Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 8:48 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 287 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 20  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 23, 2004 3:49 pm 
Maia

Jag har gjort en lista med ca 50 namn på ställen och personer m.m på min andra dator, men tyvärr så funkar inte den för tillfället men jag kan lägga in den här sen när jag fått igång den

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 23, 2004 3:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Entkona, kanske. Fast det har rätt negativ klang i och med trollkona. Eller entmor?

Entmö låter alldeles förträffligt. Mö är ju jungfru, om än i lite äldre form.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 23, 2004 4:32 pm 
Snaga

Morningstar skrev:
Den stegrande kamelen skrev:
Ordet wife har en direkt etymologisk motsvarighet i svenskan, "viv". Men det ordet tycker jag känns lite för obskyrt och ålderdomligt klingande jämfört med det alldagliga (men i betydelse aningen förskjutna) wife. The Entwives skulle bli "entviven", det låter i mina öron för tillkrånglat och helt enkelt inte bra. Mitt förslag är därför, i all sin enkelhet, "entkvinnor".

Det tycker jag låter som en bra idé. Fast känns inte ordet "kvinna" lite som att det betyder honkön hos människor? Man kanske borde slå mer fasta på att enter inte är mänskliga varelser? Fast "enthonor" låter inte så bra i och för sig..

Túrin Turambar skrev:
På tyska t ex är ju ordet för fru, hustru och kvinna samma ord. Nämligen Frau. Därför tycker jag att använda betydelsen fru inte är helt fel ändå. Om jag fick uppdraget att översätta LotR skulle det nog bli entfruar. Det låter inte så hemskt när man vant sig.

Entfruar är nog en av de bättre översättningsförslagen... Fru kan ju, eller åtminstonde kunde, användas som i tyskan, sombenämning för en kvinna, gift el. ogift.

Morningstar skrev:
Den fångar inte distinktionen gentemot de yngre kvinnliga enter, Entmaidens, som också nämns (och som jag skulle översätta med "entmör").

Fast "entmaidens" tycker jag borde översättas till "entjungfrur". Vad hade förresten Ohlmarks för översättning på "entmaidens"?

Entmö låter mer poetiskt vilket borde tas i beaktningen i detta fall, enterna är ju (enl. min uppfattning) ett poetiskt folk. Det stämmer dessutom betudligt bättre än Ohlmarks entflicka...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 23, 2004 6:19 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ska bara skjuta in att jag inte tycker att det gör något om frågor som orsakar huvudbry i referensgruppens vidarebefordras hit (när det inte avslöjar något om översättningen). "Entwives" är ett utmärkt exempel. Så för min del får du gärna ta upp motsvarande, Danne!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 24, 2004 1:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mitt förslag är därför, i all sin enkelhet, "entkvinnor".

Och varför inte Ohlmarks variant "entiskor"? Här har vi ju en trevlig femininform som den stackars fattiga engelskan inte har någon direkt motsvarighet till, varför inte passa på och utnyttja den? Jo, för att den formen är lite för generell, enter av kvinnkön i största allmänhet. Den fångar inte distinktionen gentemot de yngre kvinnliga enter, Entmaidens, som också nämns (och som jag skulle översätta med "entmör").

Ditt argument mot "entiskor" förefaller vara lika mycket ett argument mot "entkvinnor".

För övrigt tycker jag inte det är ett argument mot "entiskor". Finns det något i Tolkiens text som säger att "Entmaidens" inte är "Entwives"?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 24, 2004 1:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

caligen skrev:
Entmö låter mer poetiskt vilket borde tas i beaktningen i detta fall, enterna är ju (enl. min uppfattning) ett poetiskt folk. Det stämmer dessutom betudligt bättre än Ohlmarks entflicka...

Varför stämmer inte "entflicka"? "Flicka" är till och med en ordboksöversättning av "maiden".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 24, 2004 3:13 pm 
Redaktionen

Ohlmarxisten skrev:
caligen skrev:

Varför stämmer inte "entflicka"? "Flicka" är till och med en ordboksöversättning av "maiden".

Fast "entmö" är väl betydligt bättre, anser jag.

Blev upplyst om att "entiska" inte är bra, eftersom formen främst används om nationaliteter; om man vill bilda ett ord på det sättet vore alltså "entinna" bättre.

Inte min argumentation, men jag håller med om den. Men jag inte helt övertygad om att det är bästa vägen att gå...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 24, 2004 4:10 pm 
Noldo

Eftersom distinktionen mellan entwifes och entmaidens verkar vara närmast densamma som vi har mellan mö/flicka och fru/kvinna så borde alla dessa varianter vara godkända.

Min förkärlek som traditionalist är entmö och entfru.

Samlingsnamn:entinna.

Som alternativ kan vi även lägga in enttant istället för entfru. En äldre artig form som jag dock tror har fått en delvis annan betydelse idag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 24, 2004 9:13 pm 
Snaga

Ohlmarxisten skrev:
caligen skrev:

Visserligen, men jag uppfattar ändå "flicka" som en mindre lyckad översöttning, då mina tankar går till ett kvinnligt entbarn. Treebeard talar drömmande om de sköna mör från sin ungdom.

Danne skrev:
Blev upplyst om att "entiska" inte är bra, eftersom formen främst används om nationaliteter; om man vill bilda ett ord på det sättet vore alltså "entinna" bättre.

Inte min argumentation, men jag håller med om den. Men jag inte helt övertygad om att det är bästa vägen att gå...

Entinna är faktiskt en bra översättning, då den ansluter dessutom till Jätte - Jättinna.

Amid the world of woven trees!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 24, 2004 11:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

"Entfru" tycker jag känns jämbördigt med "entkvinna", jag kan tänka mig vilket som. "Entinna" gillar jag däremot inte så mycket.

"Entmö" tycker jag låter överlägset bättre än både "entflicka" och "entjungfru"!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 25, 2004 7:53 am 
Avar
Användarvisningsbild

rör inte entiskorna :)
gillar det ordet! :)

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 25, 2004 8:11 am 
Maia
Användarvisningsbild

caligen skrev:
Visserligen, men jag uppfattar ändå "flicka" som en mindre lyckad översöttning, då mina tankar går till ett kvinnligt entbarn.

Och för vissa kanske "mö" leder tankarna till en äldre ogift kvinna. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 25, 2004 8:27 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Håller med. Entiska är bra.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 25, 2004 9:19 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Och för vissa kanske "mö" leder tankarna till en äldre ogift kvinna. :wink:

Tror du det? Jag har aldrig associerat "mö" med framför allt äldre. (Brukar använda "nucka" :lol: )
Jag tror att entmö blir mer rätt än både entflicka, entljungfru eller vilken annan svensk lösning som helst. Kan förtydligas med "unga entmör", eftersom betydelsen äldre ogift kvinna trots allt finns.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 25, 2004 10:02 am 
Snaga

Jag skrev:
Entinna är faktiskt en bra översättning, då den ansluter dessutom till Jätte - Jättinna.

Vid närmare eftertanke är entinna ingen vidare översättning, låter för konstlat... :wink:

Jag roade mig med att översäta passagen om entfruarna... jag kom fram till att entmör resp. entfruar nog är den bästa översättningen, följt av entkvinnor

Amid the world of woven trees!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 287 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 20  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]