Vad vi behöver är The Annotated Hobbit. Där måste det stå när "orc" i så fall infördes i texten.

Jag har snabbkollat. Det står inget i anslutning till förordet från 1966. Kanske Annotated inte har upptäckt detta?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 7:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Varför är det egentligen intressant om orc förekommer en enstaka gång i någon avpolletterad version av The Hobbit eller inte? Vad spelar det för roll? Jag har glömt hur den här diskussionen började...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 8:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Påstod han inte också i samma bok att fallohides "måste vara" baserat på pygméer eller något liknande, eftersom dessa har fodral för att "hide" sina "phalli"? :wink:

Du kan din Ohlmarks. :) Detta är en del av hans obetalbara teori om att "bushmännen" i Tolkiens födelseland Sydafrika inspirerat Tolkien till hoberna.

Martinus skrev:
Hur som haver tycker jag inte att han är helt entydig här, även om det tycks peka åt att han faktiskt menade att "orch" skulle uttalas med hårt k. Och om han nu menade att "orch" skulle uttalas med hårt k (vilket detta tycks antyda) -- hur resonerade han? "ch" betecknar väl aldrig annars hårt k i svenskan (utom "och" förstås, vilket dock bara är en enda förekomst -- rätta mig gärna!)?

Nej, det är väl inte helt entydigt. Men jag tar det som intäkt för hårt k. Ändringen från "orch" till "ork" uppskattar jag mycket. Måste på den här punkten hålla med om all kritik mot Ohlmarks.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 8:09 pm 
Redaktionen

Den stegrande kamelen skrev:
Varför är det egentligen intressant om orc förekommer en enstaka gång i någon avpolletterad version av The Hobbit eller inte? Vad spelar det för roll? Jag har glömt hur den här diskussionen började...

Det har jag med... Jag tror det började med huruvida det fanns där över huvud taget, men redan då var det extremt OT.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 8:11 pm 
Redaktionen

Ohlmarxisten skrev:
Jag har snabbkollat. Det står inget i anslutning till förordet från 1966. Kanske Annotated inte har upptäckt detta?

I så fall kan det också betyda att orc-förekomsten finns med i alla upplagor. :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 8:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det började på sidan fem av den här eminenta, men inte helt enkelspåriga tråden:

Martinus skrev:
Den blå trollkarlen skrev:
ja, men de är ju typ orcher, fast Tolkien hade inte kommit på dem när han skrev Bilbo.

Fel; se Dannes tidigare svar. Och ordet orc förekommer någonstans i The Hobbit också (vilket framgår av Tolkiens förord), även om jag inte för tillfället kan komma ihåg var.

Sedan började vi (okej, jag erkänner, det var jag) fundera på exakt var "orc" fanns i "The Hobbit". :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 9:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Ohlmarxisten skrev:

I så fall kan det också betyda att orc-förekomsten finns med i alla upplagor. :?

Nej, jag har också kollat i en e-text. Det verkar vara en tidig variant av tredje utgåvan från 1966 som dock saknar det förord som talar om en "orc". Det verkar osannolikt att allas e-texter sulle vara korrumperade.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 9:50 pm 
Redaktionen

Ohlmarxisten skrev:
Danne skrev:

Citera:

Det var faktiskt något av det mest underhållande jag har läst här på forumet på sistone. Tack, Ohlmarxisten!

Förstår inte hur han kom på idén... Engelska "orc" låter inte särskilt mycket som ett kräkljud.

Och han missar förstås att Tolkien inte alls uppfann ordet, utan hämtade det från gammalengelska skrifter. Men det är ju faktiskt inte så lätt att veta.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 398 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 27  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]