Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 254 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 9:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Idril skrev:
En liten fundering till, vilken säkert får fler att hoppa ur stolen av ilska: varför är så många här på TA så känsliga och tror att man ständigt är ute efter att förolämpa dem? Är det för att vi tolkiengalningar är vana vid att bli påhoppade av folk som inte förstår oss?

Om du väljer att formulera dig på ett förolämpande sätt är det självklart att folk tar åt sig. Inget konstigt eller specifikt tolkienskt med det. Och om du inte vågar namnge den/dem du syftar på blir det bara fler som tar åt sig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 9:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Tror du inte att det kan ha att göra med att detta helt sker genom skrift? Jag tycker själv att det är mycket vanskligt att att uttrycka sig enbart skriftligt och har en helt annan ton då än när jag pratar direkt med folk. (Jag är sällan så "diplomatisk" i verkligheten som jag är här.) En skriven mening är så mycket lättare att misstolka då man inte får någon hjälp av kroppsspråk och minspel.

Men det är bara en teori och så många fler forum har jag inte erfarenhet av eftersom jag inte hittat någon annan som behåller en god ton. I en jämförelse med andra forum: Är vi mer benägna att ta åt oss då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 10:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Rosie skrev:
Tror du inte att det kan ha att göra med att detta helt sker genom skrift? Jag tycker själv att det är mycket vanskligt att att uttrycka sig enbart skriftligt och har en helt annan ton då än när jag pratar direkt med folk. (Jag är sällan så "diplomatisk" i verkligheten som jag är här.) En skriven mening är så mycket lättare att misstolka då man inte får någon hjälp av kroppsspråk och minspel.

Instämmer. Det krävs ett annat språkbruk på internet än i "verkligheten", och även då uppkommer det oundvikligen missförstånd och irritation emellanåt. Men det gör egentligen inte så mycket, det kan vara bra att rensa luften ibland. Man får bara inte vara långsint!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 9:48 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Ja, jag kan väl bara beklaga om jag upplevs som förolämpande. Eftersom jag tydligen vållar irritation och dessutom själv håller på att bli irriterad, väljer jag att dra mig ur diskussionen - en fördel man har på nätet. Jag ber att få tillönska alla gamla tookar trevliga framtida diskussioner!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 10:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Oj, så slutgiltigt det lät, Idril! Du tänker väl inte försvinna? :(

Jag håller med om det som sagts om svårigheterna med att uttrycka sig på internet. Och ändå har man ju smilies och "utskrifter" (typ *fnissar* och dyl.) till hjälp. Kroppsspråk och tonfall är helt klart av enorm vikt för oss människor.
Men det kanske ligger något i vad Kamelen säger också, att man är lite lättstött eftersom man är van att bli ifrågasatt? Omöjligt är det inte.
Personligen vet jag dock med mig att jag är lättstött, punkt. Nå't att jobba lite med... :roll:

Apropå ingenting, när jag på text-TV läste om lördagens visning av FOTR på 4:an hittade jag följande rad: (på ett ungefär, minns inte exakt) "Frodo samlar ihop ett gäng udda karaktärer, bl.a. en trollkarl, en dvärg och en älva, och tillsammans ger de sig ut på en vandring fylld av äventyr och fasor."
Frodo samlar ihop? Udda karaktärer?? En...älva??? Kunde de inte läst på baksidan av dvd:n åtminstone...? :lol: :roll:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 9:04 am 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 07, 2003 9:52 am
Inlägg: 193
Ort: I love Hjo :)
Vingilot, det var exakt vad jag tänkte! *suckar*
undrar hur många som blev avskräckta av det ...

_________________
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Where do I take this pain of mine
I run but it stays right by my side

MetallicA - Load - Until It Sleeps


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 9:59 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Citera:
Frodo samlar ihop? Udda karaktärer?? En...älva???


Jag minns inte så mycket av själva turen måste jag säga... måste ha druckit för mycket miruvor! :D

Snälla Idril, försvinn inte. Jag tycker inte att du var otrevlig och skulle gärna prata mer med dig. :(

Dessutom vill jag att du ska veta att jag faktiskt anser att det har blivit en ganska så gnällig stämning på sistone och det är inget jag önskar mig mer av. Är man lättstött får man faktistk försöka bita ihop och tänka efter. Det är ytterst ytterst sällan som folk avsiktligt menar att vara elaka mot andra. Så är min erfarenhet åtminstone eftersom jag blivit drabbad av missuppfattningar så många gånger att jag ledsnat ur och brutit med de f.d. vännerna.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 11:49 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Idril: Ingen har upplevt dig som otrevlig! Det är jag fullständigt övertygad om! (Såvida du inte gått fram som en ångvält i trådar jag missat. :wink: Vilket jag betvivlar.) Någon har missuppfattat någon som missuppfattat någon misstänker jag... Om jag är tydlig nog...

Överge oss inte...

:cry:

Idril skrev:
varför är så många här på TA så känsliga och tror att man ständigt är ute efter att förolämpa dem?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 8:16 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Oj, nu blir jag helt rörd! Nu får jag ju själv försöka att inte visa mig lättstött. :)
Rosie: Nej, jag har inte gått fram som en ångvält i några trådar. Jag har inte gått fram alls på mycket länge, eftersom GT-klubben är den enda jag hinner med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 9:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Välkommen tillbaka, det var tomt utan dig. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 30, 2004 7:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Bra Idril! Blev lite orolig där ett tag! :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 08, 2004 12:24 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Känns lite som om den här tråden tappade sugen lite. Hm. Vi får rycka upp oss! :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 08, 2004 11:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ja! Och den som rullade på så bra ett tag, hyste stor förhoppning om dess ljusa framtid...! :wink:
Eh..., då vore det väl på sin plats med ett nytt hett ämne för alla att nappa på och då är hjärnkontoret förstås ekande tooooooooomt... :roll:

Nåväl, om ett par dagar kanske det blir ändring på det. När tideräkningen efter EE inleds... :wink: :D

Åh, en jultråd också, den måste kollas.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 4:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Uuuuh, så trist det ser ut att posta efter sig själv...
Nåja, fick syn på dagens datum 17 dec, och undrade lite för mig själv varför det kändes som et viktigt datum. Var det något jag glömt som skulle göras? Var det månne en årsdag av något som en gång varit betydelsefullt för mig? Hade jag glömt någons födelsedag? Borde jag gå och kolla i filofaxen?
Då uppenbarade sig den enkla sanningen: det är runt datum som detta jag brukat hetsa upp mig inför premiär av den senaste LOTR-filmen...! :roll: :D
Så kan det vara. :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 18, 2004 7:36 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Jo - den där känslan är du inte ensam om, Vingilot. Jag tyckte också det var något som kändes fel denna december. Det var två saker för min del: dels bristen på ny film att hetsa upp sig över, dels att jag på grund av mammaledighet inte deltagit i någon skolavslutning före jul, för första gången sedan jag var sju år gammal! Men oj, vad jag saknar alla trailer om "December 19th" och så vidare.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 254 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010