Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 4:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag såg det.
Men jag ska inte hela se hela dokumentären förren jag har läst boken.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 5:04 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 20, 2003 10:13 am
Inlägg: 1981
Ort: Hemma
mamma berättade att den gick så jag spelade in den. tyckte att jag skulle läsa ut boken innan jag såg den... har kommit halvvägs med den på engelska så det tar väl nån vecka eller så. har lite för mycket prov den här veckan för att kunna läsa mer... :(

_________________
Zis is ze German Coastguard. What are you zinking about?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 6:48 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det var en mycket bra dokumentär som bevisade att tempelriddarna inte var inblandade i någon "Graal-affär", att katarerna med all säkerhet inte heller hade något med myten att göra, att Rosslyn Chapels enda anknytning till graalen är falsk, att Prieuré de Sion inte existerade och lite annat. De tog för det mesta upp de argument jag brukar använda mot boken, fast jag lärde mig även en hel del nytt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 7:09 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Fast du förstår väl att den var bekostad av kyrkan? :P

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 7:16 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det tror jag inte. :)

Jag vet att flera av de saker de tog upp är sanna.

Dessutom avfärdade de ju inte teorin om att det fanns en kvinnlig lärjunge (dvs Maria Magdalena).


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 7:18 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Nej och personen på målningen såg onekligen feminin ut.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 9:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Även om Jesus var guds son så hade han en människas kropp :D

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 10:19 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är där fantasyn kommer in tycker jag.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 10:48 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Túrin Turambar skrev:
De tog för det mesta upp de argument jag brukar använda mot boken


Argument mot boken som sådan, eller mot boken som faktakälla? Jag förstår verkligen inte varför just den här skönlitterära boken ses som någonting annat än ett skönlitterärt verk, och bedöms efter andra kriterier...

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 11:09 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 23, 2003 8:09 pm
Inlägg: 69
Problemet är ju att författaren i början av boken hävdar att alla fakta om hemliga sällskap o s v stämmer. Det är litet småäckligt tycker jag, särskilt som det verkar som om väldigt många sväljer allt han skriver med hull och hår. Därför behövs diskussioner och dokumentärer, om inte annat så för att lära folk källkritik. Särskilt som Tony Robinson leder den :)

Dessutom tycker jag att det är en ruskigt dålig bok, men så gillar jag inte deckare o dyl (fast jag har nog bara läst Agatha Christie förstås...).


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 22, 2005 9:14 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Och hur vet vi att Preiure de sion inte existerar?
Om det är ett hemligt sällskap så tror ni att de vill bli avslöjade.
De tycker nog att det är bättre om folk tror att de är påhittade.

(Nu kommer jag förmodligen bli påhoppad igen)

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 22, 2005 9:57 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Du kommer inte bli påhoppad. Men tyvärr kommer du få bevis att The Priory of Sion, som boken beskriver dem, inte existerar. (tryck på länken, så kommer du dit).

Jag vet att källhänvisningen inte är den bästa. Vem som helst med granskning skulle nog kunna ifrågasätta sidans äkthet. Det finns dock fler sidor som stödjer den motbevisningen som jag nyss hänvisade till. Jag har bara inte ork att leta upp dem.

Här finns ett smakprov på vad som stod i sidan.

[quote="Författaren, i http://www.lisashea.com/hobbies/art/priorysion.html,]Priory of Sion
The ORDER of Zion is an organization that has been around since the middle ages. But the PRIORY of Sion is a brand new group that was just out for fun.

In 1956, four guys decided to have some fun, and created their own little group called the "Priory of Sion" (Prieure du Sion). They named it after a nearby mountain with that name. As was required by law, they filed papers to create their group. The French Government listed them as a known organization in 1956 as a result. The president at the time was André Bonhomme, and another member was Pierre Plantard. In 1996, Andre told the BBC: "The Priory of Sion doesn't exist anymore. We were never involved in any activities of a political nature. It was four friends who came together to have fun. We called ourselves the Priory of Sion because there was a mountain by the same name close-by. I haven't seen Pierre Plantard in over 20 years and I don't know what he's up to but he always had a great imagination. I don't know why people try to make such a big thing out of nothing."

However, Pierre Plantard was a con-man who in fact went to jail for 6 months for his games. Back in 1942 he'd formed the Order of Knighthood called the Alpha Galates, to take advantage of people. He decided to do the same thing with his new Sion group. While the group was really about low-cost housing and put out a little leaflet called "Circuit" to talk about it, Pierre decided to do bigger and better things with his newly formed group.

Pierre developed a whole storyline, claiming he was descended from kings and that there were secret documents in the Rennes-le-Château. Unfortunately for him, he ran completely afoul of the law in his forged documents and was brought to court. Here he admitted that they were forgeries. In fact, his genealogy that tied him to French kings was stolen word for word from a history article.

So while an Order of Sion existed back in the 1600s, the group active from the 1900s onwards was a "joke group" incluing a con man who has admitted to his misdeeds.


Jag ber om ursäkt för att dessa bilder kan överarbeta de långsamma datorer som lär användas. Men jag vill bara visa dem inför allmänheten.

Enligt Dan Brown är det denna bild som en viss person hänvisar till. Ni märker väl de detaljer som den personen skröt om.
Bild

Och här är en person i mängden. Ni som har läst boken får nog några igenkännanden.

Bild

Till slut kommer vi till kniven. Enligt min mening är det Petrus som håller den. Det ser lite märkligt ut, med den konstiga vinkeln på hans hand. Men det kan väl hänvisas till alla ommålningar som lär ha utförts sedan målningen började falla sönder.
Bild

Om bilderna är för stora, kan jag editera bort dem och istället hänvisa till sidan som visar dem.

ps. Det finns väl ingen här som inte har läst hela boken? Jag vill verkligen inte avslöja för mycket av vad som kommer hända.
_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 22, 2005 10:21 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag har inte läst den men det gör ingenting om ni avslöjar. Jag har inte tänkt att läsa den än på ett tag i alla fall. Det finns andra projekt som väntar.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 24, 2005 10:21 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Jag passar på att lägga detta inlägget här eftersom det egentligen handlar om "Änglar och Demoner".

Vi vet att Prieuré de Sion var en bluff men hur är det med det hemliga sällskapet i boken "änglar och Demoner" som kallas Illuminati. Vad vet vi om det?

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 24, 2005 3:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Aiwendil skrev:
Jag passar på att lägga detta inlägget här eftersom det egentligen handlar om "Änglar och Demoner".

Vi vet att Prieuré de Sion var en bluff men hur är det med det hemliga sällskapet i boken "änglar och Demoner" som kallas Illuminati. Vad vet vi om det?


Illuminati är ett riktigt sällskap tror jag, jag har hört talas om dom innan jag hörde talas om Änglar och Demoner.
Nån som vet mer?

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010