Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 6:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kartor
InläggPostat: lör jul 09, 2005 11:55 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
vet inte om detta är rätt forum...hursomhelst:

jag hittade den här sidan med kartor över Gondor (och öäven en världskarta över hela östra kontinenten samt mer detaljerade kartor över söderns riken): http://www.szurkulet.hu/Multimedia/Kepek/01_Terkepek/kep_terkepek2.htm

den kanske redan är välkänd för de flesta här, isåfall kan ni ju bara låsa tråden, men jag undrar hur pass korrekta dessa kartor är? har Tolkien gjort dem själv? har han ''godkännt'' dem? eller är det bara en amatörs gissningar?
är särskilt intresserad över de mycket detaljerade kartorna över Osgiliath och Pelarhir (samt ett antal mindre städer).

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 09, 2005 2:28 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör okt 23, 2004 2:35 pm
Inlägg: 647
Jag har aldrig sett dem förut och jag tycker att det var ganska intressant att titta på dem. Jag har dock inte kollat så noga ännu.
Tolkien har inte gjort dem, och knappast heller godkänt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 09, 2005 6:42 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
oj...först nu jag upptäckte att det fanns fler sidor...en del av kartorna (på de andra sidorna) är från trilogin, Silmarillion och David Days bestiarium...
finns en rätt snygg detaljkarta över Minas Tirith bland annat.

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 10, 2005 9:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Attans snygga kartor, somliga av dem. Några har ju Tolkien himself gjort och några känner jag igen som Karen Wynn Fonstad's men flera av dem har jag aldrig sett.

Huruvida de är "sanna" eller inte får väl vara upp till var och en. Läs noggrant de stycken som utspelar sig i trakten som kartan visar samtidigt som du håller ett öga på kartan. Stämmer den med beskrivningen eller inte? I de miljöer där Tolkien inte försåg oss med en karta har vi ju bara hans ord och vår egen fantasi som facit.

Men nog kan det vara frustrerande ibland att inte veta om det var så här det såg ut då det begav sig. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 9:00 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
Nästan alla kartorna kommer från rollspelet Middle-earth Role Playing, producerat och distribuerat av Iron Crown enterprices, copyright Tolkien Enterprises. Jag äger själv flertalet av dem.
De är sanna såtillvida att de följer JRR Tolkiens beskrivning, där det finns en sådan. Med andra ord är mängder av platser, namn, kustlinjer, berg med mera påhittade och godkända av Tolkien Enterprises. Inte av JRR Tolkien själv.

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010