Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 28, 2026 10:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 16, 2005 10:57 am 
Maia
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
Who is more evil? The evil guy or the guy who follows him? :wink:

:D

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 07, 2005 10:23 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Citera:
Who is more evil? The evil guy or the guy who follows him?

Kom direkt att tänka på det här:

"..that spirit whom the Eldar called Sauron, or Gorthaur the Cruel.. In all the deeds of Melkor the Morgoth upon Arda, in his vast works and in the deceits of his cunning, Sauron had a part, and was only less evil than his master in that for long he served another and not himself." The Silmarillion

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 27, 2006 5:50 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Líndaletaro skrev:
Boop bop-a-doo-bop! :D Den är så bra!

Men Ungoliant var väl inte den ondaste? Hon var ju bara hungrig.

Ja och om man är hungrig får man göra vad man vill :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 12:12 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, nej, det här med ondska är ju svårt. Vad är det? Mer än avsaknad av godhet.

Den som har frihet att välja sina egna handlingar, och väljer handlingar som förstör för andra, är enligt mig mer ond än de i ondskans tjänst, dvs slavar som tvingas till ondska.

Gollums ondska styrs ända från början av Saurons vilja, och han är därför inte i egentlig mening ond. Han har "bara" dålig karaktär. Men var går den gränsen? Hade Melkor dålig karaktär? Jo, ganska så...! Men stod det honom fritt att handla annorlunda?
Jag menar - Ilúvatar har ju skapat honom just så som han är.
Detta är en av teologins stora frågor. Vem bär ansvar för det onda: Gud eller Satan?

I västvärlden är det mycket vanligare med "the good guys and the bad guys". Inom österländsk filosofi talas det mycket mer om goda och onda sidor inom oss (yin-yang t ex).

En som verkligen var fri att välja var ju Saruman. Jag kan nog tycka att han på ett sätt är den ondaste i Midgård. Han ikläder sig förrädarens roll, vilket är mycket värre - ur ett perspektiv - än de "ärligt" onda, som Melkor och Sauron var.
Saruman stod på "the good guy's" sida, men av ren feghet bytte han sida (jag menar att han vände kappan efter vinden, när han trodde att Sauron skulle vinna), och samtidigt törstade han efter egen makt... :shock:
Mycket vill ha mer. Jag menar: han var inte direkt maktlös innan.

(Jag kan inte låta bli att förundras över Manwe's val av förkämpar. Två blå trollkarlar som drar vidare och försvinner. En brun som blir lite av en föregångare till flower-powerrörelsen. Och så Saruman... Här har Saruman fladdrat runt som pålitlig maia i hur många eoner av tid som helst - minns inte Ardas ålder nu - och på bara några fjuttiga årtusenden halkar han in i Ortanc, får tag på en palantir och - pladask! - snärjer Sauron honom. Saruman säger: Tack för kaffet, men nu ska jag bli ond och ha en ring att styra människor och alver med. Hur gör man nu en uruk-hai, tro...?)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 05, 2006 5:08 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Intressant, jag anser att gollum är ond men att det inte är hans fel. Sen kan man fråga sig om de ondaste verkligen är de med mycket makt, även ickemäktiga kan väl vara onda.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]