Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 2:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 1:50 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Backman skrev:
Hobbits enjoy a good pipe almost as much as their food and drink, and they certainly consider a meal incomplete without a smoke at the end. The art is known among some of the wizards and the Dúnedain or rangers, but to much of the race of Man the herb is only known for its sweet scented flowers and the history of its use was left to a hobbit - Meriadoc Brandybuck - to write.,

Den markerade texten, vad menas med det?
Vad var det som Meriadoc Brandybuck skrev?
"Man the herb" Förklarning?
http://www.everything2.com/index.pl?node=hobbit

...men för stora delar av mänskligheten* är örten endast känd för sina väldoftande blommor...

*alltså mänskligheten i Midgård. Ordagrant blir det "människans ras", vilket låter lite konstigt om man inte beaktar övriga midgårda raser som dvärgar, alver etc.

Olika arter av Nicotiana-släktet är fortfarande rätt populära som trädgårdsväxter - många doftar starkt om natten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 3:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Backman skrev:
Hobbits enjoy a good pipe almost as much as their food and drink, and they certainly consider a meal incomplete without a smoke at the end. The art is known among some of the wizards and the Dúnedain or rangers, but to much of the race of Man the herb is only known for its sweet scented flowers and the history of its use was left to a hobbit - Meriadoc Brandybuck - to write.,

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 5:24 pm 
Hobbit

Sarvi skrev:
Backman skrev:

...men för stora delar av mänskligheten* är örten endast känd för sina väldoftande blommor...

*alltså mänskligheten i Midgård. Ordagrant blir det "människans ras", vilket låter lite konstigt om man inte beaktar övriga midgårda raser som dvärgar, alver etc.

Olika arter av Nicotiana-släktet är fortfarande rätt populära som trädgårdsväxter - många doftar starkt om natten.

Ja där ser man... Man lär sig nått nytt varje dag :P
Tack tack..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 11:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nå Nerloth, hur går det? Hittar du några beskrivningar av något som "påminner om" cannabisrus i LotR? Du har ju inte redovisat ett enda exempel från LotR!

När det gäller det enda exempel du har presterat (avsnittet från Unfinished Tales) så har du inte heller förklarat varför det så uppenbart "påminner om" cannabis. Låt oss höra hur du läser de centrala meningarna i avsnittet!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 10:59 am 
Maia
Användarvisningsbild

Medan vi väntar på Nerloth så kan jag ju passa på och göra en sammanfattning. Sedan tråden fick en nytändning har följande framkommit:

1. Ordet "weed" kan betyda "tobak" (sedan åtminstone 1606 enligt OED), och det är vad det betyder i "pipe-weed".

2. Prologens "a variety probably of Nicotiana" är en av filologen Tolkiens (fiktiva) skolier, vilka syftar till markera Tolkiens roll som (fiktiv) översättare.

3. "You might find that smoke blown out cleared your mind of shadows within", säger Gandalf till Saruman i Unfinished Tales. Nerloth anser att detta "påminner om" cannabis. I vilket avseende det påminner om cannabis har Nerloth ännu inte klarlagt. Den förklaring som Backman givit tyder dock på att han och Nerloth här kan ha missförstått texten tämligen grovt.

4. Nerloth kanske har prövat cannabis, och han gillar definitivt inte epatraktorer, småstäder, hembränt och socialdemokrater.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 12:25 pm 
Hobbit

Jag kan väl erkänna att jag inte kan få fram några konkreta bevis för att det är cannabis i dagens läge.. Jag har helt enkelt för lite kunskap om Tolkiens verk för att få fler bevis än dom jag lagt fram (om det ens finns några :P)

Tolkien har iaf i mina ögon fångat nått med hoberna som jag uppfattar har vissa influenser med cannabis.. Man kanske måste uppleva ett cannabisrus för att se influenserna, en ny värld öppnas och man ser saker ur ett annat perpektiv, Hobernas värld symboliserar väl för många det som är fint med cannabis.. Men som sagt jag inte inte mycket bevis att komma med.. Så jag förstå att ni är skeptiska till det som jag och Nerloth försöker förklara..

Skall iaf lusläsa LotR i syftet att hitta mer klara bevis. återkommer!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 12:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vad Ohlmarxisten inte förstår är att det går inte att "bevisa" att pipgräs är cannabis, inte heller att det är tobak. Det är nämligen fiktiva böcker som ej är bundna till hur vår värld är uppbyggd. Kanske kommer Ohlmarxisten också på det någon dag, så han slutar betrakta verken som fackuppsatser. Men nog om det.

Om Tolkien verkligen hade velat framhäva att det var tobak kunde han ha skrivit "Pipe-weed is tobacco". Även om han ville ge intrycket av att vara en "fiktiv översättare", så hade han - tro det eller ej - makten att bestämma över vilka ord hans hand skulle skriva. Så om Tolkien hade tyckt det var viktigt att poängtera att "pipgräs är minsann ren tobak, inte något jävla dödsknark" (vilket är det Ohlmarxisten m.fl. vill säga) så hade han kunnat skriva det. Nu gjorde han inte det, och därmed är också ämnet öppet för spekulation.

Så även om det inte finns bevis för vare sig att pipgräs är cannabis eller tobak, så finns det saker som gör att det inte tycks vara helt vanlig tobak det är frågan om. Ett sådant exempel är hobbitarna som är så glada i mat, äter sex mål om dagen och gärna mer om de får chansen. Skulle de röka tobak "hela tiden" (vilket Älva och Theoden tidigare i tråden påstod att de gör) skulle det påverka deras aptit. Tobak hämmar nämligen aptiten. Men kan ni gissa vad cannabis har för effekt? Jo, det ökar aptiten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 1:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Backman skrev:
Jag kan väl erkänna att jag inte kan få fram några konkreta bevis för att det är cannabis i dagens läge.. Jag har helt enkelt för lite kunskap om Tolkiens verk för att få fler bevis än dom jag lagt fram (om det ens finns några :P)

Tolkien har iaf i mina ögon fångat nått med hoberna som jag uppfattar har vissa influenser med cannabis.. Man kanske måste uppleva ett cannabisrus för att se influenserna, en ny värld öppnas och man ser saker ur ett annat perpektiv, Hobernas värld symboliserar väl för många det som är fint med cannabis.. Men som sagt jag inte inte mycket bevis att komma med.. Så jag förstå att ni är skeptiska till det som jag och Nerloth försöker förklara..

Skall iaf lusläsa LotR i syftet att hitta mer klara bevis. återkommer!

Det där är närmare sanningen. Men det handlar inte om influenser utan om projiceringar. Martinus Sagan om älgen säger precis vad det handlar, även om Martinus kom igång så ordentligt att han förbättrade historien lite för att bättre kunna projicera den här debatten på Sagan om älgen. ;)

Läs även de här kommentarerna! De säger vad det handlar om.

Citera:
Tolkien certainly meant tobacco. Many of us over the years who find canabis more attractive then tobacco have pictured a Shire more to our own liking, though

Citera:
In my rebellious youth I also liked to insist that pipe-weed meant what we thought of then as weed and picture the characters smoking in that light, but even then I actually knew the truth. It just seemed to be so much more amusing to edit the truth slighly in that case

… och den här säger ju egentligen samma sak:

Backman skrev:
Min personliga bild av hoberna är att det är cannabis dom röker, dom skrattar dom är glada i mat (en effekt av cannabis). Dom är på nått sätt så overkligt lyckliga, lever i harmoni,fred Jag känner mig som en liten hob det gånger jag rökt cannabis, dvs skrattar och blir galen i mat, och vill alla väl, samt betraktar naturen så där underbart som hoberna gör.... Det är väl kanske därför jag resonerar som jag gör.. jag har troligtvis fel, men jag trivs att läsa om hoberna på det sättet.

Kommentarerna saknar egentligt bevisvärde (så jag bryr mig inte om att länka) men de förklarar bra vad de handlar om. De är inte heller fel i sig att projicera sina intressen och erfarenheter på en text. Det ligger nära vad Tolkien kallar "applicability".

Tolkien skrev:
I cordially dislike allegory in all its manifestations, and always have done so since I grew old and wary enough to detect its presence. I much prefer history, true or feigned, with its varied applicability to the thought and experience of readers. I think that many confuse 'applicability' with 'allegory'; but the one resides in the freedom of the reader, and the other in the purposed domination of the author.

Backman och Nerloth, vad ni och andra gör är att ni projicerar era erfarenheter och intressen på LotR. Det är möjligt att det är givande för er, och jag tycker inte att det är så märkligt att drogromantiker finner nöje i att läsa Tolkien på detta sätt. Men tvinga inte andra att läsa så och tillskriv inte Tolkien dessa projiceringar. De är era egna, precis som om någon skulle tycka att Sauron "påminner om" Bin Ladin. Jag förstår även att det finns saker i LotR som tilltalar rasister och att de kan stimuleras (i fel riktning) av Tolkien. Ja, även icke-rasister som Johan Ehrenberg projicerar rasistiska föreställningar på Tolkiens verk. Men det gör inte Tolkien till rasist. Och det tvingar inte er att läsa Tolkien på det viset. Det är inte Tolkien som är upphovsman till dessa projiceringar. Det är egna skapelser och ska bedömas som sådana.

Nerloth skrev:
Vad Ohlmarxisten inte förstår är att det går inte att "bevisa" att pipgräs är cannabis, inte heller att det är tobak. Det är nämligen fiktiva böcker som ej är bundna till hur vår värld är uppbyggd. Kanske kommer Ohlmarxisten också på det någon dag, så han slutar betrakta verken som fackuppsatser. Men nog om det.

Vill du vara vänlig att sluta tillskriva mig påståenden som jag inte varit i närheten av. Det vi hittills har "bevisat" är att du missförstått "weed" och att du inte förstått varför Tolkien skriver "probably". Sedan vågar du uppenbarligen inte förklara vad det egentligen står i Unfinished Tales. Är du rädd för att det återigen ska visa sig att du inte kan läsa innantill? Som jag sa tidigare så förefaller du extremt ignorant när det kommer till litterära frågor. Har du hört talas om litteraturvetenskap?

Nerloth skrev:
Om Tolkien verkligen hade velat framhäva att det var tobak kunde han ha skrivit "Pipe-weed is tobacco". Även om han ville ge intrycket av att vara en "fiktiv översättare", så hade han - tro det eller ej - makten att bestämma över vilka ord hans hand skulle skriva. Så om Tolkien hade tyckt det var viktigt att poängtera att "pipgräs är minsann ren tobak, inte något jävla dödsknark" (vilket är det Ohlmarxisten m.fl. vill säga) så hade han kunnat skriva det. Nu gjorde han inte det, och därmed är också ämnet öppet för spekulation.

Vad han säger är egentligen att han anser att det som står i Röda boken inte tyder på något annat än att det är tobak. Så att det "påminner om" något annat kan du direkt avskriva. Det är nämligen precis det Tolkien säger att det inte gör. Den rent botaniska sidan av saken kan han (om han ska upprätthålla fiktionen) inte uttala sig tvärsäkert om. Därför lägger han in ett "probably". Det kan ju till exempel vara en utdöd ört som har precis samma effekter som tobak, men "troligtvis" är det just tobak. Om det hade varit en fackuppsats hade Tolkien kunnat missta sig på grund av att han inte var bekant med cannabis. Men nu är det som du säger inte en fackuppsats.

Nerloth skrev:
Så även om det inte finns bevis för vare sig att pipgräs är cannabis eller tobak, så finns det saker som gör att det inte tycks vara helt vanlig tobak det är frågan om. Ett sådant exempel är hobbitarna som är så glada i mat, äter sex mål om dagen och gärna mer om de får chansen. Skulle de röka tobak "hela tiden" (vilket Älva och Theoden tidigare i tråden påstod att de gör) skulle det påverka deras aptit. Tobak hämmar nämligen aptiten. Men kan ni gissa vad cannabis har för effekt? Jo, det ökar aptiten.

Som du påpekar så är det inte en fackuppsats. Det är en fantasyroman med alver, dvärgar, hober och så vidare. Med din logik så kan vi lika gärna säga att hoberna har hallucinationer när de träffar alver och dvärgar. Ja, hela boken är kanske en enda stor hallucination. Det är förstås dit du vill komma.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 3:19 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Skulle de röka tobak "hela tiden" (vilket Älva och Theoden tidigare i tråden påstod att de gör) skulle det påverka deras aptit. Tobak hämmar nämligen aptiten. Men kan ni gissa vad cannabis har för effekt? Jo, det ökar aptiten.
Jag påstår inte något sådant, jag klargjorde enbart Älvas påstående eftersom det misstolkades.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 4:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Det kan ju till exempel vara en utdöd ört som har precis samma effekter som tobak

Men det har den inte, och därmed fallerar hela din argumentation. Testa att inte argumentera mot saker du själv hittar på så ska det nog gå lite bättre ska du se. :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 4:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Det kan ju till exempel vara en utdöd ört som har precis samma effekter som tobak

Men det har den inte, och därmed fallerar hela din argumentation. Testa att inte argumentera mot saker du själv hittar på så ska det nog gå lite bättre ska du se. :lol:

Med din logik har alltså att cannabis samma effekter som tobak men ändå inte. Nu har du läst fel igen. :P

Och försök inte komma undan med sådana där undanmanövrar. Du vågar nog inte ge dig in på att förklara texten i Unfinished Tales. Det här är minst tredje gången du glider ifrån frågan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 5:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Med din logik har alltså att cannabis samma effekter som tobak men ändå inte.

Cannabis har inte samma effekter som tobak nej, det har jag aldrig påstått. Återigen hittar du på saker, varför? Vill du bli tagen på allvar eller bli betraktad som ett barn i trotsåldern? :?

Ohlmarxisten skrev:
Och försök inte komma undan med sådana där undanmanövrar. Du vågar nog inte ge dig in på att förklara texten i Unfinished Tales. Det här är minst tredje gången du glider ifrån frågan.

Förklara vad? Vad är det du inte förstår?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 5:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Med din logik har alltså att cannabis samma effekter som tobak men ändå inte.

Cannabis har inte samma effekter som tobak nej, det har jag aldrig påstått. Återigen hittar du på saker, varför? Vill du bli tagen på allvar eller bli betraktad som ett barn i trotsåldern? :?

Rent hypotetiskt antog jag en utdöd art med samma egenskaper som tobak. Den arten har alltså per definition samma egenskaper som tobak. Du säger att den inte har det. Man kan inte säga emot en definition. Litteratur var inte din starka sida och inte logik heller tydligen.

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:

Förklara vad? Vad är det du inte förstår?

Varför texten i Unfinished Tales inte går att tolka på annat sätt. Och bespara oss förklaringen att du vet mer för att du kanske prövat cannabis.

Nerloth skrev:
Detta går inte att tolka på något annat sätt såvida man inte är extremt ignorant. Det må kallas tobak, men dess effekter är inte de av tobak utan av cannabis.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 6:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Rent hypotetiskt antog jag en utdöd art med samma egenskaper som tobak. Den arten har alltså per definition samma egenskaper som tobak. Du säger att den inte har det. Man kan inte säga emot en definition. Litteratur var inte din starka sida och inte logik heller tydligen.

Du gav alltså det en definition som INTE överensstämmer med boken, som bevis för vad som står i boken. :lol:
Sen talar du i samma stycke om logik och litteraturförståelse. :lol:
:lol: :lol: :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 6:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:

Du gav alltså det en definition som INTE överensstämmer med boken, som bevis för vad som står i boken. :lol:

Antagandet innebar per definition att en utdöd art hade samma egenskaper som tobak, vilket faktiskt går ihop med vad som står i boken. Men Tolkien säger med "probably" i princip att detta antagande inte är troligt utan att det faktiskt handlar om tobak. Poängen med antagandet var att visa vad "probably" spelade för roll i sammanhanget, kan man säga.

Nerloth skrev:
Sen talar du i samma stycke om logik och litteraturförståelse. :lol:
:lol: :lol: :lol:

Ja, det är ämnen som du uppenbarligen skulle behöva förkovra dig i. Och hur går det med texten från Unfinished Tales? Det jag frågar efter är alltså vad som brukar kallas en närläsning eller innanläsning.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]