Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 2:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 02, 2005 8:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Tolkien ansåg även att att det han skrev var ett kristet verk när det i själva verket snarare är ett hedniskt. Så där föll den teorin.

Den föll inte alls. Att Sagan om Ringen skulle vara "hednisk" är din lilla käpphäst, ingen universell sanning. Jag återgav lite tankar om kristna bilder i LoTR i avdelningen för övrigt tolkienrelaterat, men det var visst ingen som kände sig manad att gå i svaromål...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 03, 2005 12:47 am 
Maia
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
Den föll inte alls. Att Sagan om Ringen skulle vara "hednisk" är din lilla käpphäst, ingen universell sanning.

Du har missuppfattat. Tolkiens tanke var att skapa en mytologi för England, precis som fornnordisk (hednisk, fyi) religion är en mytologi för Norden. Tolkiens mytologi är också extremt lik den nordiska mytologin. Även om det finns vissa små långsökta influenser från kristen "mytologi" så är det ändå på det stora hela ett hedniskt verk. Men självklart ville inte Tolkien som övertygad kristen erkänna detta och påstod därför att verket är kristet. Precis som han påstod att pipgräs är tobak. Det förändrar inte det faktum att det som faktiskt står i böckerna är något helt annat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 03, 2005 1:35 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Nerloth
Visst var Tolkien starkt inspirerad av de fornnordiska Guda- och hjältesagorna i upphöjandet av dygder som mod, ära, generositet och kamratskap, men den andliga dimensionen är någonting annat. Som den enastående språkman han var så hade Tolkien läst och tagit till sig Bibeln på ett betydligt djupare plan än vad som oftast är fallet t ex i Svenska kyrkan. Det är ställt bortom allt tvivel att en kristen religiositet genomsyrar mytologin och Ardas kosmologi. Att det skulle vara långsökt handlar snarare om att de flesta Tolkienläsare idag inte är bekanta med Bibeln. På vilket sätt menar du att det hedniska skulle dominera? (svara gärna i den tråd som Sarvi nämner då detta väl har mycket lite med pipgräs att göra).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 03, 2005 12:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Backman skrev:
Citera:
Det begärliga hos hampan är däremot en harts som finns i hela växten, men rikligast i toppskotten och blommorna

Om man har kunskap om cannabis så vet man att det går att röka blad. Även om effekten blir svagare än att röka blomman, det kanske förklarar hur hoberna kan röka hela dagarna...

Beregond menar att om det hade varit cannabis så hade hoberna sannolikt även nyttjat andra delar, vilket det inte finns någon minsta antydan om att de gör.

Backman skrev:
Citera:
Kannabisblad däremot endast torkas; i marijuanan fortgår sedan förändringar så att dess narkotiska verkan efter ett par år har försvunnit, om den inte lagras särskilt kallt och torrt

Ligger inte bladen i en slags källare, där det är tort och svalt..Är dock osäker på vad det står i boken.. Jag tycker mig dock minnas att hoberna gick in i nått slags jordkällar/föråd.. Det det generelt sett är svalt..
Och jag tror inte Anders Stenströms har kunskap i cannabis (thc) halveringstider..

Citera:
Ett av de få Universitet där Cannabis har studerats är University of Mississippi i USA. I en av dessa studier som gjordes i mitten av 70-talet så undersökte man hur snabbt marijuana förlorar sitt innehåll av THC (den huvudsakliga psykoaktiva substansen) beroende på hur det förvaras.

Man placerade torkad och kurerad marijuana i mörka förslutna glasflaskor(Barrels). Glasflaskorna förvarades i olika temperaturer under 2 års tid, och marijuanan togs ut och mättes efter 1 respektive 2 år. Resultatet blev:

+37 grader Celsius = 20.0% årlig förlust av THC (totalt 40% förlust)
+22 grader Celsius = 6.9% årlig förlust av THC (totalt 13.8% förlust)
+4 grader Celsius = 5.5% årlig förlust av THC (totalt 11% förlust)
-18 grader Celsius = 3.8 grader förlust av THC (totalt 7.6% förlust)

LÅt oss anta att det var ca 15 grader i detta svala stället, .. Är det 2 år så blir det 11%-13.8% minsking.. Vilket inte är märkbart mkt.

Du censurerade din uppgiftslämnares slutsats: "Cannabis ska med andra ord förvaras i frys, eller åtminstone i kylskåp, för att inte förlora alltför mycket effekt". Eftersom undersökningen tydligen syftade till att studera temperaturens inverkan på halten THC, så har man rimligen försökt eliminera andra faktorer som kan påverka halten. Förvaring i "mörka förslutna glasflaskor" får därför nog betraktas som en extremt bra men orealistisk form av förvaring. Om undersökningen stämmer, så talar den snarare för än mot det Beregond säger. Beregond fick för övrigt sin uppgift från polisen.

Nerloth skrev:
Danne skrev:
Det tyngsta argumentet mot att det skulle vara cannabis hobbitarna röker tycker jag ändå är att Tolkien avsåg att det var tobak, och ingenting annat. Sen kan man ju hålla på och teoretisera och diskutera hur mycket som helst att det skulle kunna var någonting annat, men faktum kvarstår att Tolkien, som hängiven tobaksdyrkare, avsåg denna substans (vilket borde vara uppenbart eftersom han använder ordet "tobacco").

Tolkien ansåg även att att det han skrev var ett kristet verk när det i själva verket snarare är ett hedniskt. Så där föll den teorin.

Men för att få ihop det hela blir man då tvungen att förklara varför Tolkien (och den fiktive översättaren) säger något annat än vad det enligt dig står i boken. Du har försökt förklara det med att Tolkien inte vågade säga annat av rädsla för att inte vara politiskt korrekt. Men alla biografiska fakta säger, som Danne och andra är inne på, att Tolkien var en hängiven tobaksrökare och inget annat. Förmodligen hade han överhuvudtaget inte varit i kontakt med cannabis, vilket gör att din teori faller.

Det kan vara komplicerat att reda ut förhållandet mellan vad författaren (och hans olika fiktiva uppenbarelser) avser och vad som står i boken. Verkets religiösa hemmahörighet ett bra exempel på sådana svårigheter, även om jag inte håller med Nerloth om att LotR är ett hedniskt verk. Nerloth själv kanske är ett annat bra exempel. ;) Men det här med pipgräset är inte ett sådant fall. Tolkien säger uttryckligen i bland annat guiden att det är tobak. Den fiktive översättaren säger, om än med viss akademisk reservation, att det är tobak. Huvudtexten säger (om man betraktar den för sig och bortser från hur örten benämns) kanske inte något helt entydigt, men det finns en mängd detaljer som definitivt pekar på tobak och inte en enda som pekar på cannabis.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 03, 2005 1:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Det kan vara komplicerat att reda ut förhållandet mellan vad författaren (och hans olika fiktiva uppenbarelser) avser och vad som står i boken. Verkets religiösa hemmahörighet ett bra exempel på sådana svårigheter, även om jag inte håller med Nerloth om att LotR är ett hedniskt verk. Nerloth själv kanske är ett annat bra exempel. ;) Men det här med pipgräset är inte ett sådant fall. Tolkien säger uttryckligen i bland annat guiden att det är tobak. Den fiktive översättaren säger, om än med viss akademisk reservation, att det är tobak. Huvudtexten säger (om man betraktar den för sig och bortser från hur örten benämns) kanske inte något helt entydigt, men det finns en mängd detaljer som definitivt pekar på tobak och inte en enda som pekar på cannabis.

Det kan du inte uttala dig om eftersom du inte besitter någon kunskap om cannabis.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 03, 2005 2:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:

Det kan du inte uttala dig om eftersom du inte besitter någon kunskap om cannabis.

Jaså. Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 03, 2005 3:14 pm 
Hobbit

Ohlmarxisten
Citera:
"Cannabis ska med andra ord förvaras i frys, eller åtminstone i kylskåp, för att inte förlora alltför mycket effekt".

Det där är inte relevant för tråden (narkotiska tips för förvaring av är knappast relevant här).. Och förövrigt så är det en personlig notering från det forumet jag hittade detta..

Är temperaturen sval och och hyffsat lufttät då blir inte THC så dålig som Anders Stenströms säger.. Det var tanken med svaret..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 03, 2005 3:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Backman skrev:
Är temperaturen sval och och hyffsat lufttät då blir inte THC så dålig som Anders Stenströms säger..

... eller så dålig som polisen och din källa säger. Du får väl leta upp den riktiga rapporten istället för att citera ett foruminlägg.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 05, 2005 8:42 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Förvaringen är väl högst relevant om man ska diskutera huruvida det var cannabis hobbitarnas pipor innhöll eller inte? Förvaringen är ju då en mycket intressant detalj. Om den är omöjlig, med den teknikens mått mätt, så är väl saken ganska glasklar?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 05, 2005 9:18 am 
Hobbit

http://www.unodc.org/unodc/en/bulletin/ ... 008.html#4
Där finns mer korrekt info.. Eftersom Ohlmarxisten ifrågasatte min källa.

Citera:
The dried plant material was stored in closed barrels in the dark in a secured air-conditioned vault. Room temperature fluctuated slightly over time but generally remained between 20o and 22o C. Samples were obtained annually from stored material for cannabinoid analysis.

Ja jag vet att i exprimentet så använde man air-condition .. Så det behöver ni inte påpeka.. Barrels var slutna så air-condition påverkar inte resultatet.. Snarare så försämrar luft resultatet.. Så detta kan ni förbise.

Bild
Här är reslutatet i 20-22 grader..

Och är 2 hob år verkligen 2år i riktig tid?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 05, 2005 10:01 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Backman skrev:
Och är 2 hob år verkligen 2år i riktig tid?

Ja. Med en felmarginal på en eller två dagar.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 6:40 am 
Maia
Användarvisningsbild

Backman skrev:
http://www.unodc.org/unodc/en/bulletin/bulletin_1997-01-01_1_page008.html#4

Intressant! Jag tycker det tyder på att Beregond har en klar poäng. Det är i sig inget vattentätt bevis men ett tydligt indicium på att det handlar om tobak.

Man får vidare förmoda att Saruman från hoberna hade inhämtat allmän kunskap om hur länge pipgräset kunde förvaras utan att märkbart försämras. Dock verkar Saruman ha lagt upp ett försvarligt lager enkom för eget bruk: två tunnor! Tunnorna sägs visserligen vara små, men tunnor är ändå alltid tunnor. Merry: "We have heaps of it […] and you can all pack as much as you wish, when we go". Sarumans lager torde således vara avsett att räcka i åratal.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 8:49 am 
Hobbit

Ohlmarxisten skrev:
Backman skrev:
http://www.unodc.org/unodc/en/bulletin/bulletin_1997-01-01_1_page008.html#4

Intressant! Jag tycker det tyder på att Beregond har en klar poäng. Det är i sig inget vattentätt bevis men ett tydligt indicium på att det handlar om tobak.

Man får vidare förmoda att Saruman från hoberna hade inhämtat allmän kunskap om hur länge pipgräset kunde förvaras utan att märkbart försämras. Dock verkar Saruman ha lagt upp ett försvarligt lager enkom för eget bruk: två tunnor! Tunnorna sägs visserligen vara små, men tunnor är ändå alltid tunnor. Merry: "We have heaps of it […] and you can all pack as much as you wish, when we go". Sarumans lager torde således vara avsett att räcka i åratal.

Jo jag kan väl hålla med om att Beregond ger svar på många saker som pekar mot cannabis... Men jag ville bara försvara en del av sakerna som han påpekade..
Det skulle vara intressant att läsa C.o Jones texter om cannabis, om det nu finns några.. Jag har googlat lite men hittade inget.

Hittade en annan kul länk
http://members.internettrash.com/smoker ... /pipes.htm

Citera:
* Galenas:

"This is a leaf of Galenas, also known as pipe-weed. This is the wild variety, not any good for smoking, but with excellent healing properties."

This wild varietal grows in the Shire Plains, although rarely, and can only be found by Rangers. They use 'em to heal people, showing that the habit is not unhealthy in the least. It's tragic that you can't smoke these... they may not be a domestic strain, but a true smoker makes do with what he has (tolkas som att folk rökte dem endå?).

Är detta kung-löv som Aragon ger Merry?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 11:35 am 
Hobbit

..

Senast redigerad av Backman tis sep 06, 2005 1:18 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 11:47 am 
Redaktionen

Backman skrev:
Anders Stenströms skrev:
Citera:
Utöver att torka bladen till marijuana kan man bereda växten till olika kraftigare preparat, som kunna tagas i kaffe, konfekt och så vidare

Citera:
* Burly wad of Corsair shag:

"This is a thick, slightly oily tobacco. You pull it apart with your fingers and release its rich aroma."

Hidden in the Orrery House in Minas Tirith (among other places). This proves to the world that Sauron's minions were indeed interested in the smokerrific arts.

Citera:
* a handful of dwarven pipeweed:

" Thick and slightly oily, the dwarven pipeweed is heavy and fragrant, assuring you that it would be a very satisfying smoke. The prepared leaf is wrapped in a paper wrapper so that it retains its freshness and aroma right up until the time its packed and lit."

Där ges ett svar iaf...

Vad har den där sidan med Tolkiens text att göra egentligen? Att citera vad någon annan har hittat på säger ju varken bu eller bä.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]