Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons maj 06, 2026 4:25 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 9:22 am 
Exakt. Normalt sett följer en författare en röd tråd, men Jordan följer 30 oranga trådar utöver den röda som är bortglömd. Historien finns inte längre, vilket ersätts av, som du säger, kvinnors fnysande, imponerande bystar och annat som upprepas gång på gång på gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 11:06 am 
Östring

Nu håller dessutom RJ på att skriva på prequels, tre st ska det tydligen bli...fantasygenrens John Grisham?

För övrigt måste jag ta att rekommendera Guy Gavriel Kays "The Fionavar Tapestry Book"...fantastskt bra böcker som är de enda (tillsammans med "The Chronicles of Thomas Covenant") som håller i längden (givetvis Tolkien ej räknad där...) Dessutom så har ju Guy Kay varit med och skrivit delar av Silm.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 12:14 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Tack OlofS, för att du påminde mig :-)

Ska hem och läsa om dem redan i kväll!

Ytterligare några som fungerar (i alla fall de fem första böckerna) är Zelasnys böcker om Amber. Väldigt annorlunda, men riktigt bra, i sin enkelhet.

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 4:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Suttit här och läst alla inlägg och inser att jag nog måste börja läsa utom-Midgårdsk fantasy igen. Begravde mig i denna genre som tonåring och vet helt visst att jag läst flera titlar av minst en handfull av författarna som nämts här, men minns inte vad och av vem eller vad som var bra. (Mina tonår ligger en liten bit bakåt i tiden... :? )

Sedan dess har det liksom mest blivit Tolkien, Tolkien och ibland Tolkien... :wink:

Och Harry Potter, på engelska, till en början som en ursäkt för att alls våga läsa dem, ni vet, ska bara fräscha upp engelskan lite...! :oops: Men det är väl knappast fantasy...? Vad är Harry Potter? Barnbok rakt upp och ner?
Never mind! Ska börja läsa mer "icke-Tolkiensk" fantasy helt enkelt, tack för inspirationen! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 6:34 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Hmmm... Harry P. är nog utn tvivel en baarnbok...men för den delen kn den väl vara fantasylitteratur?

Vilken målgruppen är avgör inte genren, även Bilbo kan nog klassas som "barnbok"..

Visst är Harry P. fantasy, fast, enligt mig, litet tråkig, antagligen beroende på att jag är fel målgrupp :-)

Men ungarna hemma ÄSLKAR Harry, så jag har läst böckerna och sett filmernaa OCH köpt all merchandise....

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2003 3:16 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Den första Harry Potter-boken står fortfarande oläst hemma i hyllan. Den har liksom aldrig lockat, jag är nog för gammal... :-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2003 10:01 am 
Östring

Hmm...jag borde nog egentligen vara för gammal för HP, men jag gillar det ändå... :oops:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 21, 2003 9:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hör själv inte alls till målgruppen för Harry Potter, är på tok för gammal, men har blivit fångad ändå. Älskar tonen och språkbruket (eng. som sagt, vet inte hur den sv. övers. är), men kanske beror det mest på att jag skulle älskat att läsa just de böckerna när jag faktiskt var i den ålder de är ämnade för. Och kanske för att jag skulle älska att själv kunna skriva så. :wink:
Oavsett om man själv roas av historierna eller inte har Rowling onekligen lyckats med något ganska viktigt, nämligen att få barn att börja läsa böcker. Hon har förhoppningsvis säkrat en ny generation bokmalar... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 21, 2003 9:49 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

EXAKT!!!!

Och även Eddings (som jag avskyr) ska få en eloge i detta sammanhang... att få yngre personer att läsa fantasy.

Det jag gillar bäst (Bulgakov, Peek, More osv) är ingenting som lämpar sig för personer utan läsvana.

Eddings och Rowlins är då betydligt bättre.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 22, 2003 8:24 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Jadu Haldir, jag är nog i det tidiga stadium där RJ visar sig vara en av världens främsta fantasyförfattare :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 22, 2003 7:07 pm 
Östring

Jag var frälst t.o.m. ungefär bok 5-6 (engelska) nu är jag mest trött på det och försöker klämma mig igenom varje ny så fort så möjligt...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 22, 2003 11:48 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Harry Potter är gripande. Men det är stor skilnad på Fantasy och Fantasy, måste jag säga..
Jag rekomenderar drakväktartrilogin av Andreas Roman! Den är bra. Likaså Den långa Flykten av Richard Adams, den om kaninerna. En del säger att den tillhör kategorin Fantasy, men jag vet inte riktigt vad jag tyckert om den saken.. men boken är i alla fall UNDERBAR!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 23, 2003 2:20 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

När det gäller Robert Jordan så håller jag med om det att han upprepar sig väldigt mycket, vilket blir jobbigt i längden.
Får se hur långt jag läser i serien, eftersom ni säger att den aldrig tar slut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 23, 2003 9:23 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Håller med om att Eddings inte är en toppenförfattare (fick första boken i Elenien gratis och upptäckte att den var samma sak som Belgariaden fast med andra namn :roll: ) Även jag började dock min fantasybana med Stenens väktare och är således Eddings stort tack skyldig.

Vill minnas att Terry Brooks inte heller är en favoritförfattare. Men jag fick en massa Shannaraböcker i present som jag inte vågade säga att jag inte tyckte om och således kände mig tvungen att läsa. Nu är de dock sålda! :)

Ytterligare varning: Gene Wolfe's Den nya solen-böckerna (också en present). Maken till otrevlig huvudperson och totalt oengegerande historia har jag aldrig träffat på tidigare, och jag brukar _gilla_ när huvudperson inte är helt genomsympatisk...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 26, 2003 4:31 pm 
Jag tillhör ju den yngre generationen läsare som gillar rowling och eddings men utan läsvana är jag absolut inte. Jag streckläser i princip alla böcker som jag läser så dom räcker inte så länge och jag får då inte heller särskilt mycket pengar till böcker av mamma och pappa.

Jag vill gärna ha tips på böcker som kan finnas på bibliotek, helst om ni vet att några finns på ett speciellt bibliotek i västerort där jag bor. Fantasyurvalet i "mitt" bibliotek i vällingby uppgår till ungefär Tolkien(mycket), Eddings, Jordan och Rowling (riktigt mycket). Det finns väl en och en annan pratchettbok också.

Den långa flykten är en mycket bra bok som jag har läst några gånger men jag skulle inte vilja kategorisera den som fantasybok. Jag gillar precis som Haleth lite osympatiska hjältar eller inte helt genomgoda personer utan fel på den goda sidan, lite tips på sådana?

Själv läste jag Eddings i heltokig ordning där det slutade med att jag läste Stenens Väktare(bok1) allra sist, det kanske har bidragit till att jag gillar honom så mycket.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]