Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons maj 06, 2026 5:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 26, 2003 4:32 pm 
Glömde skriva in username, var jag som skrev inlägget ovan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 26, 2003 6:45 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Anonymous skrev:
Den långa flykten är en mycket bra bok som jag har läst några gånger men jag skulle inte vilja kategorisera den som fantasybok.

Fantasy är mycket större än bara Tolkien och hans ättelägg...

Även saker som Star Wars skulle jag vilja kategorisera som fantasy. Fantasy för mig är en bok/film vars handling inte skulle kunna ha utspelat sig i vår verklighet, vare sig i går, idag eller i morgon.

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 27, 2003 8:16 pm 
Sinda

Har läst WoT, fram till bok 10 ungefär. Kan hålla med om att det är ganska mycket fnysningar av kvinnorna och ganska mycket prat om odugliga karlar. Kan få ett ryck ibland och sträck läsa två böcker för att sedan inte läsa serien på några veckor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 30, 2003 10:49 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Så sant så.
En del av böckerna är väldigt sega att läsa, medans man kan sluka andra på någon dag, för att sedan åter läsa en av de segare...

Inläggsrubrik: Re: Stolpskott och varningar!
InläggPostat: tor sep 11, 2003 1:01 pm 
Dvärg

Johan skrev:
När vi ändå håller på och diskuterar fantasy utanför Midgård vill jag passa på att ventilera min aversion mot två författare, som hade gjort världen en tjänst genom att inte publicera en enda bok...

Dessa är David Eddings och Terry Brooks.

Värdelös smörja, osammanhängande texter och karbonkopior av riktig litteratur!

Om ni inte har läst något av dessa "författare" så har ni inte missat något!

Johan

Hmm... nu är du väl lite hård Johan...

Jag kan hålla med om att Eddings inte är den mest djuplodande författare som lånat Fantasyn sin penna, men han är en underbar inkörsport för unga, oerfarna läsare. Man måste trots allt inse att det inte är alla förunnat att klara av att läsa Tolkien, och liknande, vid unga år. Jag anser att Eddings är en mycket bra "barnfantasy"-författare och jag har övertalat min mamma, som är mellanstadielärare, att rekomendera Edddings till elever som inte funnit glädjen i läsandet ännu. Böckerna är lättlästa och historiena är lätta att följa. Dessutom tycker många av de yngre läsarna om när de onda är riktigt onda och de goda är genomgoda... och när man kan lita på att alla goda huvudpersoner kommer att klara sig helskinnade.

Vad gäller Terry Brooks så reagerar jag mest på hans uttalanden á la jag-skiter-i-vad-alla-tycker-bara-jag-får-pengar... :evil:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 11, 2003 8:54 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Visst kan Eddings fungera som inkörsport till fantasyn som genre. Men varför inte läsa en bra bok från början?

Det finns faktiskt betydlig bättre inkörsportar:

Ursula K LeGuins böcker om Övärlden

Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter

Alexander Lloyds böcker om Taran

Inger Edelfeldts Robin och Missne

C. S. Lewis Naraniaböcker

JRR Tolkiens Bilbo

Allt av Edith Nesbith

Listan kan görs längre... Harris, Gripe, Swan, Pierce, Cooper, kort sagt de flesta som skrivit fantasy för yngre publik.

Eddings är och förblir en kiosklitteraturförfattare som inte skulle sälja en enda bok om inte unga männsiskor som är intresserade av allt som är fantasy köpte hans böcker.

Eddings gav för några år sedan ut en "vanlig" bok under pseudonym, som inte sålde alls. Som författare tillhör han det absoluta bottenskiktet. Dock är han flera gånger bättre än Brooks, som, ursäkta språket, "suger skit ur död hund".

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 12, 2003 12:43 pm 
Dvärg

Sant, sant... men jag hävdar fortfarande att det är en bra förstabok, framförallt för unga killar. Detta beroro till stor del på det faktum att han inte är en djupsinnig och mångbottnad författare... dessutom har flera av de böcker du nämnde fått en - ibland oförtjänt, medges - "barnboksstämpel" som gör att många unga (killar) drar sig för att läsa dem, något som dock Eddings inte har...

"ur en död hund" sa du... hmmm... ##mental bild skapas## Arrghh!!! :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 12, 2003 12:52 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Jo jag får väl hålla med om att för unga grabbar är Belgarion inte lika töntigt som t.ex. Ronja Rövardotter eller Prins Caspian.

Men just därför är det ju viktigt att vi som är lite äldre, och vana läsare, propagerar för god litteratur. Eddings marknadsförs liksom bra av sig själv, och behöver absolut ingen hjälp på traven.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Brooks / Eddings
InläggPostat: mån sep 22, 2003 11:02 am 
Kan instämma i att Shannara inte är den bästa av serier (men att Mr B skulle gjort världen en tjänst är kanske att ta i; hade hans böcker varit dåliga skulle han inte hamnat på bästsäljarlistorna. Några måtte m a o gilla hans, erm, stil...). Däremot hade jag ganska kul åt de tre första Landover-böckerna och Running w/ the Demon m efterföljare. Lite mycket Stephen King-syndrom (longörer om livet i amerikanska småstäder) men eftersom jag gillar Seattle uppskattade jag del två en hel del.

Jag tror att Shannara är ett större problem än Brook i sig...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 22, 2003 5:50 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Tjena Stefan!

Angående att Brooks säljer:

Även svenska dansband säljer, trots att det, sett ur ett musikaliskt perspektiv, knappast ärr någon kvalitet alls på det dom gör.

Att saker säljer måste inte betyda att det är kvalitet. Tvärt om, det mesta av det som "går hem i stugorna" är ganska så kasst, det gäller såväl litteratur som musik och konst, dessvärre.

Signe Stark säljer bättre än Strindberg.

Arvingarna säljer mer än Tchaijkovski.

"Gråtande barn" och "Zigenarflickor" säljer bättre än seriös konst...

I alla fall är detta min åsikt och mening.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Brooks och kvalitet
InläggPostat: mån sep 29, 2003 8:33 am 
Johan,

Ah, kvalitet, den gamla nöten...

Det finns mycket jag kan hålla med om att det finns enkla sätt att mäta kvalitet på -- kläder, hus, bilar. Men du talar inte om kvalitet. Du talar om estetik. Huruvida ett litterärt eller musikalist eller konstnärligt verk har kvalitet märker vi först efter det enda test som finns: tiden. Brooks har lästs och sålts i 25 år. Jämfört med många "dagsländor" (t ex Harlekin-romaner) är detta mycket länge. Låt oss vänta i 25 år till och se.

Jag instämmer i att antalet läsare i sig inte utgör ett tecken på någons litterära storhet -- men det visar tydligt på vad som har underhållningsvärde. Du väljer ett kvalitetsbegrepp som uppenbarligen inte inkluderar hur underhållande ett litterärt verk är (jag lämnar musik och konst just nu -- det blir bara en lång och hårig diskussion). Vad är då, enligt dig, kvalitet?

Konsekvens uppfattas av många som ett tecken på kvalitet. Men konsekvensen i ett verk idag är snarare ett tecken på hur god redaktör författaren haft. Rowling faller (hur många studenter har Hogwarts? Varför har Mr Weasly låg lön? Varför kan man inte använda magi för att göra gamla kläder nya eller nyare? Om man kan skapa eld, varför kan man inte skapa guld?). Modesitt faller (en bro som består av tre olika träslag, ett i taget, under loppet av två sidor). Eddings faller (så lång tid, och INGEN teknisk utveckling?). Jag är helt för konsekvens, och jag tror att det tyder på teknisk skicklighet, men inte litterär kvalitet.

Originalitet? Shakespeare knyckte som en galning. Tolkien lånade friskt (se bara sången som Frodo sjunger i Bri; och replikerna när de kommer till Meduseld klingar väldigt Beowulf i mina öron; för att inte tala om hur skildringar i Bilbo kunde vara hämtade direkt ur William Morris reseskildringar från Island) utan att tala om det. Goethe skrev Faust -- igen. Marlowe skrev den redan 200 år tidigare. Originalitet är bra, trevligt och roligt -- men ingen garanti för kvalitet.

Vad är då kvalitet? IMHO är det antalet tolkningsbottnar -- möjligheten för många olika människor att läsa och uppskatta ett verk, möjligheten att finna nya meningar i det (Le Guin är här fantasygenrens mest strålande stjärna), möjligheten att lär sig något. Här fallerar Brooks i sin Shannara-serie -- tillsammans med ett otal andra som skriver ngn slags standardfantasy. Men detta är alltså MIN syn på kvalitet, min bedömningsgrund. Jag har läst nog Shannara för att inte vilja läsa mer. Men detta gäller även Eddings och Jordan, som i mitt tycke gjort sig skyldiga till grövre brott: den ene skriver samma story, med samma karaktärer, om och om igen; den andre är oförmögen att svsluta sin berättelse utan virar den i cirklar runt fingret, som en tonåring med ett tuggummi. (Ber alla tonåringar som inte tuggar tuggummi om ursäkt; detta avsåg inte er.)

Men som sagt, jag är intresserad av din syn på kvalitet, Johan.

Vänligen,

/S.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 29, 2003 9:54 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Anonymous skrev:
Jag vill gärna ha tips på böcker som kan finnas på bibliotek

På bilbioteket kan dom ta hem vilka böcker som helst, det är bara att be dem!

Bra böcker med en lite tvivelaktig hjälte är Roger Zelazny´s Amber-serie.

Prova gärna R E Howards Conanböcker, fast dom finns nog bara på engelska att få tag i (om man nu inte räknar Äventyrsspels värdelösa översättning som man SKA sky som pesten)

Den tvivelaktigaste hjälten av dem alla finns i Stephen Donaldssons svit om Thomas Covenant, Den Klentrogne. Be biblioteket ta hem den, det är, enligt mig, en av de bättre fantasy-serierna, om än lite tungläst...

Senast redigerad av Johan mån sep 29, 2003 11:58 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Brooks och kvalitet
InläggPostat: mån sep 29, 2003 6:25 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Stefan skrev:
Men som sagt, jag är intresserad av din syn på kvalitet, Johan.

Bra fråga! Jag ska försöka att definiera den...fast den typer av defenitioner tenderar att bli både svåra och tråkiga.

Huruvida jag blandar ihop estetik med kvalitet är en öppen fråga; Om jag gör det, i så fall faller väl estetiken bort från kvalitetsbegreppet, eller hur? Själv anser jag att även estetik skall inlämmas i läsupplevelsen. och att den kan bidra till att höja eller sänka kvaliteten på ett verk.

Konsekvens kan nog vara ett kvalitetsmått inom realistisk litteratur, men är inte ett av den icke-realistiska litteraturens stora trumfkort att man inte måste vara konsekvent?

Vad det gäller originalitet så läste jag någonstans att det endast finns ett tiotal berättelser att berätta. Samtliga dessa är redan berättade, så att stjäla av varandra är mer eller mindre nödvändigt för att över huvud taget producera någonting alls. Det gäller bara att stjäla med finess!!!

Låt mig fortsätta med att fullt ut hålla med i din analys av kvalitet, som "...det antalet tolkningsbottnar -- möjligheten för många olika människor att läsa och uppskatta ett verk, möjligheten att finna nya meningar i det, möjligheten att lär sig något" , för just litteratur. Den definitionen var inte dum alls, jag köper den, men finns det stöd för den? Vad är kvalitet? Jag prövar ett nytt djärvt grepp här och behandlar litteraturen som om den var en produkt från tillverkningsindustrin, vi får se var det här leder :-)

Rent praktiskt så är då kvalitet rätt produkt till rätt pris i rätt tid till rätt målgrupp. Kvalitet handlar inte om hur BRA något är, utan hur mycket nyttan man har av något just nu i förhållande till det pris man får betala för att införskaffa det.

Hur ska vi applicera detta på litteraturen? En inte helt lätt nöt att knäcka.

Vad är en bok? Boken i sig är en träprodukt där någon har applicerat svart färg på ett systematiskt vis. Det är det hela. Så inköpspriset kan knappast vara en av parametrarna man måste ta hänsyn till, en bok på sanskrit kostar lika mycket som en bok på engelska, men är per definition värdelös för mig som inte kan sanskrit.

Man måste se till vad det ger att läsa boken, och "priset" man betalar kan nog likställas med den tid det tar att läsa boken. Om vi då sätter priset till "den tid det tar att läsa boken" så har vi en av fyra parametrar klara.

"I rätt tid" är en lite knepigare nöt att knäcka. Hur definierar man "rätt tid" inom litteraturen? Den definitionen på kvalitet jag drog i början definierar rätt tid som ett rent logistiskt problem. Hur ser då logistiken ut för den litterära upplevelsen? Det är nog inte frågan om att boken kommer från bokhandeln på en förutbestämd dag. Ett försök att tvinga in litteraturen i ett kvalitetstänkande avseende logistik är väl i så fall att se till när i livet (läs när i den intellektuella mognaden) man läser ett specifikt verk. För att ta ett handfast exmpel: Silmarillion lämpar sig knappast som läsobjekt för en sjuåring i årskurs ett. Inte för att Silmarillion är dålig, men för att den antagligen är fullkomligt obegriplig för en sjuåring. Den kräver dessutom att man redan har läst i alla fall Härskarringen för att den ska bli intressant. Då har jag slagit fast parameter två, rätt tid, och jämställt den med "mognad som läsare" (flummigt begrepp, jag vet...) Med mognad som läsare menar jag då en kombination av intellektuellt mognad och vad man har läst för böcker sedan tidigare, kalla det för erfarenhet av livet och litteraturen.

Då tittar vi på rätt målgrupp... Målgruppsdiskussionen här är inte så enkel som att man kan säga att det finns barn, tonåringar och vuxna läsare. Denna diskussion är mycket mer komplex än så! Jag tror att målgruppen handlar om vad man som läsare har för förförståelse. Alltså vad man redan har med sig i bagaget i form av vetande, förutfattade meningar och kunskap. Vetande och kunskap ökar med ålder/bildning, medans förutfattade meningar hos väldigt unga människor är få, för att accelerera under uppväxten för att tillslut (förhoppningsvis) minska med ålder och utbildningsnivå. Det innebär att man som författare kan skriva för tre olika målgrupper; De med låg utbildning och litet kunnande och utan förutfattade meningar, de med en låg utbildning men med ett begynnadne kunnande och många förutfattade meningar, och till sist de med hög utbildning, högt kunnande och få förutfattade meningar. (Nu har jag generalisterat alldeles för mycket, men jag måste försöka förenkla resonemanget för att någon gång komma till en slutsats!) Då så: jag har nu definierat tre olika målgrupper för det fortsatta resonemangent.

Då har vi den sista parametern att definiera kvar, och den absolut knepigaste; rätt produkt. Vad innebär begreppet rätt produkt? Rätt produkt bör väl då vara den bok som på kortast möjliga tid ger dig en positiv läsupplevelse, som är avvägd att passa just din mognadsnivå som läsare och som tar hänsyn till din förförståelse. Där har vi rätt produkt, dvs en produkt med hög kvalitet.

Var det någon som inte begrep detta? Antagligen... Därför kommer det nu några handfasta exempel för att på ett bättre sätt illustrera det hela.

Exempel 1: David Eddings
Eddings har skrivit en massa böcker. Jag tänker se närmare på 16 stycken av desa; Belgariaden, Malloreanen samt böckena om Spjuthök. Vi börjar med att titta på priset: Det är MÅNGA böcker, Belgariaden är fem stycken som tar en stund att läsa. Rätt tid: Böckerna vänder sig till unga läsare, om dom läses under tonårstiden så är det nog rätt tid. Rätt målgrupp: Ett krav är man inte har läst alltför mycket historia, eftersom det finns historiska paralleller till allt möjligt som saboterar hela läsupplevelsen. Personer som läser böckerna bör nog vara yngre än de som går i årskurs 8. Du bör ha en mängd förutfattade meningar, eftersom allt är byggt på schabloner och klyschor.

Slutsats: Det tar tid att läsa alla dessa sexton böcker, som alla handlar om en och samma hisoria, fast i olika skrudar. Om du är 14 år gammal, och inte har något annat att göra än att läsa fantasyböcker, så kan detta vara ett verk med kvalitet. Om du däremot är äldre så är kvaliteten mycket tveksam, särskilt sett i perspektivet att det tar en massa tid att harva igenom dessa böcker. Så böckerna kan, med lite god vilja, möjligen tillfredsställa en av målgrupperna.

Dessvärre är läsuppleveslen inte så stor, man går nog knappast och tänker vidare på böckerna efter det att man läst dem. Det tar allstå tid att läsa dem, men man har inte så stort utbyte av böckerna efter det att man slagit ihop pärmarna Möjligen kan en av dessa serier räknas att ha en någorlunda kvalitet, men då får man inte läsa några andra böcker av samma författare alls.

Exempel 2: Brooks
Tid: Lång, många böcker är det om Shannara. Priset i form av tid att läsa är högt. Rätt tid: Tonåren... För komplicerat språk för små barn, för tunn handling för vuxna läsare. Målgrupp: Människor med extremt mycket förutfattade meningar, det finns nog inte en enda egen tanke i verket, man behöver som läsare inte anstränga sig alls. En fördel är om man inte har läst andra fantasyverk alls. Så för den som inte har läst fantasy innan, och har gott om tid att lägga på att läsa, kan detta vara kvalitet.

Slutsats: Det tar tid att läsa böckerna, du får inget nytt till livs som andra författare inte redan har avhandlat. Kvaliteten måste nog anses som låg, rent generellt, om man har läst annan fantasylitteratur. Som förstagångslitteratur kan Brooks böcker om Shannara ses som kvalitetslitteratur.

Exemple 3: LeGuin
Jag tittar nu på de tre (fyra) böckerna om Övärlden. Priset: fyra böcker som går ganska så fort att läsa (de är relativt tunna). Så "priset" är billigt! Rätt tid: Som tonåring representerar böckerna ett spännande äventyr. Man måste inte ha läst en massa annat för att begripa dem, men läsuplevelsen förämras inte av att man är bevandrad i annan litteratur. Som vuxen blir böckerna en mycket bra vuxenritsroman, som diskuterar fundementala problem som ansvar för sina handlingar, och vad som är rätt och fel. Även som vuxen kan det kvitta om man är en van eller ovan läsare, böckerna erbjuder en precis lika god läsupplevelse i båda fallen. Målgrupp: Människor med få förutfattade meningar. Tidig tonår eller vuxen skulle jag vilja påstå.

Slutsat: Mycket hög kvalitet. En mycket bra läsupplevelse för ganska så lite tid, för väldigt många människor.

Detta var en tanke om hur man kan applicera ett modernt kvalitetstänkande på litteratur. Jag vet inte om detta är vetenskapligt korrekt alls...

Kontentan av hela resonemanget blir då att kvaliteten bestäms av hur många olika grupper som kan ha "glädje" av verket och hur mycket glädje av verket man får i förhållande till hur lång tid det tar att läsa det, vilket faktiskt stämmer hyfsat bra överens med Stefans definition, v.s.b.

Detta innebär att begreppet "kvalitet" antagligen ser annorlunda ut för olika människor. Vilket då gör att vi alla, mig inräknad, kanske skulle vara lite försiktigare med att "döma ut" litteratur som icke-kvalitativ. Tja, håller detta i rätten, herrar och fruar domare? Jag mottar jättegärna synpunkter på detta, både av Stefan och av andra här på forumet!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Vidare om kvalitet (Var: Brooks)
InläggPostat: tis sep 30, 2003 8:19 am 
Intressant. Jag tror helt klart att industrins kvalitetsbegrepp kan leda någon vart, men jag är rädd att du inte har fått parametrarna rätt "översatta" till litteratur...

Lästid kan nog inte anses vara ett pris. Många läsare (oavsett ålder och utbildning) uppskattare en lång serie just för att den ger dem en läsupplevelse som varar längre. Enligt ditt kvalitetsbegrepp blir en välskriven novell något av det mest högkvalitativa som finns, medan många inte ens vill befatta sig med sådant (ve dem).

Målgrupp: Ditt resonemang om förförståelse ser bra ut tills du applicerar det. "Nya tankar" torde kunna likställas med originalitet och till syvende och sist är det det du tar upp i dina exempel. Jag tror att du har rätt även kanske i dina generella målgrupper, men inte att det är originaliteten som är den springande punkten. Det skulle göra att Brooks var bra för en arbetslös litteraurvetare som aldrig läst fantasy -- jag misstänker att så inte är fallet.

Tid: Mognad kan jag köpa, men skulle vilja lägga till "situation" också. En bok för planet mellan Paris och Chicago kan inte vara särskilt tung; det krävs lättare litt. Samma gäller eventullet stranden -- platser där man riskerar att bli avbruten ofta. (Låt mig åter lovsjunga novellen: även en bra novell brukar innehålla bara en egentlig idé, så det är lätt att hänga med. Utom i John Crowleys "Snow", där jag fick börja om varje gång jag blev avbruten :).)

Men vidare om originalitet... Jag tror att man måste se litteratur lite i ett historiskt perspektiv. Shannara må vara en kopia, och kanske inte innehålla något nytt -- eller? Vad hade publicerats före första Shannara-boken? Ringen. Narnina. Övärlden 1-3. Prydain-sviten. Susan Coopers The Dark Is Rising (En ring av järn)-serie. Zelaznys Amber. Men INTE MYCKET MER. Och så förtvivlat lik dessa är inte Shannara (undantaget Ringen).

Tvärtom var det framgångarna med Shannara som möjliggjorde för Lester Del Ray att starta Del Ray Books inom ramen för Ballantine, och den legendariske redaktören själv konstaterade att dessa böcker skulle komma att ändra fantasyutgivningen i framtiden. Och jag vill hävda att han hade rätt.

Visst. Shannara suger. Första kapitlet i Shannaras första kung är skrattretande formulaiskt. Men SÅ mycket immiterade han inte -- en och annan idé är rätt fräsch, men har använts bättre (och det är nog den springande punkten) av senare författare.

Börjar inse att jag borde arbeta istället. Men diskussionen är oneklilgen intressant.

/S.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 30, 2003 8:32 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Jag har hittat värre luckor i teorin själv, redan...

Jag ska ta mig ett tpar timmar och se över det hela, faktum är att det säkert är möjligt att klämma in även litteratur i ett modernt kvalitetstänkande, det gäller bara att få alla parametrar rätt.

Jag funderade också på "när" man läser. Eddings är bättre i en buss på väg till skolan än McKillips böcker, som kräver total koncentration av läsaren för att bli begripliga.

Men kontentan av mitt resonemang är att kvalitet kanske är ett mycket vidare begrepp än man tror, och att kvalitet kan vara olika för samma männsika, beroende på när och hur man läser boken. I så fall ställs hela kultureteblissemangets kvalitetsbegrepp på ända, vilket i och för sig kan vara kul!

Jag återkommer, i en ny tråd här på forumet!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]