Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En lista på mina favoritförfattare
InläggPostat: lör aug 16, 2003 8:06 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Eftersom det framkommit önskemål om ett forum för icke midgårda fantasy har jag nu lagt upp det här!

För att fylla detta med något så slänger jag in en lista på mina favoritförfattare :D


Adams, Richard
Han är mest känd för boken Den långa flykten, en bok som handlar om några kaniners flykt undan människans skövlingar.

Bradbury, Ray
Hans enda riktiga bidrag till fantasy-litteraturen är Oktoberfolket, men allt han har skrivit är mycket läsvärt.

Bulgakov, Michail
En av de få fantasy-författare utanför den anglo-saxiska sfären som jag uppskattar. Hans bok Mästaren och Margarita är en suverän bok om en natt i Moskva när djävulen kommer för att skrämma de troende och straffa de skyldiga.

Donaldson, Stephen
Hans tre första böcker ingår i Krönikan om Thomas Covenant den klentrogne och är tre mycket läsvärda böcker om en antihjälte som på jorden är spetälsk men när han förflyttas till Landet blir han den mäktigaste varelsen där. Psykologiskt intressant är den konflikt han ställs inför när han inte längre tillhör de utsattas grupp utan i stället ska frälsa världen. Det finns ytterligare tre böcker till i den sviten, men de är dessvärre av lite sämre kvalitet.

Howard, Robert E.
Detta är mannen som skapade den mest kände av alla fantasy-hjältar; Conan Barbaren. Problemet är att få tag på bra översättningar av hans böcker så om man vill läsa Howard gör man det bäst på engelska.

Jordan, Robert
Jordan är mest känd för sin bokserie Sagan om Drakens återkomst. Denna handlar om den eviga kampen mellan ont och gott. Mycket av det som står i serien bygger på delar av den värld vi lever i och ger en hemtam och "mysig" känsla när man läser den. Han har förutom denna serie skrivit många böcker om R.E. Howards Conan på ett mycket förtjänstfullt sätt.

Kerr, Katharine
Hon håller på att skriva en romansvit om landet Deverry, ett fantasiland som lånat drag från den keltiska kulturen och mytologin. Silverdolken heter den första boken i serien.

Moon, Elizabeth
Det är inte ofta jag läser ny fantasy som får mig att bli helt hänförd, men Moons Sagan om Paksenarrion är antagligen en av de absolut bästa böcker jag någonsin läst.

Moorcock, Michael
Hans science-fiction böcker finns till stor del översatta, men två av hans fantasy sviter, Erikosë-sviten och Corum-sviten, finns inte i svensk översättning ännu. Hans Elric-svit finns dessvärre i svensk översättning. Läs INTE den utan skaffa Elric på engelska. Alla tre sviterna går in i varandra och bildar en väv kring Den Evige Krigaren. Dessa böcker är mycket läsvärda.

Mårtenson, Bertil
En svensk fantasy-författare! Mårtenssons trilogi Maktens vägar kan mycket väl jämföras med den bästa anglosaxiska fantasylitteraturen. Om man som svensk ska läsa ett fantasy-verk är det inte fel att välja Mårtensson.

Så, spring till biblioteket och låna! Eller ännu bättre, surfa in på SF-bok och KÖP! :twisted:


Johan, som inte vågar ha alviska i sin signatur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2003 11:15 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
Det var en mycket bra inledning på den önskade avdelningen Fantasy utanför Midgård, Johan.

Jag vill tillägga en av mina favoritförfattare: Ursula K. LeGuin. Hennes serie om övärlden är mycket läsvärda och dessutom rikligt prisbelönta. Delarna heter Trollkarlen från Övärlden, Gravkamrarna i Atuan, Den yttersta stranden och den fjärde, avslutande delen Tehanu.

(Delar av följande har tidigare publicerats i Tolkiens Arda – Frågespalten nr 10 2002, 1. Kommentar.)

När det gäller nordisk litteratur som är skrivet av författare som inte i första hand förknippas med fantasy, men som kan härledas till tiden före Tolkien, anser jag att följande förtjänar att nämnas.

Frithiofs Saga (Esaias Tegnér) är en klassisk historia som fullbordades 1825. Här förekommer alver, dvärgar och drakar, allt hårt knutet till den fornnordiska mytologin. Det är lätt att se hur Tolkien inspirerades av detta verk, framför allt vid namnkonstruktioner. Jämför bara namnen Skinfaxe och Rimfaxe. Just det - det är namn på två hästar. Men så lät väl också Tolkien rohirrim motsvara nordmän.

Kalevala, Finlands nationalepos, består av 50 sånger eller runor som har sitt ursprung i andras uppteckningar av finska folksånger i östra Finland och Karelen. Verket sammanställdes av Elias Lönnrot i mitten av 1800-talet och är en fantastisk upplevelse att läsa. Kalevala ger ytterliga några signaler till var Tolkien hämtade mycket av sin inspiration: skapelsemyten och dess mäktiga sång, örnarna, övermänskliga krafter, visdom och skönhet. Det finns en fullständig översättning till svenska, utgiven 1999, som jag rekommenderar varmt (ISBN: 9174860534).

Edda är en benämning på två skilda verk i medeltida isländsk litteratur. Den poetiska Eddan är en samling dikter, främst bevarade i huvudhandskriften "Codex Regius", som är från senare delen av 1200-talet. Den poetiska eddan har tolkats till svenska av bland andra Åke Ohlmarks, vilket kanske skvallrar en del om varför stämningen i översättningen av SOR skiljer sig från originalet. Det svävar som bekant en nordisk klang över den svenska versionen.
Den prosaiska eddan är är ett verk av Snorre Sturlasson från början av 1220-talet. Den är uttryckligen avsedd som en handledning för samtida skalder, men är en oerhört läsvärd sådan.

Till sist vill jag slå ett slag för vikingaromanen Röde Orm av Frans G Bengtsson, utgiven 1945. Den andas samma stämning som Ohlmarks översättning av LOTR, men med mycket humor. Boken har blivit uppmärksammad inte minst tack vare Charlie Christensens utomordentliga serieversion.

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2003 12:28 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:19 pm
Inlägg: 311
Ort: ö-vik
Läser Robert Jordan.
Mycket bra serie, även om den tyvärr kan bli lite seg ibland.
Får vissa ryck ibland och kan läsa flera timmat per dag medan det ibland går nästan flera veckor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2003 1:46 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Tackar, tackar!

Visst är LeGuins böcker om Övärlden fantastiskt bra. Dom kunde mycket väl ha legat på listan dom med :-)

Hon har dessutom skrivit massor med suveränt bra SF.

En annan favoritförfattare är C.J. Cherry, dessvärre tror jag inte att hon är översatt till svenska, vilket är synd...

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2003 5:28 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Min favorit bortsett från Tolkien är Katharine Kerr. Jag längtar efter nästa bok... fast jag har läst att den inte ska komma förrän i slutet av 2004 :( . Man kan i alla fall läsa ett smakprov ur den på www.deverry.com .
Astrid Lindgren är också en favorit, Bröderna Lejonhjärta är nog bland det vackraste jag har läst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 17, 2003 7:22 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Kata skrev:
Astrid Lindgren är också en favorit, Bröderna Lejonhjärta är nog bland det vackraste jag har läst.


Puss på dig!

Jag håller med, det är en kanonbok! Dessutom bara älskar jag Ronja Rövaradotter, jag hade gärna sett ytterligare tio böcker från den världen.

Johan


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 17, 2003 8:04 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Absolut, Ronja är lika underbar! Det är inte många böcker som får mig att gråta även tionde gången jag läser dem, men både Ronja och Lejonhjärta klarar det. Anledningen till att jag inte nämnde Ronja igår är nog att jag nyss läste Bröderna Lejonhjärta igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 3:57 am 
Personligen sätter jag Robin Hobb som en på top-tre-listan över fantasyförfattare. Kanske som tvåa till och med? Har dock inte läst flera av författarna ni nämner. Men Hobb har (oftast) en förmåga att hålla nere heroic fantasy-känslan och samtidigt sjunka djupt in i själen med sina texter. Ett undantag är slutet på Liveship Traders som enligt mig var helt uselt.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 9:02 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
Stephen King har väl skrivit en Fantasy-roman tillsammans med någon annan författare, minns ej vem. Vad heter den boken? Är den bra? Vem var den andra författaren?

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 10:08 am 
Offline
Östring

Blev medlem: tis aug 12, 2003 4:15 am
Inlägg: 36
Ort: Stockholm
Tänker du på "The Talisman" som han skrev tillsammans med Peter Straub?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 11:16 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Även hans romanprojekt (revolvermannen?? Tornet?? Vad heter den??, ska kolla upp det när jag kommer hem!!!) får nog räknas till fantasy.

Talismannen var lite för tunn i mina ögon, jag är inget stort King-fan. (lite Eddings och Brookssyndrom över honom, mycket böcker på kort tid, en del är briljant (som Det) annat är sisådär).

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 8:19 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
OlofS skrev:
Tänker du på "The Talisman" som han skrev tillsammans med Peter Straub?

Jo, det låter bekant. Jag hade en kompis som höjde den över skyarna. Men då jag, likt Johan, inte är något King-fan, tog jag mig aldrig tid att läsa den.
Den ska tydligen vara lite speciell i alla fall då, om jag minns rätt, King ska ha skrivit nutids-delen (?) och Straub fantasy-delen. De ska ha gett helt olika karaktär på språket vilket skulle förstärka upplevelsen. Vad vet jag? Nyfiken är jag fortfarande.

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 9:12 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
Nog för att han är speciell, men jag är lite förvånad att han inte nämnts ännu. Jag tänker förståss på Terry Pratchett. Inte är jag väl ensam om att gilla hans humor? Som en vild fläkt långt från allvarstyngda hjältar och självcentrerade trollkarlar (nåja).
En av mina första riktigt bra datorspelsupplevelser (-95) var med det klassiska Discworld. Jag säger bara DRAGON, DRAGON, DRAGON!

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2003 12:08 am 
Offline
Östring

Blev medlem: sön aug 03, 2003 7:34 pm
Inlägg: 27
Roger Zelanzy är också en intressant att läsa. Hans Ámber serie är riktigt bra.

Raymond E. Feist tycker jag också förtjänas att nämna eftersom den värld han bygger upp i sina böcker är en av de få fantasyvärldar som, enligt mitt tycke, når upp i nästan samma kamplexitet som Tolkiens.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2003 2:19 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag har försökt läsa Pratchett men jag fattade inget... Det är nog inte min typ av humor, eller så tar jag fantasy på för stort allvar. :-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010