För det första så anser jag att vi låter bli att propagera för en eller annan religion på det här forumet. Det kan lätt bli en obehaglig stämning när någon går in och påstår att den har rätt och bär på den aboluta sanningen och alla andra är förtappade som inte följer den eller den tron.
Men om folk verkligen vill diskutera religion så skapa en ny tråd för det i övrigt men jag avråder å det bestämdaste från att diskutera religion eller politik. Tidigare erfarenheter har visat att det lätt kan bli infekterat. Vi bör respektera och acceptera att vi alla är olika och att sanningens väg kan se mycket olika ut för olika individer. Eftersom vi är just, individer.
Som svar på ditt inlägg Pallando:
1. Alla måste få ha sitt eget tycke angående detta och om du anser att det är sant till 100% så får du gärna tycka så. Acceptera gärna att andra är av en annan åsikt.
2. Det finns inga bevis för att Jesus skulle ha gått på vatten men tankens kraft är stark och vad jag vet så finns det många yogier i bl.a. Indien som kan utföra de mest fantastiska saker. Så en omöjlighet är det inte.
3. Det är också ett uttryck för en åsikt men förringa inte de som faktiskt tycker att det är både givande och roligt att göra så.
5. Nästan alla våra ritualer runt midsommar och jul och de andra högtiderna har skapats om i efterhand av kyrkan för att passa in i den kristna tron när folket vägrade gå ifrån sina gamla seder och bruk.
7. Var väääldigt försiktig med hur du formulerar uttalanden om andra personer. (ett tips bara

)
8. Livets ord och Jehovas vittnen bl.a. är sekter.
9. Tolkien själv ogillade att folk försökte läsa in allegorier i hans verk. Att hans värld har mågna kristna värderingar är väl inte så konstigt eftersom han själv var troende katolik.
Jag vill inte förringa vare sig din tro eller ditt val av livsväg men man bör vara öppen och låta andra människor få välja den väg de själva vill, utan krav på hur det ska gå till. Ingen tycker om att bli mästrad eller förlöjligad.
Tack för ordet!