Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör apr 18, 2026 2:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 15, 2005 10:40 pm 
Uruk

Jag tycker personligen att det är upp till var och en att tycka vad man ska tro på.

Men måste ju ändå kunna diskutera vad man tycker och att man inte gillar visa religioner det är ju upp till var och en..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 19, 2005 3:50 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 6:26 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 19, 2005 3:55 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tycker det var ett ypperligt meddelande. Den fria viljan råder i Arda. :lol: 8)

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 26, 2005 7:36 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:37 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 26, 2005 7:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Swiss skrev:
När jag läste Ainulindale och Valaquenta idag igen om hur Eru skapade världen och om valar och deras musik och samtidigt hörde vinden och vattnet utanför tänkte jag att det var Manwe och Ulmo som höll på. Visst kan man tro på att det som står i Silmarillion är sant och att verkligheten bara är illusioner. Kanske levde det alver i Sveriges skogar någon gång. Man kan nog tro på vad man vill och vad man än väljer att tro på så kommer det visa sig vara det rätta. Jag blir hellre troende på Tolkiens värld än jag blir kristen eller hinduist eller dylikt iallafall. Verkligheten är ju faktiskt vad man gör den till.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för eventuellt tidigare ogenomtänkta inlägg i den här tråden.

Ingen fara, vi gör alla misstag ibland. :)

Brukar också tänka att det är Manwë som är igång när jag står i en härligt frisk vind och ser träden vaja för fullt. Tycker mest det är ett sätt att göra vardagen lite mer spännande och roligare. Verkligheten är vad man gör den till, så sant som det är sagt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 27, 2005 10:00 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nu är vi inne på verkligt intressanta banor Nerloth! Efter att ha läst om Castanedas böcker där lärarna påpekar gång på gång att han måste kasta av sig sin världsbild för att förstå vad han ska kunna åstadkomma. Att vi alla har lärt oss hur vi ska se på världen, inte att se världen som den är.

En gång i tiden kände jag en märklig kvinna som hade gåtfulla egenskaper. Hon berättade om en konstnärinna som brukade måla alver. Hon gick helt sonika ut i skogen och såg dem och målade därefter av vad hon såg. Fick se en del av hennes bilder, dock inga alver, och de var fantastiska!

Alver har ju t.ex. funnits med i vår nordiska världsbild för sådär tusen år sen. Man vet ju inte var våra förfäder fick idéerna ifrån.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 27, 2005 8:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Nu är vi inne på verkligt intressanta banor Nerloth!

Sannerligen. Gillar temat i Castanedas böcker. Jag tror att om fler människor var öppna och inte hade så förutbestämda idéer om vad som är verkligt och inte så skulle det vara lättare att upptäcka saker som av vissa anses som övernaturligheter. Om fler t.ex. skulle börja tro på och praktisera magi så skulle det bli allt tydligare att det är något som faktiskt finns och fungerar.

Jag har också mött alver i skogen, även hourns (vet inte vad de heter på svenska) och enstaka enter, men det har oftast varit väldigt "subtila" möten... :) Men det kan jag säga att jag vet att jag ALDRIG hade mött dem om jag hade gått runt och trott att de inte finns. Ens tankar påverkar ens perception i väldigt hög grad...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 28, 2005 8:30 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ett öppet sinne bör följa varje människa med andra ord. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 28, 2005 9:07 am 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:38 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 28, 2005 10:28 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nu börjar vi komma från ursprungsämnet här men vad vi talar om i stort är ju tanken på hur vi ser världen. Du har lärt dig att se världen på ett visst sätt och därför ar du bunden av den. Men om man kunde släppa på sina förutfattade meningar om den så... vet man aldrig vad som skulle kunna vara möjligt. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 29, 2005 5:53 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:45 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 15, 2005 11:27 pm 
Hobbit

Bergh skrev:
Först uppenbarade sig Gud för judarna, (GT blev skrivet) de misstolkade dock Guds ord och misslyckades att följa hans intentioner.

Gud uppenbarade sig då för Jesus (NT blev skrivet och kristendomen född), men även då blev det inte som det var tänkt.

Gud uppenbarade sig då en tredje gång, för Muhammed (Koranen skrevs, Islam bildades) och då blev det hela rätt (enligt Islam).

Sanning är att Gud uppenbarade sig en FJÄRDE GÅNG, för Tolkien! Gud uppdrog åt honom att närma sig problemet från ett annat håll för att på så sätt lyckas frälsa mänskligheten och få dem att följa Guds verkliga intentioner... Nu blev allting tillrättalagt och sanningen om världens uppkomst och dess historia kom i dagen. :wink:

Så Tolkien behöver inte glömmas, bara sättas i ett gudomligt sammanhang. :)

Dom där tankebanorna har jag med haft, kanske inte så jätte seriöst men...

Tolkien visste troligvis hur vår värd skapades, men om han skulle lägga fram det som en bok likt bibeln skulle han nog inte bli så seriöst uppfattad..
Det är bättre att skriva en bok som med mycket mystik runtkring, man ville troligtvis inte göra om samma misstag med bibeln och alla krig som kommit med religionen.
Tolkiens verk har ju verkligen spridits runt om våran jord med fredliga och kärleksfulla budskap som förenar mänskligheten :)
Och i Silmarillion får man ju svar på vad ondskan kommer från, det får man inte i bibeln :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 29, 2007 4:18 am 
Dúnadan

Raderade det förra jag skrivit. Tja alltid en tanke med en Silmarillion baserad religion.

Senast redigerad av Pallando mån sep 16, 2013 2:39 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 29, 2007 10:13 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

För det första så anser jag att vi låter bli att propagera för en eller annan religion på det här forumet. Det kan lätt bli en obehaglig stämning när någon går in och påstår att den har rätt och bär på den aboluta sanningen och alla andra är förtappade som inte följer den eller den tron.
Men om folk verkligen vill diskutera religion så skapa en ny tråd för det i övrigt men jag avråder å det bestämdaste från att diskutera religion eller politik. Tidigare erfarenheter har visat att det lätt kan bli infekterat. Vi bör respektera och acceptera att vi alla är olika och att sanningens väg kan se mycket olika ut för olika individer. Eftersom vi är just, individer.

Som svar på ditt inlägg Pallando:

1. Alla måste få ha sitt eget tycke angående detta och om du anser att det är sant till 100% så får du gärna tycka så. Acceptera gärna att andra är av en annan åsikt.
2. Det finns inga bevis för att Jesus skulle ha gått på vatten men tankens kraft är stark och vad jag vet så finns det många yogier i bl.a. Indien som kan utföra de mest fantastiska saker. Så en omöjlighet är det inte.
3. Det är också ett uttryck för en åsikt men förringa inte de som faktiskt tycker att det är både givande och roligt att göra så.
5. Nästan alla våra ritualer runt midsommar och jul och de andra högtiderna har skapats om i efterhand av kyrkan för att passa in i den kristna tron när folket vägrade gå ifrån sina gamla seder och bruk.
7. Var väääldigt försiktig med hur du formulerar uttalanden om andra personer. (ett tips bara :wink: )
8. Livets ord och Jehovas vittnen bl.a. är sekter.
9. Tolkien själv ogillade att folk försökte läsa in allegorier i hans verk. Att hans värld har mågna kristna värderingar är väl inte så konstigt eftersom han själv var troende katolik.

Jag vill inte förringa vare sig din tro eller ditt val av livsväg men man bör vara öppen och låta andra människor få välja den väg de själva vill, utan krav på hur det ska gå till. Ingen tycker om att bli mästrad eller förlöjligad.

Tack för ordet!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 29, 2007 10:23 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Flytta religonsdiskutionen till religionstråden istället?

Då folk kan välja själva?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]