Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 254 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 13, 2005 10:43 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ja Rosie, du är i sanning lyckligt lottad, ta vara på det! :)

Uh..., nu får jag skämmas lite... :oops: Vem är denne gröne drake du nämnde? Jag har visst glömt honom/henne. :oops:

Och Akleja: du tipsar väl din Tolkienvän på jobbet om Arda?

Det hade varit kul om det var lite mer blandat vad gäller könsfördelningen tycker jag. Är jättemysigt så som det är nu med, men ändå.

Jag vet inte om jag tror på det där med att fantasy osv ska vara så mansdominerat. Det gjordes väl en koll på könsföredelningen här på Arda för ett tag sedan och jag vill minnas att det blev hyfsat 50-50. Kanske är det bara samma gamla grej som så ofta annars, när killar gör något märks det, när tjejer gör samma sak lägger man inte märke till det. Det finns en schablonbild av den unge tonårskillen som spelar rollspel och plöjer igenom hyllmeter efter hyllmeter med fantasylitteratur, men jag gissar att om man skrapar lite på ytan av den schablonen finner man att var och varannan av tonårskillarna i själva verket är tonårstjejer. Eller kvinnor över 30... :P
Vad tror ni? Jag medger att jag kan var helt fel ute.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 13, 2005 9:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Nja, den där gröna draken kanske bara jag minns som just en liten grön drake. Vi hade en liten diskussion om vad namnet associerade till och det är väl därför jag minns honom. Dessutom var jag inne på vår presentationstråd och uppdaterade mig lite häromdagen och hans presentation var trevlig. Övriga kanske minns honom som Scytax och så vitt jag vet så kanske han är kvar på forumet? (Jag är själv ganska dålig på att vistas därinne nu mer.) Här är han dock inte.

Appropå vår presentationstråd så tycker jag att det är lite synd att den är så pass spridd. Egentligen borde vi byta namn på tråden så att nykomlingar (även om de är sällan förekommande) förstår att det är en presentationstråd. Det kan vara kul att gå tillbaka ibland och uppdatera sig. Ska vi snacka med Johan?

Vingilot skrev:
Eller kvinnor över 30... :P
:lol: Ja, vem vet. Själv är jag väldigt förtjust i spel men har inte riktigt fattat vad rollspel egentligen är. Det finns ju en typ av "brädspel" som väl kallas rollspel? Som du spelar med figurer??? Eller heter det figurspel? :oops: Nu gör åldern sig påmind. Den typen av spel tycker jag i alla fall verkar skitkul! Skulle mer än gärna prova nån gång, men jag är rädd att det åtminstone är dåligt med 30+are på mina breddrader som sysslar med sånt så jag får väl låta det förbli en nyfikenhet. :( (Jag tror att jag är för ung för min ålder.) Red gärna ut begreppen åt mig den som kan.

Däremot (trot om ni vill) förstår jag inte alls tjusningen med fantasy! Harry Potter är väl halvkul och likaså Narnia. Terry Pratchett *gäsp* har jag bara läst en bok av och tyckte mest att den var fånig. Jag hävdar med bestämdhet (och lite på skoj) att Tolkien sysslade med mytologi, inte fantasy. Ingen behöver säga emot mig för jag är ganska tjurskallig på den punkten och vägrar att erkänna att jag inte riktigt sitter inne med hela sanningen då. Det är dock inte själva fantasy-miljön som gör mig såld på Tolkien, utan hjältesagan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 9:24 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Rollspel är ett form av spel där man väljer en karaktär. Slår några tärningar för att se vilka fysiska förutsättnignar personen får. Såsom simkunskap, charm, övertalningsförmåga och styrka etc. Sen bakar man in lite personlighetsgrejer om hur man vill att personen ska vara såsom snäll, elak, bufflig osv.
Sen sätter man sig till bords eller soffs med sina medspelare och väntar på att spelledaren ska dra igång det hela. Det finns färdigskrivna äventyr men många duktiga spelledare skriver sina egna. Det ska gärna vara en person som är duktig på att berätta och engagera och som kan lösa problemsituationer.
Spelet går ut på att spelledaren berättar vad som händer och sen får spelarna tala om hur de agerar. Då slår oftast spelledaren sina tärningar för att jämföra med spelaranas nedskrivna egenskaper för att se om de lyckas med vad de tänker företa sig. Så fortsätter det tills äventyret är färdigspelat eller alla deltagarna blivit dräpta (vilket är mycket ovanligt). Efter spelomgången så kan man uppgradera sina färdigheter. Spelledaren väljer vad han/hon tycker är en lämplig färdighet att förvärva i enlighet med vad som skett under spelets gång.

Dt var väl lite i korthet och så som jag upplevt det i rollspelens värld. Jag gav snart upp det för äkta vara såsom lajv.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 10:24 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jamen då var det ungefär som jag trodde då. Låter kul som sagt var. Ungefär som ett dataspel fast utan det uppskruvade tempot och med riktiga människor man kan umgås med samtidigt. Men visst kallas väl även lajv för rollspel ibland?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 10:42 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ja men i såna fall som: levande rollspel.

Fick precis reda på att vi får en lägenhet som vi var och tittade på förra lördagen! Överlycklig!
Äntligen kommer vi närmare stan! :D :D :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 5:19 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 18, 2004 11:14 pm
Inlägg: 28
Ort: Fylke
Jag gillar rollspel, framför allt att skriva äventyr och kampanjer (jag är spelledare i vår lilla grupp som består av mig, maken/ex-maken som just nu är min särbo :roll: , mina båda bröder och flickvänner och kompisar till dem...).
Å andra sidan är jag riktigt fantasybiten och spelar även dataspel, läser annan fantasy än Tolkien även om INGEN når upp till samma höga klass, och ser fantasyfilmer - Willow är en favorit, ehh kanske mest för att Val Kilmer är så snygg.... Dräggla! :wink:
Har även klämt en och annan science fiction-bok i mina dagar - Isaac Asimovs stiftelse-triologi är en favorit, Arthur C Clarkes böcker om Rama är också favoriter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 15, 2005 8:29 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Willow är jättemysig! Labyrinth är också en favorit.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 7:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Akleja skrev:
Arthur C Clarkes böcker om Rama är också favoriter.

Instämmer! Gillar även 2001-serien. Och Carl Sagan's Contact (som inte riktigt gjordes rättvisa på film, som så ofta annars). Har egentligen större "läserfarenhet" i sci-fi genren än fantasy.

Rosie: jasså, Scytax! Honom minns jag förstås. Jag trodde det var någon som hette Gröna draken. Och nej, honom har man inte sett på länge. Men inte heller jag är särskilt flitig besökare på de andra trådarna numer, så han kanske finns där någonstans. Han gillade väl trädgårdspyssel? Borde vara med i vår odlarhörna...

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 8:47 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Scytax var väl namnet på en drake i Dödens Port-serien? Kanske därför du tänker på drake när du läser namnet?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 7:23 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:01 pm
Inlägg: 43
Nu har jag smugit i skuggorna en tid men jag har uppdaterat mig på vad som sagts med jämna men glesa mellanrum...

Rosie, tack de för orden om min presentation!

Jodå Vingilot, jag är här och tassar allt som oftast men tyvärr har det varit mer i det fördolda under en lång tid.

Älva, finns namnet Scytax i serien du nämner? Jag har inte läst dessa och är lite nyfiken då jag försökte att hitta på ett namn att använda på Internet som inte var upptaget, vilket var fallet med alla andra förslag jag hade.

Akleja: Välkommen till ett forum med mycket trevlig ton och spännande medlemmar!

Vi får se om jag kan hitta en balans mellan att inte ens slå på datorn och att hänga framför den för jämnan...

//Den gröna draken :wink:


Senast redigerad av Scytax lör feb 19, 2005 12:01 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 7:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jaha, se där ja... Sicken trevlig överraskning!

Stanna gärna på en kopp te... :D

Jo, din presentation andas lite eftertanke och lugn. Jag gillar människor som tänker tankar. (Och det är väl av den anledningen jag fastnat här. :) )

Äntligen har jag hittat en avatar som står still...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 10:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Vilken mysig avatar du skaffat dig, Rosie! Den gillar jag! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 10:54 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Instämmer med föregående talare. Eh... skribent. Och så perfekt till hennes "efternamn".

Det var ju trevligt att du inte försvunnit Scytax, och jag har viss förståelse för det svåra i balansgången mellan allt och inget...! Men jag hoppas vi ser dig här ibland i fortsättnignen. ("Take off that ring, your finger looks better without it!" eller hur var det han sa den gode Bombadill?)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 10:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Väl formulerat Vingilot!

Och tack så mycket ska ni ha för avatar-berömmet. Jag har letat länge efter den perfekta. Ni har ju själva båda två några av forumets mera avundsvärda avatarer. Kamelens vinner nog hela forumet till och med i avundsvärdhet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 10:33 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Scytax: Jag är faktiskt inte säker på att det var rätt namn på den draken (som inte var en drake) men det var nåt liknande.

Håller med om din avatar Rosie. Mycket fin! Gillar vackra höstlöv.

Roligt att herrarna hör av sig så vi vet att ni finns där ute. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 254 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010