Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jun 02, 2026 3:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Forumets kvalitet
InläggPostat: lör dec 11, 2004 10:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Herregud, vad trist det här forumet har blivit på sista tiden. Det förs knappt några seriösa diskussioner längre, det skrivs knappt några inlägg längre än två-tre rader. Jag har under nästan hela min tid på forumet brukat läsa allt som skrivs här, via länken "Visa nya inlägg sedan ditt senaste besök", men nu går det inte längre. Det blir alltför trist att plöja igenom så mycket intetsägande småprat för att vaska fram de få guldkornen. Jag kommer istället bara att titta i de avdelningar som speciellt intresserar mig, och kanske också söka på inlägg från de personer som brukar skriva saker jag tycker är läsvärda.

Detta säger jag inte för att klaga på någon. Det är rimligt att majoriteten (eller forumägaren, i de fall där denne bryr sig) bestämmer vilken typ av forum det skall vara, och eftersom majoriteten här tycks vilja ha en chatt så är väl det helt i sin ordning. Jag säger det bara som en förklaring till varför min närvaro på forumet kommer att minska framöver, och som ett tips att om någon (mot förmodan) skulle rikta en kommentar till mig så kan ni inte längre räkna med att jag ser den. Är det något viktigt så skicka i så fall ett PM istället.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 11, 2004 11:05 pm 
Master of Doom

Det kan ju kanske bero på att Tolkien-ämnena har dött litegrann. Översättningsdiskussionerna har stannat av nu när nyöversättningen har köpts av lite fler personer och så mycket redan har sagts inom det.

Filmtrilogin är helt utgiven, även EE, vilket gör att de diskussionerna är på väg att bli färre.

Om själva böckerna tog det mesta som var intressant att säga slut för flera månader sedan.

Det som då återstår är omröstningar, övrigt-trådar, frågesport och småprat. Fast det kanske kan åtgärdas om någon tar upp några riktigt intressanta ämnen om det som forumet från början var tänkt att behandla.

Om du praktiskt taget försvinner, Kamelen så blir du ännu en i raden av trevliga aktiva användare som bara slutar (t ex Katarina, Johan, Proudfeet). Det vore synd.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 11, 2004 11:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vi har ju saker som projektet om Fjärde Åldern... Det finns kanske fler, liknande saker att intressera sig för?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 11, 2004 11:23 pm 
Maia

Túrin Turambar skrev:
Det som då återstår är omröstningar, övrigt-trådar, frågesport och småprat. Fast det kanske kan åtgärdas om någon tar upp några riktigt intressanta ämnen om det som forumet från början var tänkt att behandla.

Om du praktiskt taget försvinner, Kamelen så blir du ännu en i raden av trevliga aktiva användare som bara slutar (t ex Katarina, Johan, Proudfeet). Det vore synd.

Det är mycket tråkigt om du bestämmer dig för att inte besöka forumet längre, kamelen. Det känns som om så många här på forumet som har intressanta åsikter och välskrivna inlägg försvinner, vilket är väldigt tråkigt ochnågonting som jag tycker vi ska försöka ändra på. Ska man endast få diskutera ämnen relaterade till Tolkien (även på övrigt) för att få det mer seriöst? Ska moderatorerna vara strängare och ta bort/flytta inlägg som "spårar ur"?

Senast redigerad av Janna sön dec 12, 2004 5:29 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 1:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Det kan ju kanske bero på att Tolkien-ämnena har dött litegrann. Översättningsdiskussionerna har stannat av nu när nyöversättningen har köpts av lite fler personer och så mycket redan har sagts inom det.

Det borde väl leda till att fler har något genomtänkt att säga.

Túrin Turambar skrev:
Filmtrilogin är helt utgiven, även EE, vilket gör att de diskussionerna är på väg att bli färre.

Ja, filmerna är inte så intressanta i sig tycker jag. Det är inte mycket som återstår efter det att nyhetens behag har försvunnit. Men just nu borde det väl finnas en del att diskutera med anledning av den senaste EE:n.

Túrin Turambar skrev:
Om själva böckerna tog det mesta som var intressant att säga slut för flera månader sedan.

:lol: Túrin, det här var nog bland det mest idiotiska jag läst på det här forumet. Böckerna kan diskuteras i evighet. Ju mer som har sagts, desto mer finns det att säga.

Túrin Turambar skrev:
]Om du praktiskt taget försvinner, Kamelen så blir du ännu en i raden av trevliga aktiva användare som bara slutar (t ex Katarina, Johan, Proudfeet). Det vore synd.

Det bästa sättet att behålla Kamelen och andra är väl att skriva fler intressanta och genomtänkta inlägg. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 7:41 pm 
Master of Doom

Ohlmarxisten skrev:
Túrin, det här var nog bland det mest idiotiska jag läst på det här forumet. Böckerna kan diskuteras i evighet. Ju mer som har sagts, desto mer finns det att säga.

Hur kommer det sig då att samtalsämnena har runnit ut i sanden och inga nya tillskott kommer? Det var nästan så länge sedan som när du blev medlem, senast det fanns ordentligt med samtal om böckernas innehåll och handling. De flesta medlemmar har läst Silmarillion och LotR och inte mer och de är redan genomanalyserade in i minsta detalj.

Visst finns det fler samtalsämnen men det verkar inte finnas någon här som kan upptäcka eller ta upp dem.

F ö anser jag det inte särskilt trevligt att få vad jag säger kallat idiotiskt även om det är bredvid en skrattande smiley. Självklart är det ingen elak mening bakom men jag tar ändå illa vid mig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 8:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Túrin, det här var nog bland det mest idiotiska jag läst på det här forumet. Böckerna kan diskuteras i evighet. Ju mer som har sagts, desto mer finns det att säga.

Hur kommer det sig då att samtalsämnena har runnit ut i sanden och inga nya tillskott kommer? Det var nästan så länge sedan som när du blev medlem, senast det fanns ordentligt med samtal om böckernas innehåll och handling. De flesta medlemmar har läst Silmarillion och LotR och inte mer och de är redan genomanalyserade in i minsta detalj.

Då måste det bero på mig. ;)

Jag tycker att det egentligen bara är The Hobbit och LotR som är intressanta. Alla de andra böckerna anser jag vara sekundära. Men att LotR och Silmarillion skulle vara "genomanalyserade in i minsta detalj"? Du får ursäkta, men jag finner det faktiskt skrattretande. Det är ungefär som att säga att vi idag vet allt om matematik, grammatik, svensk medeltid eller något annat. Varför inte lägga ned forskningen på dessa områden?

Túrin Turambar skrev:
F ö anser jag det inte särskilt trevligt att få vad jag säger kallat idiotiskt även om det är bredvid en skrattande smiley. Självklart är det ingen elak mening bakom men jag tar ändå illa vid mig.

Ja, det var inget bra ordval. :oops: Så det ber jag om ursäkt för. :D Men jag står för det jag sa i sak. Vad du gör är dessutom att ifrågasätta hela forumet. Om det inte finns något mer att säga om de centrala böckerna, vad är då poängen med forumet?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 9:17 pm 
Dúnadan

Det finns mer än ett problem här. För att tala i egen sak: jag besöker forumet i oregelbundna intervaller och har varit borta ett bra tag. Då är det ursvårt att hålla reda på vad som redan har sagts och vilka ämnen som kan anses genomdiskuterade. En del som tillbringar mycket tid på TA och hänger med i diskussionerna finner det irriterande om man tar upp "gamla" ämnen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 9:19 pm 
Master of Doom

Jag menar inte på allvar att det inte finns mer att säga om böckerna men på det här forumet verkar ingen ha några fler idéer. Jag skulle jättegärna se en ökad aktivitet på de delarna av forumet, men jag har inte heller några bra samtalsämnen på lut.

Jag håller med Kamlen om att forumets kvalité har sjunkit men jag hoppas att vi kan reparera det istället för att lämna det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 11:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tycker mig ha märkt en ökning av andelen diskussioner som berör "Övrigt". Nu har jag varit mindre aktiv (pga arbetsbörda IRL), och har loggat in betydligt mer sällan än tidigare, så det kanske märks mer då. Men när ibland långt över hälften av de aktiva trådar man får upp när man trycker på "nya inlägg sedan ditt senaste besök" utgörs av "övrigt"-trådar, då börjar det bli tveksamt om man kan kalla forumet för ett Tolkienforum. Visst finns det ett egenvärde i att vi ska kunna diskutera annat än Tolkienrelaterade ämnen, men enligt min åsikt ligger det en fara i att forumet "späds ut". Och visst har det funnits intressanta och väl läsvärda ämnen i Övrigt-avdelningen, och jag har själv ägnat tid och tangentbordsmöda åt några trådar, men för att vara ett Tolkien-forum så är det väl många sidospår. Enligt min ringa åsikt, alltså.

Och nej, jag har inget patentsvar på hur det skulle göras bättre. Konstruktiv kritik är inte min starka sida, när det gäller forum-upplägg och -skötsel. Men jag håller nog snarare med Ohlmarxisten än med Turin ifråga om Tolkien-ämnets (o)uttömbarhet. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 10:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Med andra ord var det inte bara jag som börjar bli gammal och gnällig... Jag har bara för en liten stund sedan avslutat ett PM där jag skrev vad som i stort sett handlade om samma sak som Kamelen berör. Forumet börjar mer och mer likna chatt och även om jag är helt borta vad gäller den sortens kommunikation så tycks det mig i alla fall som om inte mycket vettigt blir sagt. Men inte är det väl så illa att ämnena tagit slut?

Det är de välskrivna, arbetade inläggen som är kul att läsa och ett inlägg man lagt ner tio sekunder på kanske inte behöver postas alls?

Står det inte nånstans att varje inlägg ska tillföra något?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 9:15 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ehm... då är det lika bra att jag lägger ner verksamheten här för jag hinner knappast skriva några långa, välartikulerade inlägg eftersom jag ofta blir avbruten då det ringer. Och varje gång jag blir avbruten så tappar jag tråden så i ett långt inlägg så händer det att jag efter ett tag inte själv kommer ihåg hur jag tänkt formulera mig och så blir det bara konstigt. :(

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 7:56 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Älva, det hoppas jag verkligen inte att du gör. Jag tycker du skriva bra inlägg, och det är oftast intressant läsning - i alla fall för mig. Ett bra inlägg behöver inte vara långt, det är ju vad inlägget innehåller som är det viktiga. Oavsätt om du skriver ett inlägg på 10 sec eller 40 minuter så kan det vara intressant och tillföra diskussionen något positivt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 8:07 pm 
The Magnificent

Idril skrev:
En del som tillbringar mycket tid på TA och hänger med i diskussionerna finner det irriterande om man tar upp "gamla" ämnen.

Varför skulle man göra det? Om man har något att säga om det redan sagda så är det väl absolut inget fel att ta upp en gammal tråd. Däremot om man inte har något att säga utan bara t.ex. håller med något som någon sa för 9 månader sedan så är det väl kanske onödigt. Själv tycker jag att det bara är kul om några gammla trådar återupplivas om de är intressanta.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 8:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:

Det kommer ju faktiskt två böcker till. :) Utan dalar finns inga berg.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]